سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به اصفهان

هشتم آبان ماه، سالروز سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تاریخ هشتم آبان ماه ۱۳۸۰، اتومبیل حامل مقام معظم رهبری ساعت ۹:۳۰ وارد مسیر استقبال مردمی شد و مردان‌، زنان‌، جوانان و نوجوانان به استقبال رهبر انقلاب شتافتند.

اتومبیل حامل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در چندین نقطه از جمله خیابان زینبیه جنوبی‌، باغوشخانه‌، میدان قیام‌، خیابان هاتف و چهارراه شکرشکن عملاً متوقف شد و مسیر پنج کیلومتری استقبال از میدان لاله تا میدان امام اصفهان در بیش از ۴۰ دقیقه طی شد. به علت ازدحام فوق‌العاده جمعیت و ناممکن بودن حرکت اتومبیل حامل رهبر معظم انقلاب بخش پایانی مسیر استقبال به ناچار تغییر کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از استقبال مردمی‌، در جمع صدها هزار نفر از مردم اصفهان که در میدان امام چشم انتظار ایشان بودند، حضور یافتند و با پاسخ به ابراز احساسات بی وقفه و پرشور آنان به تبیین مهمترین مسائل داخلی و اوضاع منطقه پرداختند و تأکید کردند که «نظام اسلامی بر اساس منافع و مصالح ملی هرگونه مذاکره و رابطه با آمریکا را رد می‌کند.»

در ادامه این سفر، دو هزار نفر از اعضای هیئت‌های علمی و استادان دانشگاه‌های استان اصفهان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار صمیمانه، ۲۲ نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف استان اصفهان دیدگاه‌های خود را در مورد وضع آموزش عالی و دانشگاه‌ها و مسائل مختلف جامعه بیان کردند. رهبر انقلاب استادان دانشگاه‌ها را از جمله عزیزترین قشرهای جامعه خواندند و با قدردانی از اهتمام استادان دانشگاه‌های اصفهان به فعالیت‌های دانشگاهی تأکید کردند: در تمام مراکز آموزش عالی باید امور دانشگاهی اصل قرار گیرد و امکانات و انرژی دانشگاه‌ها صرف مسائل دیگر نشود.

روز دوم سفر

مراسم نظامی مشترک نیروهای مسلح در استان اصفهان در تاریخ ۰۹/‏۰۸/‏۱۳۸۰‬ با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد. در ابتدای این مراسم رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابل یادمان شهدا به مقام شامخ شهیدان سرافراز نیروهای مسلح ادای احترام کردند. ایشان سپس از یگان‌های نمونه حاضر در میدان سان دیدند و جانبازان حاضر در مراسم را مورد تفقد قرار دادند.

فرمانده کل قوا در این مراسم در سخنانی با تبریک عید سعید ولادت صاحب‌الزمان مهدی موعود (عج)، قدرت‌، اعتماد به نفس و روحیه نیروهای مسلح ایران را ناشی از مبانی فکری - فرهنگی اسلام‌، درس‌آموزی از تجربه‌های مختلف و آگاهی از اهداف والای نظام خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌، آگاهی توأم با آمادگی برای فداکاری در راه آرمان‌های بلند الهی را رمز شکست‌ناپذیری نیروهای مسلح برشمردند و افزودند: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای افزایش قدرت یک شخص یا اشباع قدرت‌طلبی یک مجموعه خدمت نمی‌کنند چرا که نظام اسلامی نظام اشخاص و افراد نیست بلکه نظام آرمان‌هاست و در چنین نظامی نیروهای مسلح برای خدا، سربلندی اسلام و سرافرازی و عزت و اقتدار ملت و کشور مبارزه می‌کنند و همین مسئله به آنها روحیه‌، توان و قدرتی شکست‌ناپذیر می‌دهد.

در ادامه این روز، رهبر انقلاب در دیدار ده‌ها هزار تن از خانواده‌های معظم شهیدان و "جانبازان، آزادگان و ایثارگران‌" استان اصفهان بر این نکته تأکید کردند که «ادامه دادن راه شهیدان یعنی تلاش برای تحقق آرمان‌های اسلامی وظیفه ملت و همه مسؤولان نظام است.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جهاد و ایثار شهیدان سرافراز اصفهان را برجسته‌ترین ویژگی این استان برشمردند و خاطرنشان کردند: «به فرموده پروردگار، شهیدان حی و حاضرند و جامعه باید با پرهیز از غفلت و حجاب‌های معنوی از انوار تابناک آن عزیزان عرش بهره‌مند شود.»

روز سوم سفر

رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در گلزار شهیدان نجف آباد، از شهیدان معظم این شهر تجلیل کردند و با قرائت فاتحه علو درجات آنان را از درگاه ایزد منان خواستار شدند.

رهبر انقلاب پس از استقبال پرطراوت مردمی‌، در اجتماع ده‌ها هزار نفر دیگر از مردم نجف آباد حضور یافتند و ضمن پاسخگویی به ابراز احساسات وصف‌ناپذیر آنان تأکید کردند: ملت مسلمان ایران همان ملت دوران انقلاب است و با استقامت در برابر توطئه‌های دشمن و عوامل داخلی آن همچنان راه عزت و شرف و افتخار را ادامه خواهد داد.

مقام معظم رهبری با تجلیل از علمای جلیل‌القدر نجف آباد در طول تاریخ و نیز سرداران و شهیدان سرافراز این شهر فرمودند که «اگر پایه‌های مستحکم هویت و شخصیت تاریخی هر شهر و کشور به نسل جوان منتقل شود آن شهر و آن کشور در مقابل هر توطئه‌ای آسیب‌ناپذیر خواهد ماند.»

روز چهارم سفر

همزمان با سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری به استان اصفهان‌، هیئت‌هایی به نمایندگی از ایشان به شهرهای مختلف استان عزیمت کردند.

این هیئت‌ها که مورد استقبال گرم و پرشور مردم این شهرها و مناطق قرار گرفتند، ضمن ابلاغ سلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مردم و حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، به بررسی مسائل و مشکلات این مناطق پرداختند.

هیئت‌های اعزامی از طرف مقام معظم رهبری به شهرها و مناطق مختلف استان اصفهان در دیدار با مردم خاطرنشان کردند که از جانب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسؤولین امر جهت حل مشکلات تأکید شده است و اجرای طرح‌های عمرانی مورد نیاز مناطق مختلف در اسرع وقت آغاز خواهد گردید.

در ادامه این روز، نخبگان و برگزیدگان استان اصفهان در رشته‌های مختلف ادبی - هنری - ورزشی - علمی - آموزشی - صنعتی و کشاورزی‌، پنجشنبه شب با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار صمیمانه و لبریز از لطافت و مهر، برگزیدگان استان اصفهان در زمینه‌های ادبیات - نویسندگی - تألیف - تحقیق - شعر - مینیاتور - نقاشی - کاریکاتور - سینما - عکاسی - موسیقی - خطاطی - نگارگری - منبت‌کاری - قلم‌زنی - سفالگری - طلاکوبی و معرق همراه با دارندگان رتبه‌های ممتاز کنکور و برگزیدگان المپیادها و جشنواره‌های علمی - قاریان و حافظان ممتاز قرآن - ورزشکاران برجسته - معلمان‌، کارگران‌، کشاورزان‌، دامداران و صنعتگران نمونه - جانبازان‌، آزادگان و بسیجیان نمونه - خانواده معظم شهیدان و ایثارگران و تعدادی از معتمدین و خیرین استان اصفهان از نزدیک با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند و ضمن بیان گوشه‌هایی از فعالیت‌هایشان، مطالب مختلفی را با مقام معظم رهبری در میان گذاشتند.

در این دیدار رهبر معظم انقلاب یکایک نخبگان و برگزیدگان استان اصفهان را مورد تفقد قرار دادند.

روز پنجم سفر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز ۱۲ آبانماه ۱۳۸۰ از مجتمع عظیم فولاد مبارکه دیدن کردند. در ابتدای این بازدید آقای اسلامیان مدیر عامل وقت فولاد مبارکه فرآیند تولید این مجتمع از مرحله ورود سنگ آهن‌، تبدیل سنگ آهن به گندله‌، تبدیل گندله به آهن اسفنجی و ذوب آنها در کوره‌های قوس الکتریکی و تبدیل فولاد مذاب به شمش‌های فولادی یا تختال و سپس تولید انواع فولاد را بر روی ماکت تشریح کرد.

سپس مقام معظم رهبری از واحدهای احیاء مستقیم‌، کوره‌های قوس الکتریکی و اتاق کنترل آنها و واحدهای تولید تختال و نورد بازدید کردند که در هریک از بخش‌ها آقای جهانگیری وزیر معادن و فلزات وقت و همچنین مدیر عامل فولاد مبارکه توضیحاتی را ارائه کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این روز در جمع پرشور و صمیمی هزاران نفر از جوانان اصفهانی، در تحلیلی دو ساعته از ویژگی‌های نسل جوان ایران اسلامی، موقعیت و جایگاه نظام اسلامی و وظایف جوانان در مقطع کنونی، هویت جمعی و ملی ملت ایران را نظام اسلامی دانستند و با اشاره به ابعاد ایرانی، اسلامی و جهانی، این هویت جمعی تصریح کردند که «مهمترین وظیفه نسل جوان، پاسداری همه جانبه از هویت جمعی و ملی ایران به عنوان تنها عامل موفقیت، پیشرفت و استحکام ملت ایران است.»

مقام معظم رهبری در این دیدار که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و در آستانه سیزدهم آبان برگزار شد، روحیات و ویژگی‌های جوان را قابل ستایش واقعی دانستند و با اشاره به سه ویژگی مهم پذیرش آسان حق، اعتراض صادقانه و اقدام بی‌دغدغه در نسل جوان فرمودند که «این سه ویژگی به طور طبیعی از جوان یک اصلاح‌طلب واقعی به وجود می‌آورد و بر همین اساس نسل جوان ایرانی با روح پاک خود همواره طالب عدالت، آزادی‌های مشروع و آرمان‌های اسلامی است.»

روز ششم سفر

جلسه بررسی طرح‌های سفر مقام معظم رهبری به استان اصفهان و حل مشکلات این استان با شرکت معاون اول رئیس جمهور، تعدادی از اعضای هیئت وزیران و معاونان وزرا، تعدادی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری‌، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان‌، رئیس بنیاد مسکن‌، استاندار اصفهان و مدیران کل این استان در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای این جلسه با تأکید بر اینکه همت مسئولان باید همکاری و پیگیری مستمر و جدی برای حل مشکلات این استان باشد خاطرنشان کردند که «باید زمان اجرای طرح‌های در دست اجرا به حداقل ممکن برسد تا مردم هر چه زودتر نتیجه طرح‌ها و کارها را مشاهده نمایند.»

رهبر انقلاب در ادامه این روز به مدت سه ساعت از نمایشگاه توانمندی‌های استان اصفهان بازدید کردند.

روز هفتم سفر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع هزاران نفر از سپاهیان پاسدار، بسیجیان و خانواده‌های شهدای استان اصفهان‌، پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت بزرگ ملت ایران را نتیجه شخصیت و اندیشه والای امام خمینی (ره‌) و تحول عظیم معنوی مردم ارزیابی و تصریح کردند: راه نجات ملت ایران‌، تداوم خط امام یعنی، راه علم و عمل‌، تقوا و پاکدامنی، استقلال و تحقق بخشیدن به احکام و ارزشهای اسلامی است‌.

ایشان در این دیدار که در ستاد لشگر ۱۴ امام حسین (ع) برگزار شد با تأکید بر اینکه ملت ایران به برکت شخصیت عظیم‌الشأنی همچون امام راحل (ره‌)، با انقلاب خود، آرزوها و آرمان‌های فرو خفته امت اسلامی را در دنیا طنین‌انداز کرد، فرمودند که «امام بزرگوار با ایمان‌، اراده پولادین و اندیشه بلند خود در حدوث حرکت بزرگ ملت ایران تأثیر و نقش واقعی داشت بگونه‌ای که همه دنیا مجبور به اعتراف به شخصیت عظیم امام (ره‌) شدند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه این روز با حضور در گلستان شهدای اصفهان ضمن قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بویژه سرداران شهید اصفهان ادای احترام کردند.

مقام معظم رهبری در تخت فولاد اصفهان نیز بر سر مقبره تعدادی از علما، فقها و بزرگان استان اصفهان حضور یافتند و با قرائت فاتحه از درگاه خداوند متعال علو درجات آنان را مسئلت نمودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با حضور در مقبره عالم بزرگ و شهیر مرحوم علامه مجلسی‌، به مقام والای این عالم ربانی ادای احترام کردند.

ایشان همچنین در جمع پرشور ده‌ها هزار نفر از کارگران‌، کشاورزان‌، صنعتگران‌، و اعضای صنوف تولیدی و تعاونی استان اصفهان‌، با اشاره به اهتمام اسلام به تأمین زندگی مادی و رفاه مردم در کنار معنویت تأکید کردند: برای رسیدن به آبادانی در حد اعلا و مورد نظر اسلام‌، باید با استفاده از تمام امکانات کشور، نیروهای جامعه‌، همه در کنار هم و در خدمت یکدیگر قرار گیرند.

رهبر انقلاب از کارگران‌، کشاورزان و صنعتگران به عنوان عناصری که انقلاب و نظام اسلامی به آنها می‌بالد، یاد کردند و با اشاره به ایثار و فداکاری کارگران در طول انقلاب اسلامی فرمودند که «کارگران مسؤول‌، متعهد، پایبند به وظیفه و آگاه کشور با وجود مشکلات و سختی‌ها، هیچگاه نگذاشتند دشمن به آرزوها و طمع‌های خود برای فلج کردن کشور با نام اجتماعات کارگری برسد.»

روز هشتم سفر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مسئولان استان اصفهان با اشاره به تشکیل نظام اسلامی بر اساس هدایت الهی و اراده مردم و به عنوان یک حرف نو در جهان تصریح کردند که «مهمترین وظیفه مسئولان حفظ جهت‌گیری دینی نظام اسلامی و جلوگیری از کمرنگ شدن ارزشهای اسلامی این نظام و همسو شدن آن با جهت‌گیری نظم جهانی مورد نظر تمدن مادی غرب است‌.»

مقام معظم رهبری با اشاره به کنار گذاشته شدن رسمی هدایت الهی در تمدن مادی غرب و شکست عملی شعار دموکراسی متکی بر لیبرالیسم در این تمدن خاطرنشان کردند که «امروز تمدن غرب بر اساس اراده‌های مشخص و بر مبنای سرمایه اداره می‌شود و سرمایه و سرمایه‌دار در غرب حرف اصلی را می‌زند.»

سفر به کاشان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز ۲۰ آبان ماه ۱۳۸۰ به هنگام ورود به شهر کاشان در گلزار شهدای این شهر حضور یافتند و با قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

ایشان در ادامه این سفر در محل برگزاری مانور علویون در منطقه عمومی جعفرآباد اصفهان حضور یافتند.

پس از ورود مقام معظم رهبری نماز جماعت مغرب و عشاء با حضور یکصد و ده هزار نفر از نیروهای سپاهی و بسیجی شرکت کننده در مانور به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اقامه نماز جماعت از نمایشگاه عملکرد و توانمندیهای سپاه و بسیج در محل برگزاری مانور علویون بازدید کردند. در بخشی از این نمایشگاه در ۱۴ غرفه عملکرد و توانمندیهای رده‌های مختلف سپاه استان اصفهان در دوران دفاع مقدس و بعد از پایان جنگ به نمایش گذاشته شده بود. در این غرفه‌ها عملیات مختلف لشگر امام حسین (ع) و لشگر هشت نجف اشرف بویژه ماکت عملیات کربلای سه در سکوهای نفتی البکر و الامیه‌، آمادگی و مانورهای رزمی سپاه استان اصفهان‌، آثار بجا مانده از شهدا و ابتکارات و نوآوری‌ها در صنایع دفاعی به نمایش گذاشته شده بود.

رهبر معظم انقلاب در جمع خانواده‌های شهدای کاشان‌، آران و بیدگل از شهدا به عنوان مظهر عقلانیت دینی و مدافع حقانیت و عدالت یاد و تصریح کردند که «همانگونه که جوانان پرافتخار ایران در دهه ۶۰ توانستند نام اسلام را عزیز و بلند مرتبه نمایند، نسل جوان امروز نیز با آگاهی روشن بینی و صفای خود خواهد توانست پرچم اسلام‌، عدالت و حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران را در جهان به اهتزاز درآورد.»

ایشان با اشاره به احساسات و عواطف همراه با عقل‌، منطق و استدلال‌، در حرکت عظیم شهادت و ایثار در دوران دفاع مقدس و گسترش این روحیه در میان اقشار مختلف جامعه فرمودند که «جوانان دلاور و انقلابی کشور که در دوران دفاع مقدس با فهم و درک بالا و همراه با احساسات معنوی و اسلامی‌، توان یافتن حق را در میان ظلمت‌های متراکم دنیا به دست آوردند و با جرأت به سوی آن شتافتند، انسان‌های برجسته‌ای در همه برهه‌ها و زمان‌ها هستند.»

مقام معظم رهبری در جمع پرشور و صمیمی مردم کاشان‌، آران و بیدگل با اشاره به ترفندهای دشمن در طول یکصد سال گذشته برای جدایی عنصر دین از اساس حکومت‌، مأیوس کردن مردم از آینده و پیشرفت و بر سرکار آوردن دیکتاتوری‌های سخت و سیاه تصریح کردند: مهمترین وظیفه مردم و مسؤولان در شرایط کنونی تبلیغ عملی نظریه سیاسی مردم سالاری دینی با تلاش بی وقفه برای آبادانی و سازندگی همه جانبه کشور در سایه جمهوری اسلامی است‌.

روز دوم سفر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از محصولات تولیدی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بازدید کردند. مقام معظم رهبری در این بازدید از مسؤولان و کارکنان صنایع هواپیماسازی ایران قدردانی کردند.

مرحله پایانی اردوی رزمی فرهنگی علویون نیز با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا و با حضور یکصد و ده هزار نیروی بسیجی در منطقه عمومی جعفرآباد اصفهان برگزار شد.

مقام معظم رهبری‌، در ابتدای ورود با حضور در محل یادواره شهدا و قرائت فاتحه به مقام شامخ آنان ادای احترام کردند.

فرمانده کل قوا سپس از یکصد و ده هزار نیروی شرکت کننده در اردوی رزمی فرهنگی علویون‌، سان دیدند.

پس از مراسم سان، یگان‌های ویژه موتوری و هوایی لشگر امام حسین (ع) و لشگر هشت نجف اشرف عملیات رزمی را در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار کردند.

در پایان این سفر دفتر مقام معظم رهبری با صدور اطلاعیه‌ای از حضور پرشکوه مردم کاشان‌، آران و بیدگل در سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به کاشان و حضور مقتدرانه یکصد و ۱۰ هزار بسیجی و سپاهی مخلص و ایثارگر استان اصفهان در اردوی رزمی فرهنگی علویون قدردانی و تشکر کرد.

کد خبر 532004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.