شهرها در خط مقدم مبارزه با تغییرات اقلیمی

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: شهرها کانون نوآوری و نبوغ انسانی و مراکزی بالقوه برای اقدامات متحول کننده در جهت اجرای اهداف توسعه پایدار و ایجاد جهانی بدون کربن، مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و عادلانه از نظر زندگی اجتماعی هستند.

عبدالمطلب کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سی و یکم اکتبر هر سال به نام روز جهانی شهرها نامگذاری شده که این روز فرصتی برای دولت‌ها، نظام ملل متحد و به ویژه برنامه اسکان بشر ملل متحد است.

وی افزود: روز جهانی شهرها روزی برای سازمان‌های بین‌المللی مرتبط، جامعه مدنی و سایر ذی‌نفعان و فعالان شهری جهت اهتمام به توسعه پایدار شهری در سرتاسر جهان است.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: موضوع عام روز جهانی شهرها، "شهر بهتر، زندگی بهتر" است و همه ساله موضوعی که موفقیت‌های شهری شدن یا چالش‌های ناشی از آن را منعکس می‌کند نیز ذیل این موضوع انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد موضوع "سازگاری شهرها برای تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی" را برای روز جهانی شهرها در سال ۲۰۲۱ میلادی تعیین کرده است، تصریح کرد: شهرها کانون نوآوری و نبوغ انسانی و مراکزی بالقوه برای اقدامات متحول کننده در جهت اجرای اهداف توسعه پایدار و ایجاد جهانی بدون کربن، مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و عادلانه از نظر زندگی اجتماعی هستند.

کریم‌زاده گفت: شعار امسال ۲۰۲۱ روز جهانی شهرها زمانی مطرح می‌شود که شهرها باید در برابر این تغییرات نسبت به قبل مقاوم باشند، زیرا شهرها هم اکنون کانون‌های همه‌گیری کرونا بوده و در خط مقدم بحران آب و هوا هستند.

وی تاکید کرد: شهرها کانون تمرکز جمعیت هستند و با رشد سریع شهرنشینی در آینده بیشتر از گذشته مورد توجه خواهند بود زیرا مراکز شهری می‌تواند در کاهش یا تشدید بحران‌های جهانی اثرگذار باشد و چنانچه به وضعیت شهرها رسیدگی شود، قطعاً مدیریت این بحران‌ها امکان‌پذیرتر خواهد بود.

کد خبر 532498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.