چند راهکار برای جلوگیری از مسمومیت کودکان

یک فوق تخصص گوارش کودکان به بیان توضیحاتی در خصوص اصلی ترین دلایل مسمومیت کودکان و چند راهکار اساسی برای پیشگیری از آن پرداخت.

به گزارش ایمنا، علی فرجی در خصوص اصلی‌ترین دلیل مسمومیت کودکان، اظهار کرد: بیشترین مسمومیت کودکان از طریق مواد شوینده‌ای که در منازل هستند، رخ می‌دهد. کودکان از روی کنجکاوی شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها به ویژه از نوع مایع را مصرف می‌کنند و این در حالی است که این مواد قلیایی و بسیار سوزاننده هستند و متأسفانه کودکانی که از طریق این مواد مسموم می‌شوند، دستگاه گوارششان دچار سوختگی شدید می‌گردد و آسیب جدی می‌بینند.

وی با بیان اینکه برخی از مواد شوینده حاوی سموم ارگانو فسفره هستند که می‌تواند موجب آسیب شدید عصبی شوند، افزود: معمولاً مسمومیت کودکان با مواد پاک کننده به این دلیل رخ می‌دهد که ظروفی که حاوی این مواد هستند، گاهی مشابه به ظروف مواد خوراکی بوده و یا از طریق مواد شوینده در دسترس کودکان قرار می‌گیرند که این عوامل موجب می‌شود کودکان از روی کنجکاوی این مواد را مصرف کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اقداماتی که باید بعد از مسمومیت کودکان انجام شود، گفت: نکته مهم در این خصوص این است که به هیچ عنوان نباید کودک را به استفراغ کردن تحریک کنیم چرا که اگر فردی که ماده اسیدی و قلیایی را مصرف کرده را به استفراغ کردن تحریک کنیم، ممکن است این ماده مجدداً برگردد و دوباره با اثر سوزانندگی آن مواجه شویم.

فرجی ادامه داد: نکته بعدی در این باره این است که معمولاً بعد از مسمومیت نباید مواد خوراکی به کودک داده شود و کودک بلافاصله باید به مراکز پزشکی مربوط به مسمومیت که یکی از آن‌ها در تهران بیمارستان لقمان است، منتقل شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان در خصوص مسمومیت دارویی کودکان نیز تصریح کرد: در خصوص مسمومیت دارویی کودکان دو نکته مهم وجود دارد؛ اولاً ممکن است کودکان به دلیل مصرف بیش از دز مورد نیاز دارویی که برای آن‌ها تجویز شده است، مسموم شوند، برای مثال فرض کنید برای سرماخوردگی داروی آنتی هیستامین برای کودک تجویز شده و قرار است روزی دو بار به مقدار چند سی سی مورد استفاده قرار گیرد، ولی یک مرتبه کودک همه شیشه دارو سر می‌کشد و به دلیل مصرف حجم زیاد دارو مسموم می‌شود.

فرجی اضافه کرد: مسمومیت دارویی دیگری که احتمال دارد کودکان دچار آن شوند، از طریق داروهایی اتفاق می‌افتد که برای کودکان نیست و ربطی به بیماری‌های آن‌ها ندارد؛ نظیر داروهای خواب آور و داروهای روان‌گردان و هنگامی که این داروها در دسترس کودک قرار می‌گیرد، توسط آن‌ها مصرف می‌شوند و برایشان مسمومیت شدیدی را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هر گونه مسمومیت دارویی، کودک باید هر چه سریع‌تر به بیمارستان منتقل گردد و برایش شست‌وشوی معده انجام داده شود تا داروهای مصرف شده از سیستم گوارش خارج و از جذب آن‌ها جلوگیری شود و همچنین لازم به ذکر است که استفاده بیش از اندازه و چند گرم در روز برخی داروها نظیر استامینوفن که مصرف آن‌ها بسیار شایع است، به کبد آسیب می‌زند و آسیب شدید کبدی را به همراه دارد.

منبع: میزان

کد خبر 530937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.