انگل‌های گوارشی؛ مهمان ناخوانده بدن

هیچ فردی به طور کامل از درگیری با انگل‌ها در امان نیست، انگل می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های باشد و فرد را دچار مشکل کند، انگل‌های گوارشی با مصرف آب و غذای ناسالم و یا از راه خاک آلوده به تخم انگل، وارد بدن انسان و بیماری‌زایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انگل‌ها همه جا از جمله خانه، محل کار، فروشگاه‌های خرید، دستشویی، بر روی پوست بدن، آب، غذا و حیوانات یافت می‌شود. هر فرد می‌تواند در هر مکانی از دل طبیعت گرفته تا خانه به انواع انگل‌ها دچار شود؛ هیچ فردی به طور کامل از درگیری با انگل‌ها در امان نیست، انگل می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های باشد و فرد را دچار مشکل کند. گاهی برخی از انواع انگل می‌تواند بدن را فریب دهد، به این معنی که انگل‌ها به عنوان بخش نرمال بافت و اندام خود را نشان دهد و در این صورت سیستم ایمنی بدن با آنها مبارزه نمی‌کند، همچنین گاهی ممکن است انگل‌ها باعث ایجاد عفونت و آسیب به دستگاه گوارش، دستگاه گردش خون و کبد شود. به طور کلی وجود انگل در بدن خطرناک است و انسان را بیمار خواهد کرد؛ بنابراین لازم است وجود انگل در بدن تشخیص داده و درمان‌های لازم انجام شود.

دردشکمی و خارش، نشانه‌های شایع وجود انگل در بدن

الهام صادقی، کارشناس ارشد انگل‌شناسی با بیان اینکه احتمال وجود انگل در هر فرد وجود دارد و تشخیص وجود آن در بدن کار چندان آسانی نیست، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مصرف میوه‌ها و سبزیجات آلوده، گوشت پخته نشده، آب و غذای آلوده، حضور در مکان‌هایی از جمله رودخانه‌ها و برکه‌ها و تماس با افراد آلوده به انگل احتمال ابتلاء به عفونت‌های انگلی را افزایش می‌دهد؛ البته سبک زندگی و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند زمینه را برای حضور انگل در بدن فراهم کند؛ بنابراین مهم است که انسان‌ها سبک زندگی سالم و سیستم ایمنی قوی داشته باشند تا ریسک ابتلاء به عفونت‌های انگلی در آنها کمتر و یا کنترل شود.

وی با اشاره به نشانه‌های وجود انگل در بدن، ادامه می‌دهد: خارش اطراف مقعد یکی از نشانه‌های شایع ابتلاء به عفونت انگلی به خصوص در افرادی که از کرمک رنج می‌برند، است. این افراد دچار خارش یا ناراحتی مقعدی می‌شوند این خارش به طور معمول در شب رخ می‌دهد که کرم ماده در حال تخم‌گذاری است و این موضوع ممکن است چندین بار برای فرد تکرار شود، البته یکی از نشانه‌های ناشی از وجود انگل در بدن، احساس درد شکمی است، ممکن است درد شکمی به دلیل وجود کرم‌های گرد، پهن، قلابدار و نواری باشد.

کارشناس ارشد انگل‌شناسی می‌افزاید: از جمله نشانه‌های وجود انگل در بدن انسان می‌توان به اسهال مزمن، یبوست مزمن، تهوع، کاهش وزن، مشکلات گوارشی مانند معده درد، مشکلات پوستی مانند اگزما، کهیر و خارش، خستگی مزمن، گرسنگی مداوم، دندان‌های قروچه، مشکل خوابیدن یا چندین بار بیدار شدن در طول شب اشاره کرد. جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی و تولید مواد زائد در بدن توسط انگل‌ها زمینه‌ساز ضعیف شدن و خستگی بدن افراد آلوده به انگل خواهد شد.

رایج‌ترین انواع کرم‌های انگلی بیماری‌زا در بدن انسان

وی در خصوص کرم‌های انگلی که باعث عفونت می‌شود، خاطرنشان می‌کند: کرم‌های روده ممکن است علائمی مشابه علائم دیگر اختلالات روده داشته باشند، لازم است برای پیشگیری از عوارض ابتلاء به کرم‌های روده، تشخیص سریع و صحیح توسط پزشک معالج انجام شود، کرمک، کرم نواری، قلاب‌دار از انواع کرم انگل لوله گوارش است که باعث عفونت و بیماری می‌شود، همچنین کرمک که کرمی کوچک و نازک است و در روده بزرگ و رکتوم انسان آلوده به این انگل زندگی می‌کند، معمولاً شیوع بیشتری در افراد دارد. فرد مبتلا به کرمک می‌تواند آن را به فردی دیگر منتقل کند؛ کرمک معمولاً در کودکان شایع است، زیرا ممکن است بهداشت فردی را کمتر رعایت کنند، البته این انگل در بزرگسالان نیز دیده می‌شود. کرمک موجب خارش و بی‌خوابی ناشی از خارش می‌شود و علائم این انگل بیشتر در شب پدیدار می‌شود، چرا که کرمک ماده در حال تخمگذاری است، البته بعضی افراد ممکن است آلوده باشند و علائمی نداشته باشند.

خاک، آب و غذای آلوده زمینه‌ساز آلوده شدن به کدام کرم‌های انگلی می‌شود؟

صادقی با اشاره به کرم‌های قلاب‌دار که زمینه‌ساز بیماری در انسان است، تصریح می‌کند: کرم قلاب‌دار به طور معمول از طریق تماس انسان با خاک آلوده وارد بدن می‌شود و در روده کوچک ساکن می‌شود، تخم انگل از طریق مدفوع دفع می‌شود، زمانی که لارو از تخم خارج شود ممکن است از راه پوست وارد بدن فرد دیگری شود. افرادی که در تماس با مدفوع یا خاک آلوده باشند، در معرض خطر ابتلاء به کرم قلاب‌دار هستند.

وی با اشاره به اینکه کرم نواری نیز یکی از انواع نسبتاً رایج انگل‌هایی بیماری‌زا در انسان است، اضافه می‌کند: کرم نواری نوعی کرم پهن است که در روده زندگی و خود را به دیواره روده متصل می‌کند. بیشتر افراد مبتلا به کرم نواری هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند یا علائم بسیار خفیف است، چند نوع کرم نواری وجود دارد که برخی در آب زندگی می‌کنند و خوردن آب آلوده باعث آلوده شدن بدن به این انگل می‌شود و انواع دیگر کرم نواری در گوشت، مانند گوشت خوک وجود دارند و مصرف گوشت‌های آلوده یا خام ممکن است، زمینه‌ساز بیماری در افراد شود.

کارشناس ارشد انگل‌شناسی در خصوص کرم انگلی آسکاریس، می‌گوید: آسکاریس، یکی از شایع‌ترین کرم‌های انگلی روده‌ای است و از مهم‌ترین عوارض ابتلاء به آسکاریازیس می‌توان به سو تغذیه مزمن اشاره کرد؛ چرا که این انگل به تغذیه از مواد غذایی روده می‌پردازد. این انگل ممکن است باعث انسداد روده و مانع رشد کودکان شود، تخم این انگل از راه آب، خاک و غذای آلوده وارد بدن انسان می‌شود، مهمترین علائم آلودگی به این انگل در دستگاه گوارش می‌تواند درد شکمی، کاهش وزن، استفراغ، پرخوری و تهوع باشد، اختلالات دستگاه تنفسی و عصبی نیز از جمله سایر نشانه‌های این انگل بیماری‌زا در بدن است.

تأثیر داروهای گیاهی در از بین بردن انگل‌های گوارشی

مهران کریمی، مشاور طب سنتی در خصوص درمان کرم‌های انگلی بیماری‌زا به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: انگل روده بیماری نسبتاً شایعی در مناطقی است که آب غذایی سالم و بهداشتی ندارند، درمان انگل گوارش در صورت تشخیص ناممکن نیست؛ البته درمان این انگل‌ها با داروهای گیاهی نیز ممکن است و با تجویز داروهای گیاهی زیر نظر متخصص طب سنتی می‌توان فرد آلوده به کرم‌های انگلی را درمان کرد.

وی ادامه می‌دهد: با شستن دست‌ها قبل از غذا خوردن و مصرف آب آشامیدنی و غذاهای سالم می‌توان از ابتلاء به انگل روده پیشگیری کرد و پیشگیری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و نباید آن را نادیده گرفت، رعایت بهداشت فردی به ویژه در کودکان که کمتر توانایی و درک رعایت نکات بهداشتی را دارند، مهم‌تر است.

مشاور طب سنتی خاطرنشان می‌کند: مصرف سیر خام، تخم کدو، انار، چغندر، نعنا، آویشن، سرکه، پیاز، سیاه دانه و برخی گیاهان دیگر می‌تواند باعث از بین رفتن انگل‌های گوارش شود، البته مصرف غذاهای فیبردار نیز در این زمینه مؤثر و مهم است.

تأثیر نارگیل و هویج در درمان انگل‌های گوارشی

وی می‌افزاید: مصرف نارگیل تازه باعث از بین رفتن کرم‌های انگلی می‌شود، البته خوردن هویج نیز تأثیر بسزایی در درمان انگل‌های گوارشی داشته باشد؛ بهتر است به صورت ناشتا هویج و نارگیل را مصرف کرد. زردچوبه هم یک ضدانگل طبیعی است و می‌توان با اضافه کردن این ادویه به غذا از تأثیرات فراوان آن از جمله از بین بردن انگل‌های گوارشی بهره گرفت؛ البته اگر این ادویه به تنهایی مصرف شود تأثیر بیشتری از خاصیت‌های درمانی این ادویه مشاهده خواهد شد.

کریمی تصریح می‌کند: بومادران گیاهی تلما بسیار پرخاصیت برای دفع انواع انگل‌های گوارشی است، می‌توان مقداری از آن را آسیاب و با عسل مخلوط کرده و ناشتا میل کرد. البته زنیان نیز در این زمینه مؤثر است و آن را هم باید ناشتا مصرف کرد، باز هم تاکید می‌شود برای پیشگیری از ایجاد مشکلات ناشی از عوارض جانبی داروها، تمام موارد باید زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود. قطعاً با بهره گرفتن از تجویز متخصصان طب سنتی نتایج مؤثر و مفیدی را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 532619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.