معادل‌یابی فارسی ۱۰۰ واژه تخصصی در کارگروه «واژه‌گزینی» آموزش‌ و پرورش استثنایی

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه با فرهنگستان زبان و ادب فارسی کارگروهی برای واژه‌گزینی و معادل‌یابی واژه‌ های بیگانه در حوزه کودکان استثنایی تشکیل شده است و این کارگروه تاکنون ۱۰۰ واژه تخصصی را «معادل‌یابی فارسی» کرده است.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی، اظهار کرد: واژگان مصوب به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارسال و پس از تأیید فرهنگستان در کتاب‌ها، مجلات و مقالات سازمان آموزش و پرورش استثنایی به کار برده خواهد شد.

وی در مورد آخرین وضعیت سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، افزود: علی‌رغم مشکلات سامانه «سیدا» تاکنون ۹۸ هزار و ۹۱۹ نوآموز پیش‌دبستانی در برنامه سنجش نوبت‌گیری شده‌اند و سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی تا اوایل آذر ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تصریح کرد: تاکنون ۹۹.۴۸ درصد از نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز در برنامه سنجش، نوبت‌گیری شده‌اند که از این میزان ۹۶.۹ درصد سنجش و در مدارس مناسب جایابی شده‌اند.

حسینی خواستار پیگیری پروژه‌های در حال تکمیل آموزش و پرورش استثنایی از طریق سازمان نوسازی مدارس و ادارات استان‌ها شد و گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۶۰ پروژه مربوط به آموزش و پرورش استثنایی نیمه‌تمام هستند که حدود ۴۰ پروژه از این تعداد تکمیل شده است و منتظر تجهیز است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمایش سرزمینی، ۱۴ استان کشور فاقد «مدرسه اوتیسم اختصاصی» بودند که در ۶ استان این مدارس با مشارکت خیّرین در حال ساخت است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه در سال جاری سه بسته تحولی «آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور»، «جشنواره نشاط» و «غربال و مداخله بهنگام نوآموزان پنج تا هفت در معرض مشکلات ویژه یادگیری» در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است، تصریح کرد: برخی از شاخص‌های سه بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها، مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی استمراری بود که در سال جاری نیز اجرای این شاخص‌ها ادامه پیدا می‌کند.

کد خبر 531275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.