موزه خودروهای تاریخی ایران با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح شد

موزه خودروهای تاریخی ایران صبح امروز شنبه اول آبان ۱۴۰۰ در مراسمی با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رئیس بنیاد مستضعفان در محل بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج به صورت رسمی افتتاح شد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از میراث‌آریا، سید عزت‌الله ضرغامی در آئین افتتاح موزه خودروهای تاریخی ایران که به همت بنیاد مستضعفان در جاده مخصوص تهران - کرج راه‌اندازی شده است، با اشاره به اینکه برگزاری موزه خودروهای تاریخی اقدامی جالب، عالمانه و هنرمندانه است، گفت: در کنار تمام اقدامات خوبی که بنیاد انجام داده، برگزاری این نمایشگاه هم کار بسیار خوب و فرهنگی است.

وی با اشاره به خودروهای دارای پلاک تاریخی افزود: برای خودروهای مردم که متقاضی دریافت پلاک تاریخی هستند سازوکاری تعریف می‌کنیم که درخواست‌شان اجابت شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: من تأسف می‌خورم که وقتی می‌خواهیم به حل مشکلات مردم فکر کنیم در کنار حفظ همه ارزش‌ها، میراث‌فرهنگی، تقویت و صیانت از آن‌ها عده‌ای به دوقطبی‌سازی عادت کرده‌اند و فکر می‌کنند منافع مردم در تعارض با میراث‌فرهنگی است. ان‌شاء‌الله من این موضوع را حل خواهم کرد. یکی از جاهایی که باید زیر میز زد و برخی از تفکرات را تغییر داد و با تمام قوت میراث‌فرهنگی را حفظ کرد و در عین حال مردم هم جایگاه‌شان حفظ شود همین جا است. برخی‌ها که دایه دلسوزتر از مادر هستند ممکن است جیغ بنفش بکشند، اما مهم نیست. مهم این است که ببینیم این کارها چقدر به نفع مردم است.

ضرغامی تصریح کرد: وقتی ما کاخ شاهان را نشان می‌دهیم، بخشی از این آثار، معماری ایرانیان و نشان دهنده تمدن ما است و باید به خوبی نشان داده شود. اما در عین حال می‌توان همزمان زندگی غیر مردمی شاهان را با صراحت نقد کرد. امروز جنگ روایت‌هاست.

وی افزود: این خودروها متعلق به مردم در آن دوران نبود، بلکه در اختیار خاندان سلطنت بود. از پول ملت خریداری می‌شد و امتیازهای بزرگی از ایران در ازای این خودروها گرفته می‌شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: امروز بنیاد مستضعفان موزه‌ای را راه‌اندازی کرده است که ارزشمند است. این خودروها به لحاظ تاریخ صنعت اهمیت دارد. طراحی سالن و موزه نیز بسیار خوب انجام شده و ورودی خوبی نیز دارد، بی‌تردید با توجه به اقدامات خوبی که در این نمایشگاه انجام شده است، این موزه مورد توجه گردشگران خارجی که به تهران سفر خواهند کرد قرار می‌گیرد.

ضرغامی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: من از آقای فتاح درخواست دارم که این گونه کارها ادامه داشته باشد. راهبرد وزارت میراث‌فرهنگی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، دولتی و عمومی برای حفظ، مرمت و حتی مدیریت موزه‌ها و ابنیه تاریخی است.

کد خبر 530737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.