ارتقای کیفیت محیط شهری با مشارکت موثر شهروندان محقق می‌شود

یک دکترای مطالعات شهری گفت: مشارکت مردمی امروزه یکی از مهمترین رویکردهای شهری است که نظام مدیریتی مخصوص به خود را نیاز دارد و در صورت شکل‌گیری صحیح این بستر، ارتقای کیفیت محیط شهری نیز در تمامی ابعاد امکان‌پذیرتر خواهد بود.

فریناز مقتدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین فاکتورهای برنامه‌ریزی شهری، شهروندان هستند به نحوی که در همه طرح‌ها و برنامه‌ها چنانچه شهروندان مدنظر قرار بگیرند، آن طرح شهری در همه مراحل با موفقیت اجرا خواهد شد و برعکس توجه نکردن به نیازها، نظرات و خواسته‌های شهروندان در نهایت شکست طرح‌ها و برنامه‌ها را رقم خواهد زد.

وی افزود: محیط شهری ساخته دست برنامه‌ریزان، مدیران و ساکنان شهر است و کیفیت آن متأثر از تصمیمات و سیاست‌های تصمیم‌گیران خواهد بود.

این دکترای مطالعات شهری خاطرنشان کرد: در تعیین چشم‌اندازی برای آینده شهر فراهم آوردن زیرساخت‌های مشارکتی اهمیت بسیاری دارد چرا که نیازهای شهروندان به جهت تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و یا حتی سیاسی متفاوت است و چنانچه این تنوع فرهنگی مورد بی توجهی قرار گیرد، عملاً تحقق مشارکت ممکن نخواهد بود.

وی تاکید کرد: این تفاوت‌ها به خصوص در شهرهای مهاجر پذیر امروزی به یکی از چالش‌های اساسی مدیران و برنامه‌ریزان شهر تبدیل شده که بر کیفیت محیط شهری در تمامی ابعاد اثرگذار است و نوع طراحی و برنامه‌ریزی شهری را در تمامی جوانب تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مقتدری گفت: مشارکت دادن شهروندان تنها در زمان تهیه طرح‌ها و برنامه‌ها و صرفاً از طریق نظرخواهی ممکن نیست، بلکه مشارکت زمانی به واقع محقق می‌شود که یک شهروند به نوبه خود نقش فعالی در شهر داشته باشد و در عین آگاهی در تمامی فرایندهایی که به بهبود زندگی‌اش کمک می‌کند، حضور به هم رساند.

وی ادامه داد: شکل‌گیری اعتماد میان بدنه مدیریتی شهر و جامعه شهری، شرط لازم برای تحقق مشارکت است تا در این بستر مناسب ارتباطات و تعاملات مؤثر شکل بگیرد و کیفیت محیط شهری به بهترین وجه حفظ شود؛ در غیر این صورت بسیاری از اهداف و رویکردهای مؤثر در مدیریت و برنامه‌ریزی برای یک شهر قابل دستیابی و پیاده سازی نخواهد بود.

این دکترای مطالعات شهری افزود: مشارکت مردمی امروزه یکی از مهمترین رویکردهای شهری است که نظام مدیریتی مخصوص به خود را نیاز دارد و در صورتی که این بستر به درستی شکل بگیرد، ارتقای کیفیت محیط شهری نیز در تمامی ابعاد امکان‌پذیرتر خواهد بود.

کد خبر 532629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.