ندای کودتا در سودان

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

وزیر خارجه سودان: هرگونه کودتا محکوم است

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وقوع "کودتای نظامی" جدید در سودان، مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه این کشور در سخنانی نسبت به تلاش برای تحمیل اراده با قدرت نظامی هشدار داد و گفت که سرنوشت چنین تلاش‌هایی شکست است.

وی تاکید کرد: هرگونه کودتایی از نظر ما مردود است و ما با تمامی ابزارهای مدنی موجود در مقابل آن خواهیم ایستاد.

وزیر خارجه سودان با بیان اینکه هر تلاشی از سوی هر طرف برای تحمیل خواسته خود محکوم به شکست است گفت که درهای حل و فصل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره همچنان باز است.

المهدی تصریح کرد: شراکت میان نظامیان و غیرنظامیان یکی از دلایل اصلی موفقیت مرحله انتقالی است.

وی افزود: به عنوان یک رهبر حزب الامه سودان صحبت می‌کند و اکنون در خانه‌اش به سر می‌برد و احتمال دستگیری‌اش وجود دارد.

وزیر خارجه سودان نسبت به ریخته شدن خون شهروندان سودان هشدار داد و گفت: بازداشت عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان در مکانی نامشخص خطرناک و غیر قابل قبول است و من گمان نمی‌کنم که حمدوک دیکته‌های طرف‌های دیگر برای برکناری دولتش را بپذیرد. حزب الامه با تمامی طرف‌ها برای خروج از بحران کنونی گفت‌وگو می‌کند.

نیروهای مسلح سودان بامداد امروز دوشنبه تعدادی از وزرا و سیاستمداران سودانی را دستگیر کردند. همزمان گزارش‌هایی مبنی بر حبس خانگی نخست وزیر سودان و وقوع "کودتای نظامی" جدید منتشر شده است.

جزئیات عملیات "بهار پیروزی" از زبان سخنگوی ارتش ملی یمن

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله یمن گفت: در راستای عملیات گسترده نظامی "بهار پیروزی" شهرک‌های عسیلان، بیحان و عین در استان شبوه و شهرک‌های حریب، العبدیه و بخش‌هایی از جبل مراد و الجوبه در مأرب را آزاد کردیم. مجموع مساحتی که طی عملیات آزاد شده ۳۲۰۰ کیلومتر مربع است.

وی افزود: طی عملیات بهار پیروزی ۱۸۴۰ تن از متجاوزان کشته، زخمی و اسیر شدند. ۵۵۰ تن کشته، ۱۲۰۰ تن زخمی و ۹۰ تن اسیر هستند. از جمله کشته شدگان رهبرانی از داعش و القاعده هستند که العبدیه مخفی‌گاه آن‌ها بود و ائتلاف عربی از آن‌ها حمایت می‌کرد. طی عملیات حدود ۱۶ خودرو و نفربر به آتش کشیده شده و ۱۸۰ سلاح منهدم شدند. همچنین پنج انبار سلاح منهدم شد.

سخنگوی انصارالله یمن خاطرنشان کرد: ده‌ها خودرو نظامی و خودروهای وابسته به متجاوزان طی عملیات بهار پیروزی مصادره شد. مزدوران خسارت‌های زیادی متحمل شدند و ما از آن‌ها می‌خواهیم از جنگیدن در کنار دشمن دست بردارند.

حماس: رژیم صهیونیستی بالاخره تسلیم شروط مقاومت خواهد شد

زاهر جبارین، عضو دفتر سیاسی و مسئول پرونده اسرا در جنبش حماس اظهار کرد: مقاومت در جریان نبرد "شمشیر قدس" این پیام را به جهانیان رساند که پیروزی با خود پیروزی می‌آورد و مقاومت فلسطین بالاخره شروط و خواسته‌های خود را بر رژیم اشغالگر تحمیل کرده و این رژیم را از اراضی فلسطینی بیرون خواهد راند.

وس افزود: مقاومت هرگز از کنار رنج و محنت‌های خانواده‌های اسرا که در آرزوی دیدن دوباره فرزندانشان هستند، به سادگی نمی‌گذرد و با خود عهد بسته که تمامی اسرا را به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداند.

عضو دفتر سیاسی و مسئول پرونده اسرا در جنبش حماس خانواده‌های اسرای اردنی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را به صبر و بردباری تا زمان آزادی فرزندانشان دعوت کرد و خطاب به آنها گفت: پیام شما برای آزادی فرزندانتان به دست فرماندهان قسام رسیده است.

جبارین با تاکید بر اینکه اسرا خط قرمز هستند، گفت: مقاومت بارها برای اسارت نظامیان اسرائیلی تلاش کرد تا در نهایت موفق به این کار شد و نتیجه آن امضای قرارداد مبادله "وفاداری با آزادگان" بود.

دیدار عبدالمهدی و امیرعبداللهیان برای توسعه مناسبات ایران و عراق

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق از ایران و عراق به عنوان دو دوست ماندگار و دو کشور برادر یاد کرد و گفت: ظرفیت روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مردمی دو کشور، بیش از پیش می‌تواند حالت اجرایی پیدا کند.

وی اقدامات عادل عبدالمهدی و دولتش را در دوران نخست وزیری عراق در جهت بسط مناسبات فیمابین ستود و بر عزم ایران برای توسعه مناسبات با دولت عراق تأکید کرد.

وزیر امور خارجه افزود: ایران همواره از صلح و ثبات عراق و نقش سازنده آن در مناسبات منطقه‌ای استقبال کرده و به اراده مردم این کشور در تصمیم گیری‌های سیاسی احترام می‌گذارد.

عادل عبدالمهدی نیز در این دیدار بر مشترکات بیشمار ایران و عراق در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و آنها را سرمایه بزرگی برای نزدیکی هر چه بیشتر دولت و ملت دو کشور خواند.

در پی برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، وزیر امور خارجه در پیامی به همتای عراقی برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در این کشور را تبریک گفت و آمادگی ایران برای همکاری مشترک در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه روابط فیمابین را مورد تأکید قرار داد.

کد خبر 531092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.