اصفهان و قونیه در مسیر خواهرخواندگی

هیأت ترکیه‌ای در دیدار با معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به قرابت‌های فرهنگی اصفهان و قونیه، خواستار فراهم شدن مقدمات خواهرخواندگی این دو شهر شدند.

به گزارش ایمنا، هیأت اعزامی از کشور ترکیه متشکل از نماینده شهر قونیه در مجلس ترکیه، شهردار منطقه کاراتای قونیه و معاون او، مدیر مرکز فرهنگی گردشگری قونیه و مدیر بخش موسیقی مولویه شهر قونیه با مجتبی شاه‌مرادی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و علیرضا مساح رئیس اداره گردشگری این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

مجتبی شاه‌مرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان در این دیدار، ابراز امیدواری کرد که این نشست سرآغاز همکاری‌های دوجانبه میان شهرهای اصفهان و قونیه باشد.

وی افزود: قونیه برای ایرانیان به واسطه آرامگاه مولانا از اهمیت زیادی برخوردار است و تخت فولاد اصفهان نیز به واسطه تدفین عرفا و دانشمندان فراوان در آن به نوعی مهد عرفان ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مولانا امروز پیونددهنده اقوام و کشورهای گوناگون است، فارغ از اینکه اشعار خود را به چه زبانی سروده باشد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان یادآور شد که شهر قونیه پایتخت سلجوقیان روم و شهر اصفهان پایتخت سلجوقیان ایران بوده‌اند و از این جهت نیز قرابت دارند.

شاه‌مرادی با بیان اینکه مولانا در اشعار خود ارزش‌های اخلاقی را به تمام ملت‌ها به‌ویژه مسلمانان یادآوری کرده است، گفت: اصفهان و قونیه دارای میراث مشترک عرفانی، ادبی و اسلامی هستند و حتی در معماری نیز شباهت‌هایی میان دو شهر دیده می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مثنوی‌خوانی و مولوی‌شناسی در اصفهان، تصریح کرد: این قرابت فرهنگی می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک ما را فراهم کند چراکه اصفهان صاحب مکتب موسیقی و مکتب فلسفه خود است که زمینه پیوند این شهر و قونیه را فراهم می‌کند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به نقش بستن اشعار مولانا بر صنایع‌دستی اصفهان، پیوند دو شهر اصفهان و قونیه را به پیوند برادری تشبیه کرد.

شاه‌مرادی همچنین برای پذیرش گردشگر از قونیه در اصفهان اعلام آمادگی و بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه گردشگری تأکید کرد.

وی عنوان کرد: یکی از آموزه‌های اسلام برادری و برابری میان مسلمانان است و آنچه کلام مولانا را برای ما دلنشین می‌کند مفاهیمی است که او درباره اسلام و پیامبر اکرم (ص) به زبان شعر بیان می‌کند. امیدوارم طبق این آموزه‌ها شاهد دنیایی بدون جنگ و تبعیض باشیم و ریشه فقر و بی‌عدالتی در جهان کنده شود.

اصفهان و قونیه در مسیر خواهرخواندگی


رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به طرح شهروند دیپلمات، گفت: در این طرح ایرانی‌ها و اصفهانی‌هایی که در اقصی نقاط دنیا هستند نقش سفیران فرهنگی را بازی کرده و با هماهنگی شهرداری اصفهان برنامه‌هایی را در شهرهای محل اقامت خود برگزار می‌کنند که در همین راستا می‌توان نمایشگاه‌ها و رویدادهایی برای تبادل فرهنگی میان اصفهان و قونیه در شهر قونیه برگزار کرد؛ همچنین مقبره صائب تبریزی در اصفهان است و می‌توان رویدادی با عنوان هفته فرهنگی مولانا در اصفهان و هفته فرهنگی صائب تبریزی در قونیه برگزار کرد.

احمد سورگن، نماینده شهر قونیه در مجلس ترکیه و مشاور سابق رئیس‌جمهور این کشور نیز با ابراز خرسندی از اینکه پس از ۲۵ سال بار دیگر به اصفهان سفر کرده، گفت: اصفهان شهری است که باید به کرات و در زمان‌های مختلف به آن سفر کرد و نصف‌جهان را از نزدیک دید.

وی با تشکر از میزبانی خوب اصفهان از هیأت ترکیه‌ای، افزود: متأسفانه امروزه در اطراف دو کشور شاهد جنگ‌ها و درگیری‌های سیاسی هستیم و سازمان ملل نیز از کنترل این اتفاقات ناتوان است. باید دنیای جدیدی بنا شود که بر پایه عدالت بوده و با طبیعت مهربان‌تر باشد.

سورگن تأکید کرد دو کشور ایران و ترکیه که سابقه تاریخی طولانی دارند می‌توانند با تقویت اتحاد برای خود و دنیا قدم‌های خوبی بردارند.

نماینده شهر قونیه در مجلس ترکیه تأکید کرد طبق آموزه‌های مولانا و فلسفه اشعار او هم‌دلی میان ملت‌ها از هم‌زبانی مهم‌تر است و دو کشور مسلمان ایران و ترکیه می‌توانند در این عرصه پیشتاز باشند.

حسن کیلچا، شهردار منطقه کاراتای قونیه نیز در این دیدار گفت: زمانی که در خیابان‌های اصفهان قدم می‌زدیم گویی در خیابان‌های قونیه گام برمی‌داریم.

وی با بیان اینکه شهر قونیه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، ادامه داد: قونیه از نظر صنعتی و کشاورزی در ترکیه سرآمد است، اما بیشتر شهرت این شهر در جهان به واسطه آرامگاه مولانا و شمس تبریزی است و نزدیک به ۳ میلیون نفر در سال به زیارت این مقبره‌ها می‌آیند.

کیلچا ترجمه مثنوی به زبان‌های زنده دنیا و سازماندهی فضای اطراف آرامگاه مولانا را از جمله اقدامات شهرداری قونیه دانست.

شهردار منطقه کاراتای قونیه با اشاره به حضور گردشگران و دانشجویان ایرانی در قونیه بیان کرد: محله‌ای با ۶ هزار نفر جمعیت در قونیه وجود دارد که ساکنان آن از اصفهان به این شهر وارد شده‌اند و بر سردر این شهر شعری حک شده که کلمه اصفهان در آن وجود دارد.

در ادامه عبدالستار یارار، مدیر مرکز فرهنگی گردشگری قونیه با اشاره به سفر خود به اصفهان در زمان نمایش فیلم‌های جشنواره فجر در آن گفت: ۴ سال است که جشنواره فیلم صوفی در شهر قونیه برگزار می‌شود و مجید مجیدی کارگردان مشهور ایرانی در هیأت داوران این جشنواره حضور دارد.

وی اصفهان را شهر موسیقی دانست و اضافه کرد: شهر قونیه ۱۸ سال است که در ایام تولد مولانا میزبان یک جشنواره موسیقی سنتی است که پیش از شیوع کرونا بزرگان موسیقی ایران در آن حضور یافتند که امیدوارم بتوانیم جشنواره‌های مشترکی میان دو شهر برگزار کرده و پیوندهای مشترک را قوت ببخشیم.

همچنین احمد چالیشیر، مدیر بخش موسیقی مولویه قونیه در این دیدار اظهار کرد: قونیه به‌عنوان پایتخت موسیقی مولویه نقش مهمی در موسیقی اسلامی در ترکیه دارد. در هر سال یک گروه موسیقی سنتی نیز از ایران به جشنواره موسیقی سنتی قونیه دعوت می‌شود. یکی از مسائلی که باعث حفظ پویایی سبک موسیقی مولویه شده وجود کلمات فارسی و اشعار مولانا به زبان فارسی در آن است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های مشترک میان کشورها معمولاً در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد این همکاری‌های در حوزه فرهنگی به‌خصوص موسیقی نیز اتفاق بیفتد.

اصفهان و قونیه در مسیر خواهرخواندگی

کد خبر 532167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.