بهترین تکنولوژی‌های حمل و نقل امروز

حمل و نقل اززمان آغاز تمدن‌های اولیه تا به امروز برای ایجاد پیوند بین فرهنگ‌های مختلف، تبادل دانش و افزایش رفاه اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛ روم باستان به لطف جاده‌ها و پل‌های خود به یک امپراطوری مهم در جهان تبدیل شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه وسیله‌های حمل و نقل امروز با نوع خود در زمان‌های قدیم بسیار متفاوت است با این حال، همگی هدف مشخصی را در پیش گرفته و آن رساندن مردم و محصولات به مقصد با ایمن‌ترین و کارآمدترین شیوه بوده است. مهندسان به طور پیوسته در تلاش بوده‌اند سیستم‌های حمل و نقل زمان خود را بهبود ببخشند و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن در اختیار مردم قرار دهند. امروزه سیستم‌هایی در جهان مشغول به فعالیت است که نه تنها از نظر ظاهری بلکه با کارایی منحصر به فرد خود فصل جدیدی از حمل و نقل را پیش روی بشر قرار داده است. در ادامه به معرفی بهترین سیستم‌های حمل و نقلی پرداخته می‌شود که از تکنولوژی برای کارایی هر چه بیشتر آن‌ها بهره گرفته شده است.

بهترین تکنولوژی‌های حمل و نقل امروز

دوچرخه‌های هوشمند

پیدایش اولین نسل دوچرخه‌ها به سال ۱۸۱۷ باز می‌گردد که اساس طراحی آن‌ها همچنان استاندارد به نظر می‌رسد با این حال، مهندسان همواره برای بهبود عملکرد آن‌ها کوشیده‌اند. امروزه نوع الکتریکی این دوچرخه‌ها به محبوبیت بسیار بالایی میان مردم جهان دست یافته چرا که از تکنولوژی روز دنیا برای ساخت آن‌ها بهره گرفته شده است و تردد را برای کاربران تسهیل می‌کند.

جالب است بدانید که اخیراً محققان چینی نوعی دوچرخه خودکار طراحی کرده‌اند که می‌تواند به واسطه برخورداری از تراشه‌های حس‌گر در خود به دستورات صوتی واکنش نشان دهد و آن‌ها را اجرا کند. این تراشه‌ها صدها هزار سنسور دیجیتالی را در خود جای داده است که به دوچرخه در تشخیص دستورات صوتی برای تغییر مسیر یا رد کردن ایمن موانع کمک می‌کند. از اقدامات جالب دیگری که در سیستم‌های دوچرخه ایجاد شده است می‌توان به افزودن بستری پهن به دوچرخه‌ها و تبدیل آن‌ها به گاری‌هایی برای حمل وسایل مورد نیاز کاربران اشاره کرد.

بهترین تکنولوژی‌های حمل و نقل امروز

قطارهای مگ لو یا مغناطیسی

یکی از بهترین پیشرفت‌هایی که در زمینه حمل و نقل تا به امروز اتفاق افتاده مربوط به قطارهای مگ لو یا قطارهای مغناطیسی چینی بوده است که مسافران را با سرعت ۳۷۰ مایل بر ساعت، یعنی ۱۵۰ مایل بر ساعت تندتر از سریع‌ترین نمونه‌های در حال فعالیت خود در جهان به مقصد می‌رساند. قطارهای مگ لو که توسط کمپانی Railway Rolling Stock چین طراحی شده است از آهنرباهای الکتریکی برای آغاز حرکت خود در مسیر مرتفع خود بهره می‌گیرد که این قابلیت باعث رانش وسیله به سمت جلو و خودداری از اصطکاک چرخ‌های فلزی با ریل می‌شود.

قطارهای مگ لو نسبت به نوع معمولی این وسیله‌های حمل و نقل، لرزش و صدای بسیار کمتری نیز تولید می‌کند که این قابلیت مانع از ایجاد اختلال و مزاحمت در میان ساکنان اطراف مسیرهای راه‌آهن می‌شود ضمن اینکه لذت سفر را نیز برای کاربران افزایش می‌دهد.

بهترین تکنولوژی‌های حمل و نقل امروز

بالابرهای چند مسیری

یکی از تولیدکنندگان پله برقی‌های آلمانی به نام تیسن کروپ، اولین بالابر برقی بدون کابل جهان را طراحی کرده است که می‌تواند در چند مسیر حرکت کند. در واقع، بالابر برقی جدید متفاوت با کابین‌های هم‌نوع قدیمی خود که تنها قابلیت بالا و پایین رفتن در یک مسیر عمودی را دارد، چند اتاقک را در بر گرفته است که در مسیرهای الکترومغناطیسی مختلف حرکت می‌کند. بالابرهای جدید در یک مسیر به سمت بالا حرکت می‌کند، سپس به شکل افقی تغییر جهت می‌دهد، یک بار دیگر در مسیر عمودی پایین می‌آید و به همین ترتیب مسیری بسته را سپری می‌کند.

بهترین تکنولوژی‌های حمل و نقل امروز

باتری‌های لیتیوم یون نسل بعد در وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی

اغلب کمپانی‌های خودروی جهان بر تولید وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی تمرکز کرده‌اند و این در حالی است که مصرف کنندگان نیز با وجود قیمت بالا و محدودیت تنوع این خودروها، صرفاً به خاطر برخورداری از قابلیت دوستدار محیط زیست و هزینه کم سوخت برای خرید آن‌ها به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

باطری‌های لیتیوم-یون باید پیش از اینکه خودروهای الکتریکی بازار وسایل نقلیه جهان را از آن خود کنند به بهبودهای قابل توجهی در محدودیت‌های خود دست یابد. در این راستا، محققان در تلاش هستند راهبردهایی بیابند تا از طریق آن عملکرد باطری‌ها را بهبود ببخشند و به نگهداری شارژ به مدت زمان بیشتری در آن‌ها کمک کنند. به عنوان مثال، نانو ذرات سیلیکونی می‌تواند از الکترود کربن گرافیت عملکرد بهتری داشته باشد و حدود ۲۰ درصد چگالی انرژی را افزایش دهد که این امر به سهم خود در افزایش مدت زمان کارکرد باطری نقش مهمی ایفا کند.

بهترین تکنولوژی‌های حمل و نقل امروز

مسیریابی خودکار ایمن

پیشرفت‌های سریع در تکنولوژی‌های رایانه‌ای به بهبود طراحی وسایل نقلیه بدون سرنشین و افزایش تولید آن‌ها کمک زیادی کرده است. کمپانی‌ها در پیاده‌سازی نوآوری‌های خود در این زمینه، همواره امنیت را در رأس برنامه‌های خود قرار داده‌اند و به همین دلیل، اگرچه اغلب خودروهای جدید به شیوه خودران طراحی شده است با این حال، همیشه راننده‌ای را برای اطمینان بیشتر با خود همراهی می‌کند. مطالعه اخیری توسط محققان دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شده حاکی است زمانی که دو یا چند خودروی بدون راننده در یک مسیر مشترک حرکت می‌کند، ایمنی تردد را افزایش می‌دهد چرا که هشدارهای مخاطره‌آمیز را به هم اطلاع می‌دهد ضمن اینکه مسیر را برای عبور وسیله نقلیه هم‌نوع خود که مستلزم تغییر جهت است باز می‌کند. این کار می‌تواند ترافیک جاده‌ای را به میزان ۴۵ درصد کاهش دهد که نتیجه آن در به حداقل رساندن سوانح جاده‌ای نقش مهمی ایفا می‌کند.

در این راستا، تشخیص نحوه ارتباط وسایل نقلیه بدون راننده با یکدیگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند به کاهش ترافیک خودرویی و به حداکثر رساندن امنیت مسافران و همچنین عابران پیاده منجر شود. محققان دانشگاه کمبریج نوعی مسیریابی خودکار طراحی کرده‌اند که در آن، وسایل نقلیه با کمترین هزینه و در عین حال، بیشترین کارایی در مسیرهایی امن به تردد می‌پردازند.

بهترین تکنولوژی‌های حمل و نقل امروز

کد خبر 531591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.