آزادسازی واردات، شرط کنترل قیمت خودرو است

یک کارشناس خودرو با بیان اینکه واردات خودرو یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که لازم است وزیر برای مدیریت بازار خودرو انجام دهد، گفت: اکنون تأمین همه نیاز بازار از طریق تولید داخل امکان پذیر نیست. شرط کنترل قیمت خودرو در کوتاه مدت، امید به احیای برجام، افزایش ظرفیت قطعه سازی و آزادسازی واردات خودرو است.

حسن کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با وعده وزیر صمت مبنی بر کاهش جدی قیمت خودرو در سال آینده، اظهار کرد: برای محقق شدن این هدف ابتدا باید خودرو در دسترس باشد، کاهش دادن قیمت‌ها بدون آنکه خودرویی برای عرضه به مشتری در بازار وجود داشته باشد، امری بی فایده است.

برای کاهش قیمت خودرو ابتدا باید تولید آن افزایش یابد

وی افزود: برای کاهش قیمت خودرو ابتدا باید تولید آن به میزانی افزایش یابد که از میزان تقاضای واقعی در بازار پیشی بگیرد، بنابراین ابتدا نیاز واقعی بازار باید اندازه‌گیری شده و سپس زیر ساخت و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید با توجه به این نیاز فراهم شود.

این کارشناس خودرو گفت: در سه سال اخیر تولید خودرو به بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه در سال نرسیده است زیرا شرکای خارجی ایران را ترک کرده‌اند. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید خودروی ایران در اختیار شرکایی بوده است که در ایران خودرو تولید کرده‌اند و تأمین قطعات مورد نیاز هم بر عهده خودشان بوده است. در سال ۹۵ با کمک همین شرکا و با روش مونتاژ تولید خودرو به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسید.

در سه سال اخیر موفق به افزایش ظرفیت تولید نشده‌ایم

کریمی اضافه کرد: در سه سال گذشته بدون حضور این شرکا، به دلیل کمبود ظرفیت قطعه سازی صنعت خودروسازی نتوانست حتی تولید خودرو را به یک میلیون دستگاه در سال برساند. برای افزایش ظرفیت قطعه سازی، نمی‌توان قیمت خودرو را بیش از این کاهش داد، زیرا هم اکنون هم خودروسازان در فروش هر خودرو چندین میلیون زیان می‌بینند، البته دلیل این موضوع صرفاً کم بودن قیمت فروش نبوده و می‌تواند ناشی از افزایش بیش از حد هزینه‌های تولید باشد.

نقدینگی برای تأمین قطعات ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال وجود ندارد

وی با بیان اینکه با وضعیت کنونی نقدینگی کشور، برای تأمین قطعات ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال، به اندازه کافی سرمایه وجود نداشته است، ادامه داد: ابتدا باید تقاضای واقعی بازار شناسایی شده و سپس حتماً ظرفیت قطعه سازی‌ها متناسب با نیاز بازار افزایش یابد که نیازمند تأمین نقدینگی و اصلاح قیمت خودرو است.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه اصلاح قیمت خودرو از طریق افزایش قیمت فروش و یا کاهش قیمت تمام شده انجام می‌شود، گفت: برای ایجاد ظرفیت در قطعه سازی تأمین پول به تنهایی کافی نیست، اما به دلیل زمان بر بودن این کار، بهتر است هرچه زودتر برجام احیا شود تا با بازگشت شرکای خارجی ظرفیت خودروسازی تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

حضور شرکای خارجی مانعی برای رشد صنعت قطعه سازی نیست

کریمی تاکید کرد: قطعه سازی در سه سال اخیر در نبود شرکای خارجی فرصت رشد را در اختیار داشت اما شاهد این موضوع نبودیم، بنابراین حضور شرکای خارجی مانعی برای رشد صنعت قطعه سازی نیست.

وی تصریح کرد: در این بین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است آقای وزیر برای مدیریت بازار خودرو انجام دهد، واردات خودرو است که به عرضه خودرو در بازار کمک خواهد کرد. تأمین همه نیاز بازار اکنون از طریق تولید داخل امکان پذیر نیست و حتی با حضور شرکای خارجی نیز تعدیل بازار زمان بر است، بنابراین شرط کنترل قیمت خودرو در کوتاه مدت، امید به احیای برجام، افزایش ظرفیت قطعه سازی و آزادسازی واردات خودرو است.

کد خبر 531915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.