امکان احساس اشیا در نمایشگرهای لمسی جدید

گردشگری با قایق‌های رباتیک خودران، نقش "زردچوبه" در بهبود کبد چرب، ماده هوشمندی که در یک دقیقه گرم و سرد می‌شود، امکان حس کردن اشیا در نمایشگرهای لمسی جدید، دستگاه رباتیک جایگزین فیزیوتراپ و تولید باتری با استفاده از چوب را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) نسبت به ساخت قایق‌های رباتیک خودران دقیق با سیستم‌های ادراک، ناوبری و کنترل قوی با ظرفیت پنج سرنشین اقدام کرده است که در آمستردام هلند، گردشگران را به گردش می‌برد.

آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی مؤسسه فناوری ماساچوست آماده است تا قایق مسافربری خودرانی را که طی ۶ سال گذشته در حال توسعه آن بوده است، عملیاتی کند.

این قایق رباتیک خودران که "روبوت"(Roboat) نام دارد، چندین بار بازطراحی شده است. به عنوان مثال سال گذشته نسخه‌ای از آن آزمایش شد که می‌توانست دو مسافر را حمل کند، اما سازندگان "روبوت" امسال نسخه کامل آن را که می‌تواند حداکثر پنج مسافر یا یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند، زباله‌ها را جمع‌آوری کند و کالاها را تحویل دهد در آمستردام عرضه می‌کنند.

جدیدترین نسخه از "روبوت" با طراحی مشکی و خاکستری و دو نیمکت که روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند، ظاهری آینده‌نگرانه دارد. این دستگاه کاملاً برقی است و با یک بار شارژ ۱۰ ساعت کار می‌کند و همچنین دارای قابلیت شارژ بی‌سیم است.

نقش "زردچوبه" در بهبود کبد چرب

نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان داد که زردچوبه می‌تواند در بهبود و کنترل کبد چرب غیر الکلی مؤثر باشد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی یکی از شایع‌ترین علل افزایش آنزیم‌های کبدی و یک نگرانی جهانی برای سلامت است. این بیماری در گذشته به عنوان یک بیماری خوش‌خیم در نظر گرفته می‌شد، در حالی که مطالعات جدیدتر، آن را به عنوان یک اختلال جدی و پیش‌رونده با افزایش شیوع در دو دهه گذشته ثابت کرده‌اند.

استراتژی‌های درمانی فعلی برای درمان کبد چرب غیر الکلی بیشتر به سمت اصلاح و تعدیل عوامل خطر مانند چاقی، دیابت شیرین و چربی خون با توجه ویژه به استرس اکسیداتیو است.

در این راستا، چندین فرآورده گیاهی طبیعی پتانسیل محافظت از کبد را دارند و می‌توان از آن‌ها برای درمان بیماری‌های حاد و مزمن کبدی استفاده کرد. یکی از این گیاهان محافظ کبد، زردچوبه (Curcuma longa) یا ترکیب آن است که قرن‌ها نه تنها به عنوان یک ادویه غذایی، بلکه به عنوان یک داروی سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته و خواص آن در مقالات گزارش شده است.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل حاوی عصاره زردچوبه باعث کاهش سطح سرمی آنزیم‌های کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می‌شود. کاهش این دو آنزیم می‌تواند نشان دهنده بهبود عملکرد کبد باشد و می‌توان آن را به عنوان یک مکمل درمانی کمکی خوب با خواص کاهنده چربی خون و آنتی اکسیدانی برای این بیماری در نظر گرفت.

ماده هوشمندی که در یک دقیقه گرم و سرد می‌شود!

پژوهشگران آمریکایی، ماده هوشمندی ابداع کرده‌اند که می‌تواند طی یک یا دو دقیقه گرم و سرد شود.

هر کسی که تاکنون خودروی خود را در یک تابستان داغ زیر نور خورشید پارک کرده باشد، می‌داند که شیشه‌های خودرو در وارد کردن نور خوب عمل می‌کنند، اما عملکرد بدی در بیرون فرستادن گرما دارند.

مهندسان "دانشگاه دوک"(Duke University) آمریکا، فناوری هوشمندی ابداع کرده‌اند که با یک حرکت می‌تواند گرما را از نور خورشید به دست بیاورد یا امکان خنک شدن را برای یک جسم فراهم کند. این ماده مبتنی بر فناوری الکتروکرومیک است و با به کار گرفتن الکتریسیته می‌تواند رنگ و میزان شفافیت را تغییر دهد.

"پو چون هسو"(Po-Chun Hsu)، استادیار مهندسی مکانیک و علوم مواد دانشگاه دوک و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما نخستین نمونه از یک ابزار الکتروکرومیک را نشان داده‌ایم که می‌تواند عملکرد خوبی در تغییر میان گرمای خورشیدی و سرمای تابشی داشته باشد.

پنجره‌های هوشمند ساخته شده از شیشه الکتروکرومیک، یک فناوری نسبتاً جدید است که از یک واکنش الکتروکرومیک استفاده می‌کند تا شیشه را از حالت شفاف به حالت مات تغییر دهد و آن را در یک چشم بر هم زدن دوباره به حالت ابتدایی خود بازگرداند. اگرچه روش‌های بسیاری برای ابداع این فناوری وجود دارد، اما همه آنها فشرده کردن یک ماده واکنشی الکتریکی میان دو لایه نازک الکترود و عبور جریان الکتریکی بین لایه‌ها را شامل می‌شوند. دستیابی به این ترفند برای نور مرئی به اندازه کافی دشوار است، اما زمانی که نور مادون قرمز میانی به کار برود، دشوارتر هم می‌شود.

امکان حس کردن اشیا در نمایشگرهای لمسی جدید

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند نوع جدیدی از نمایشگرهای لمسی را توسعه دهند که امکان احساس کردن اشیا را با لمس کردن آنها فراهم کنند.

پژوهشگران بخش مهندسی مکانیک "دانشگاه تگزاس ای اندام"(Texas A&M) سعی دارند تا تعامل میان انگشت و دستگاه‌های لمسی را بهبود ببخشند و امیدوار هستند که با این کار به پیشرفت فناوری ورای حس کردن و و واکنش دستگاه‌ها نسبت به لمس انگشت کاربر کمک کنند.

هدف نهایی از توسعه رابطه میان انسان و ماشین، این است که دستگاه‌های لمسی با مجهز شدن به توانایی تقلید حس کردن اشیای فیزیکی، یک تجربه غنی‌تر از لامسه را در اختیار کاربران قرار دهند.

"سینتیا هیپول"(Cynthia Hipwell)، سرپرست این پژوهش، نمونه‌هایی از پیاده‌سازی این طرح را در زمینه‌های گوناگون، از یک پلتفرم فراگیر واقعیت مجازی گرفته تا رابطه‌های نمایشی لمسی را که در خودرو یا برای خرید مجازی به کار می‌روند، مطرح کرد.

هیپول در این باره اظهار کرد: این فناوری به شما امکان می‌دهد تا بافت‌ها، دکمه‌ها، اسلایدها و دستگیره‌ها را روی صفحه نمایش احساس کنید. از این فناوری می‌توان در نمایشگرهای لمسی استفاده کرد، اما مزیت قابل توجه آن کمک کردن به کاربر در احساس کردن بافت پارچه و سایر محصولات هنگام خرید آنلاین است.

دستگاه رباتیک جایگزین فیزیوتراپ برای بازگرداندن حرکات دست

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه رباتیک جایگزین فیزیوتراپ برای بیماران مبتلا به سفتی دست ناشی از سکته مغزی را عرضه کردند که در حال حاضر در فاز مطالعات بالینی است.

علیرضا میرباقری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه دستگاه طراحی شده در این شرکت، سامانه رباتیک توانبخشی مفاصل مچ و انگشتان دست است، گفت‌: این سامانه توانبخشی برای بیماران دچار سکته مغزی است که بعد از مدتی دچار لختی و سفتی دست خواهند شد.

وی با بیان اینکه این دسته از بیماران بعد از مدتی قادر به حرکت دستان خود نیستند، ادامه داد: برای درمان این عارضه، بیماران باید پروسه ۶ ماهه فیزیوتراپی را طی کنند تا فیزیوتراپ آنقدر دست بیمار را حرکت دهد تا دست به نرمی اولیه خود بازگردد.

میرباقری خاطر نشان کرد: این دستگاه جایگزین فیزیوتراپ خواهد شد تا به طور هوشمند، با وارد کردن فشارهای کنترل شده به دست بیمار، حرکت‌های غیر فعالی را به دست منتقل کند که دست به حرکت اولیه خود بازگردد.

کد خبر 531798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.