نگاه شورای ششم به فرهنگ و ورزش تبریز چگونه است؟

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر تبریز با حضور در دفتر استانی خبرگزاری ایمنا در مرکز آذربایجان شرقی اولویت‌های فرهنگی این دوره شورا را تشریح کرد.

حکیمه غفوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در تشریح اولویت‌های فرهنگی دوره ششم شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: فرهنگ می‌تواند زیرساخت همه پیشرفت‌ها باشد زیرا وظایف کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی همه نزدیک به هم هستند و نمی‌توان برای هیچکدام اولویت تعیین کرد، باید گام به گام تمام موارد را موازی باهم پیش برد.

وی افزود: در این راستا برای کوتاه کردن مسیر پیشرفت و موفقیت باید محله‌محور اقدام کرده و اطلس فرهنگی شهر را در دست داشته باشیم چون مناطق و محلات شهر هرکدام شرایط ویژه خود را دارند و خواسته و نیاز فرهنگی هر کدام متفاوت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: باید در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بررسی‌های دقیق و کارشناسی با برنامه‌ریزی و نیازسنجی صحیح انجام شود، در قدم دوم عمل به این خواسته‌ها و تأمین نیازها راحت تر و سریع‌تر پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: این نیازسنجی‌ها پیش از انتخابات نیز توسط تک تک نامزدها انجام شده بود، اما اکنون باید با بررسی، مشاوره‌های علمی و برنامه‌ریزی صحیح برای آغاز کارهای عملی اقدام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر تبریز در پاسخ به این انتقاد که به اذعان اهالی فرهنگ و ورزش، فعالیت‌های ورزشی شهرداری تبریز به طور کلی جمع شده، حتی اگر هدف پرداختن به ورزش همگانی بوده باشد، همین بخش هم عملاً تعطیل و کم رونق شده، گفت: در این بخش دو اصل مهم نقش دارد، مدیریت و برنامه‌ریزی، که مدیریت مؤثرتر است؛ انتخاب درست مدیریتی ناخودآگاه و غیرمستقیم در نتایج تمام برنامه‌ها تأثیرگذار بوده و می‌تواند روند برنامه‌ها را تغییر دهد.

وی تاکید کرد: باید مدیر منتخب دیدگاه همه جانبه داشته باشد، وقتی برای جایگاه فرهنگی ورزشی اجتماعی مدیری انتخاب می‌شود باید فردی باشد که برای همه این بخش‌ها در یک سطح اهمیت قائل است و برنامه دارد بنابراین انتصاب شخصی با سابقه، اولویت و دید یک جانبه بخش‌های دیگر را با ضعف رووبرو خواهد کرد.

غفوری اضافه کرد: باید فردی جامع‌الشرایط برای مسئولیت‌های فرهنگی و ورزشی انتخاب شود، شاید فردی باشد که تخصص و سابقه فعالیت در یک بخش را نداشته باشد اما دیدگاهش به این سو مثبت باشد بدین سبب می‌تواند از نظر مشاوران، یا مدیران متخصص در هر بخش استفاده کند.

نگاه شورای ششم به فرهنگ و ورزش تبریز چگونه است؟

با احیای سازمان فرهنگی ورزشی موافق نیستم

وی ادامه داد: شخصاً در حال حاضر هم با احیای سازمان فرهنگی ورزشی موافق نیستم چون به تازگی ادغام سازمان انجام شده است بنابراین احیا و جدا کردن چارت‌ها فعالیت این بخش‌ها را با رکود و کندی مواجه خواهد کرد؛ البته من نمی‌توانم به تنهایی در این مورد اظهارنظر کنم و باید کمیسیون در این زمینه و هر چارت و عنوانی که باشد بررسی بیشتر انجام دهد.

غفوری با بیان اینکه باید به ساختار سازمانی توجه و طبق بخشنامه وزارت کشور پست‌ها و چارت‌های اضافی در ساختار سازمانی حذف شده یا ساختارها از اول اصلاح شود، اظهار کرد: برخی از پست‌ها و سازمان‌های شهرداری نیز بر این اساس است؛ به‌طور مثال باید در تمام کشور درباره سازمان سیما و منظر به تعریف اصولی و به نتیجه نهایی رسید و سپس براساس این تصمیم نهایی شرح وظایف سازمان و برنامه صحیح را تعریف و اجرا کرد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه و بها دادن به ورزش همگانی، وظیفه شهرداری در ابعاد فرهنگی و ورزشی را آماده سازی زیرساخت‌ها دانست و گفت: ورزش در اصل متولی مشخص دارد و وظیفه اصلی بر عهده اداره ورزش و جوانان است، اما احیای ورزش‌های همگانی و شناسایی افراد مستعد در این زمینه بر عهده شهرداری است. پیش از این شهرداری بازیکن جذب می‌کرد و هزینه‌های هنگفتی برای این امر صرف می‌شد اکنون ورزش در همه عرصه‌های حرفه‌ای و همگانی دچار رکود شده است.

نگاه شورای ششم به فرهنگ و ورزش تبریز چگونه است؟

نهادها و ارگان‌های فرهنگی باید برنامه محور و همسو باشند

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: همراه و همسو کردن نهادها و ارگان‌ها باید برنامه محور انجام شود در حالی که برخی فعالیت‌ها با وجود موازی کاری با دیگر ارگان‌ها در اولویت قرار داده شده و در مقابل برخی کارهای مهم فراموش شده است.

وی اضافه کرد: اصولاً وظیفه اصلی شهرداری تأمین زیرساخت‌ها است و دیگر ارگان‌های متولی باید به برگزاری برنامه‌های تخصصی‌تر و جزئی بپردازند لذا شهرداری، ارشاد، سازمان فرهنگی هنری، انجمن‌های هنری در شهر باید دست به دست هم دهند تا هم هزینه‌ها، هم روند تسریع کار و کیفیت آثار با جذب مشارکت بیشتر مردم بالاتر برود.

غفوری با تاکید بر اینکه در کارهای فرهنگی تا وقتی مردم مشارکت نداشته و همراه نشوند هرچه هزینه کنیم باز هم نتیجه نخواهیم گرفت، افزود: بهترین بستر برای فرهنگ سازی بین مردم، رونق ورزش‌های همگانی و برگزاری جشنواره‌ها در محلات است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر تبریز افزود: شهروندان از همین طریق وارد میدان شده و وقتی دلسوزی، دغدغه مندی و تلاش مسئولان برای حل مشکلات را ببینند خود پیش‌قدم خواهند شد تا قدمی در راستای اصلاح امور برداشته و پای کار خواهند بود.

وی ادامه داد: بهترین پیشنهاد به نظر من استفاده از حیاط مدارس برای ورزش همگانی است تا مردم که به مرور برای حضور در این بخش جذب شوند؛ در کنار آن برنامه‌های دیگری نیز رواج خواهد یافت و سعی می‌کنیم از خلاقیت شهروندان در کارهای فرهنگی و ورزشی استفاده کرد.

نگاه شورای ششم به فرهنگ و ورزش تبریز چگونه است؟

لزوم توجه به پیوست فرهنگی پروژه‌ها

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: همواره تاکید کرده‌ام که در تمام برنامه‌ها و اقدامات در کلانشهر تبریز باید پیوست فرهنگی مورد توجه اساسی قرار گیرد زیرا ریشه تمام پیشرفت‌ها وابسته به فرهنگ است.

وی با بیان اینکه باید پیوست فرهنگی پروژه‌ها با توجه به فرهنگ بومی منطقه، اصول و سبک زندگی اعمال شود، اضافه کرد: هیچگاه تنها به زیبایی یک طرح و اثر نمی‌توان اکتفا کرد و آن را در منظر مردم قرار داد بلکه باید با توجه به شرایط بومی منطقه، تاریخ و فرهنگ و عرف مردم مفهوم مناسبی داشته باشد.

کد خبر 531094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.