روابط لبنان و عربستان بر مدار تنش

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

بنت: تشکیل کشور فلسطین ممکن نیست

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای اظهار کرد: دولتش به شدت با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالف است و احداث ساختاری مشابه کشور نیز موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی افزود: هیچ رهبر برجسته‌ای در منطقه وجود ندارد که معتقد باشد می‌توان در حال حاضر به سمت روند مذاکرات صلح رفت.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: دولتش مصلحت را چنین می‌داند که صلح با اردن و مصر در سطح ملت‌ها باشد تا این ملت‌ها ثمره صلح را مشاهده کنند.

بنت خاطرنشان کرد: در حال حاضر صلح با این کشورها در سطح سیاسی و دیپلماسی است و هنوز به سطح ملت‌های دو طرف نرسیده است.

صدر: مداخله برخی کشورها در امور داخلی، توهین به عراق و مردمش است

مقتدی صدر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اخبار تأیید شده‌ای مبنی بر مداخله منطقه‌ای در انتخابات عراق و فشار بر جناح‌ها و جناح‌های سیاسی به خاطر منافع خارجی دریافت می‌کنیم که آسیب زیادی به عراق و مردم آن وارد می‌کند.

وی افزود: من از همه کشورهایی که مداخله آشکار دارند می‌خواهم فوراً دست از این کار بکشند و همچنین از گفت‌وگو با آنها خودداری کردم. جناح‌ها نباید به آن‌ها متوسل شوند و آنها را در امور داخلی خود دخیل کنند. ما عراقی هستیم و مشکلاتمان را منحصراً در بین خودمان حل کنند.

صدر گفت که این مداخله و ورود به امور داخلی عراق اهانت به عراق، مردم، استقلال، حیثیت و حاکمیت آن است.

حزب‌الله: عربستان دنبال برهم زدن انتخابات پارلمانی لبنان است

محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در سخنانی به دنبال بحران پیش آمده میان ریاض و بیروت اظهار کرد: امروز با بحرانی مواجه هستیم که با یکی از کشورهای منطقه شکل گرفته است؛ کشوری که جنگ ظالمانه‌ای را علیه ملت یک کشور عربی دیگر به راه انداخته و شکست خورده است.

وی افزود: این کشور انتقام شکستش را از لبنان می‌گیرد که ملت پایدار آن به پا خواسته‌اند تا حق ملت مظلومی را تأیید کنند که طی هشت سال مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

رعد با اشاره به اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان که منجر به شکل گیری این بحران شده است، گفت: یکی از وزرای دولت پیش از آنکه به عنوان وزیر منصوب شود، سخنانی را مطرح و از حق ملت مظلوم یمن در مقابل ائتلاف متجاوز عربی دفاع کرد. حالا از خواب بیدار شده‌اند تا یک هجمه کلامی و دیپلماتیک علیه لبنان به راه بیندازند و این هجمه ممکن است منجر به یک بحران دولتی شود که حتی با استعفای یک وزیر پایان نمی‌یابد و چه بسا کل دولت را از هم بپاشد و شاید هدف از این هجمه برهم زدن ثبات برقرار شده در لبنان پس از تشکیل دولت و تمهیداتی است که قرار است دولت برای برگزاری انتخابات پارلمانی در چند ماه آینده انجام دهد.

وی با اشاره به عربستان ادامه داد: اینگونه به نظر می‌رسد آنکه بحران امروز لبنان را ایجاد کرده است، انتخابات را نمی‌خواهد و درصدد ایجاد اخلال در آن است. نتیجه انتخابات آینده آن گونه که آنها می‌خواهد، نخواهد بود.

رعد افزود: متأسفانه برخی از سیاستمداران منافق در لبنان در این اتفاقات دست دارند. این افراد بر تعصب و جهل خود باقی ماندند، آنها دست به سوی استعمارگران و مستکبران دراز کردند و به نوکر و غلام و مروج فساد تبدیل شدند.

طالبان: به رسمیت شناخته نشدن ما دامن جهان را می‌گیرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در نشستی خبری اظهار کرد: پیام ما به آمریکا این است که اگر این به رسمیت شناخته نشدن ادامه یابد، مشکلات افغانستان نیز ادامه خواهد یافت؛ اکنون، این (فقط) مشکل افغانستان است، اما می‌تواند به مشکل منطقه و (نهایتاً) تمام جهان تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: دلیل درگیری جنگ بین طالبان و آمریکا در گذشته نیز به این دلیل بود که طرفین روابط رسمی دیپلماتیک نداشتند.

مجاهد گفت: آن مسائل که منجر به جنگ شد، می‌توانست با مذاکره و سازش سیاسی بر طرف شود.

وی ادامه داد: به رسمیت شناخته شدن طالبان حق مردم افغانستان است.

عربستان سفیر خود را از لبنان فراخواند

عربستان روز جمعه با فراخواندن سفیر خود از بیروت، به سفیر لبنان نیز ۴۸ ساعت فرصت داد خاک عربستان را ترک کند.

عربستان همچنین تصمیم به توقف واردات تمامی کالاهای لبنانی به این کشور گرفت.

تنش میان عربستان و لبنان در حالی است که اخیراً نقل قولی از «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره تجاوز ائتلاف سعودی به یمن در رسانه‌ها منتشر شد.

کد خبر 532248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.