۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
بلای جان ناژوان!

در جاده پیچ در پیچ ناژوان که قدم بگذاری، طنین خش‌خش برگ‌های پاییزی خوشایند و روح نواز است، برگ‌های رنگارنگ فضایی رویایی را تداعی می‌کند، گویی در میان هیاهوی خیابان‌های پر از دود جایی برای آرامش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در میان هیاهوی برگ‌های زرد و نارنجی پاییز، بوی نم چوب حس و حال جنگل‌های شمال را تداعی می‌کند. بازار غذاهای گرم، لبو، آش و باقالی و بلال هم داغ داغ است… با سرعت گرفتن واکسیناسیون همشهری‌ها، توریست‌های داخلی و خارجی تفریح و سرگرمی را از سر گرفتند؛ در این میان ناژوان زیبا و رنگارنگ پاییز خانواده‌ها را برای پیک نیک، زوج‌ها را برای قدم زدن دونفره در جاده سلامت و جوانان را برای استفاده از مراکز تفریحی متنوعی که در ناژوان قرار دارد به سمت خود می‌کشد.

اما در میان این همه زیبایی صحنه‌های دلخراشی این روزها بلای جان ناژوان شده است؛ آتش روشن کردن برای بساط کباب و گرم شدن! در این روزهای سرد سال به فاصله هر چند متر، آتشی برافروخته و دود غلیظی ناژوان را فرا گرفته است.

قانون چه می‌گوید؟

بر اساس ماده ۴۵ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی، آتش افروختن در جنگل‌ها و پارک‌های طبیعی بدون اخذ اجازه و نظارت دقیق مأموران مربوطه، کاملاً ممنوع است. در صورت بی‌مبالاتی یا ایجاد حریق در این مکان‌ها فرد مرتکب در مراجع قضائی یا شعب دادگاه‌ها به حبس تادیبی از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

به استناد اصل ماده ۴۶ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی هر فردی که مبادرت به روشن کردن آتش در تنه درختان کند، به زندان از سه ماه تا مدت یک سال محکوم خواهد شد و برای صدمه زدن به یک اصله درخت جنگلی که در جریان برافروختن آتش از بین رفته باشد به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود.

در ماده ۴۷ قانون مذکور نیز آمده که اگر فردی در سطوح جنگل و مرتع به صورت عمد آتش سوزی به وجود آورد، شعب دادگاه، مجرم را به زندان از سه ماه تا ۱۰ سال محکوم خواهد کرد.

مردم چه می‌گویند؟

با وجود قوانین متعدد باز هم آتش روشن کردن در این پارک جنگلی از اتفاقات مرسوم است؛ «بچه‌ام سردش است و حالا با نیم ساعت روشن کردن ما چیزی نمی‌شود ولی اگر آتش روشن نکنم بچه‌ام سرما می‌خورد.» این تنها بخشی از صحبت‌های رضایی پدر خانواده پنج‌نفره‌ای است که در یک عصر پاییزی برای تفریح به ناژوان آمده‌اند.

کریمی که با همسر خود برای پیاده روی در جاده سلامت به این پارک جنگلی آمده هم معتقد است: «ای کاش شهرداری می‌توانست مکانی را مشخص کند تا کسانی که علاقه به روشن کردن آتش دارند با استفاده از چوب‌های بازیافتی اقدام به این کار کنند که هم آن‌ها به آتش خودشان برسند و هم به محیط آسیب نرسانند.»

صابری که در یک روز تعطیل با خانواده برای تفریح به ناژوان آمده می‌گوید: «با آتش روشن کردن به محیط زیست و باغ‌های اطراف آسیب زده می‌شود، چوب‌های ناژوان تمام می‌شود و شهرداری هم با نصب بنر گفته که روشن کردن آتش در این مکان ممنوع است. مردم می‌توانند با پوشیدن لباس گرم از این محیط لذت ببرند و داخل خانه‌های خود در کنار بخاری از گرم شدن لذت ببرند."

سعیدی یکی دیگر از شهروندانی که به تنهایی به پارک جنگلی ناژوان آمده و در حال قدم زدن است نیز معتقد است: «آتش روشن کردن گرمای خوبی دارد، اما هوا را آلوده می‌کند و باعث از بین بردن چوب‌های این محیط و آسیب به تنه درختان می‌شود.»

روشن کردن آتش در ناژوان، سوزاندن سرمایه‌های اصفهان

رسول هاشمیان، مدیر طرح ساماندهی ناژوان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ناژوان یک پارک ۱۲۰۰ هکتاری با کاربری کشاورزی در حریم شهر اصفهان است که متأسفانه برخی شهروندان با سرد شدن هوا اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند.

وی با بیان اینکه آتش روشن کردن در پوشش گیاهی فشرده و کاربری کشاورزی پارک جنگلی ناژوان موجب خسارات زیادی می‌شود، تاکید می‌کند: شهروندان باید از این اقدام جدا خودداری کنند، زیرا اگر به فضای سبز و پوشش گیاهی فشرده آسیب برسانند، تبعات قضائی دارد و منجر به پیگرد قانونی می‌شود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان تصریح می‌کند: با هماهنگی نیروی انتظامی و نیروهای کنترل نظارت اقدام به کنترل آتش خواهیم کرد و اگر موردی وجود داشته باشد ضمن تذکر، سازمان آتش‌نشانی برای خاموش کردن آن با مدیریت ساماندهی ناژوان همکاری و اقدام به خاموش کردن آتش می‌کند.

هاشمیان با بیان اینکه آتش روشن کردن در بین درختان این منطقه سبب ورود دود و آلودگی هوا به محله‌های نصرآباد، بلوار میرزا کوچک خان و باغ فردوس می‌شود، خاطرنشان می‌کند: دود ناشی از روشن کردن آتش اغلب اوقات به دلیل پدیده اینورژن در لایه‌های پایینی جو باقی می‌ماند و باعث بروز مشکلاتی برای بیماران تنفسی، قلبی کهنسالان و به ویژه خردسالان می‌شود.

وی می‌گوید: برای کاشت هریک از درختان ناژوان سال‌ها تلاش و زحمت کشیده شده است. شهروندان آگاهی داشته باشند که نابودی هریک از این درختان، به معنای سوزاندن سرمایه‌های اصفهان است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان در پاسخ به این سوال که آیا امکان تعریف مکان مشخص و استفاده از چوب بازیافت برای روشن کردن آتش وجود ندارد، ادامه می‌دهد: در پارک جنگلی ناژوان امکان روشن کردن آتش به هیچ وجه وجود ندارد، زیرا کاربری آن کشاورزی است و بنابراین آتش روشن کردن ممنوع است.

کد خبر 532382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.