پهپادها برای حفاظت از محیط‌زیست مازندران به پرواز در می‌آیند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست مازندران گفت: پهپادها برای حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری در ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های تحت پوشش این اداره کل به پرواز در می‌آیند.

به گزارش ایمنا، مسلم آهنگری اظهار کرد: بهره‌گیری از ظرفیت فناوری‌های روز برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی مازندران با توجه به کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت محیط زیست استان اجتناب‌ناپذیر بوده و قرار است با تأمین اعتبار، ۲۲ فروند پهپاد حفاظت از گونه‌های جانوری شامل نشخوارکنندگان، حیوانات وحشی و پرندگان مهاجر را در ماه‌های آینده برعهده گیرند.

وی با بیان اینکه کمبود ۵۰ درصدی نیروی انسانی یکی از چالش‌های اساسی یگان حفاظت محیط زیست مازندران است، گفت: با بهره‌گیری از فناوری‌های روز تلاش می‌شود بخشی از مشکلات اداری و استخدام در یگان حفاظت که وظیفه رصد و پایش محیط زیست استان را برعهده دارند، برطرف سازیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه بر اساس چارت سازمانی می‌بایست ۶۰۰ نفر در یگان حفاظت محیط زیست مازندران مشغول کار باشند که این رقم اکنون ۳۰۰ نفر است، اظهار داشت: با تأمین اعتبار تاکنون ۲ فروند پهپاد خریداری و به صورت آزمایشی در هفته‌های گذشته برای نظارت بر بخشی از تالاب‌های میانکاله و فریدونکنار به کار گرفته شد که بازخورد خوبی برای برخورد با شکارچیان غیرمجاز و همچنین حفاظت از انواع گونه‌های جانوری دربرداشت.

وی افزود: سالانه صدها هکتار از عرصه‌های طبیعی مازندران به دلیل خطاهای انسانی در آتش می‌سوزد که با بهره‌گیری از پهپاد می‌توان با اقدام مقابله‌ای برای تسریع در مهار آتش و شناسایی متخلفان اقدام کرد.

آهنگری یکی دیگر از مزایای پهپادها برای حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری را دقت در آمار سرشماری حیوانات وحشی و پرندگان برشمرد و اظهار کرد: با ارزیابی‌های انسانی همواره احتمال خطا وجود دارد که استفاده از تکنولوژی، اطلاعات دقیق‌تری را از منابع موجود گونه‌های جانوری استان در اختیار محیط زیست قرار خواهد داد.

وی همچنین از نصب ۴۰ دستگاه دوربین تله‌ای در عرصه‌های طبیعی مازندران در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: افزایش نصب دوربین‌های تله‌ای در عرصه‌های طبیعی استان باهدف رصد گونه‌های جانوری و همچنین برخورد با شکارچیان غیرمجاز با جدیت در دستور کار است و در زمان حاضر ۱۰۰ دوربین تله‌ای تالاب، جنگل و مراتع مازندران برای پایش انواع حیوانات و پرندگان وجود دارد.

آهنگری خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد از ماشین آلات و ابزار کار یگان حفاظت محیط زیست مازندران فرسوده است که باید با تأمین اعتبار برای نوسازی آن اقدامات لازم صورت گیرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: نوسازی ماشین‌های سبک باری و سواری یگان حفاظت محیط زیست مازندران، مطالبه جدی کارکنان این بخش از مسئولان امر است و در زمان حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد این خودروها فرسوده هستند که باید در کمترین زمان ممکن برای نوسازی ناوگان حمل و نقل یگان حفاظت محیط زیست مازندران اقدامات لازم صورت گیرد.

مازندران با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت حدود دو میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتعی دارد. این استان زیستگاه ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستیان و ماهی‌ها است. ۲۶ گونه جانوری در مازندران در زمره گونه‌های تحت حمایت سازمان‌های بین‌المللی محیط زیست قرار دارند.

منبع: ایرنا

کد خبر 532049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.