برترین شهرهای جهان برای بازیافت

بازیافت فرآیندی است که در طول آن پسماندها و مواد دوریختنی قابل استفاده مجدد تا حد امکان پردازش و به محصولات جدید تبدیل می‌شود؛ این فرآیند جایگاه بسزایی در شهرهای رو به پیشرفت و پایداری جهان ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در دنیای امروز بازیافت جایگاه خوبی در اذهان عموم مردم پیدا کرده است و شهروندان سراسر جهان از جان تازه‌ای که به کمک این فرآیند در کالبد خسته زمین دمیده می‌شود به خوبی آگاهی دارند. در کشورهایی که دارای طرح‌های گسترده برای بازیافت هستند عموماً شهروندان بر اساس این طرح‌ها عمل کرده و تمامی نیروی خود را در راستای پیاده‌سازی بهترین شیوه برای انجام آن به کار می‌برند. با این حال آنچه که در ورای اقدامات فردی بسیار حائز اهمیت است اقداماتی محسوب می‌شود که در مقیاسی بزرگ‌تر و در سطح کل محله‌ها، شهرها و کشورها انجام می‌گیرد.

تصمیماتی که سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان شهری و دولت‌ها در زمینه امر بازیافت اتخاذ می‌کنند تأثیر بسزایی بر نرخ بازیافت شهرها و مناطق وابسته به آن‌ها ایفا می‌کند. در این میان بعضی از شهرهای جهان با ابداع روش‌های جالب و بدیع در این زمینه به گونه‌ای عمل می‌کنند که اطمینان حاصل شود تا حد ممکن ضایعات دورریختنی آن‌ها به کم‌ترین میزان ممکن کاهش خواهد یافت. در ادامه با چند مورد از برترین شهرهای جهان در زمینه بازیافت آشنا می‌شویم.

برترین شهرهای جهان برای بازیافت

ونکوور

ونکوور، جواهر درخشان کانادا در زمینه بازیافت است که در مدت بیش از یک دهه نرخ بازیافت خود را از ۴۰ به بیش از ۶۰ درصد رسانده و برای خود هدفی ۸۰ درصدی تعیین کرده است. ونکوور این اقدام را با بهره‌گیری از بخشی از اقتصاد دایره‌ای و طرح‌های بدیعی هم‌چون ارائه پاداش‌های خاص به مشاغلی انجام می‌دهد که از مواد بازیافت شده یا چند بار مصرف استفاده می‌کنند.

سنگاپور

بر اساس شاخص شهر سبز زیمنس، زباله‌های دورریختنی تولید شده در سنگاپور به ازای هر نفر در هر سال به میزان قابل توجهی کم است. هدف این شهر بازیافت ۷۰ درصدی زباله‌ها تا سال ۲۰۳۰ و افزایش مشارکت تجاری در این زمینه با وضع قوانینی است که شرکت‌ها را مسئول استفاده مجدد زباله‌های قابل بازیافتی می‌کند که تولید کرده‌اند.

برترین شهرهای جهان برای بازیافت

کپنهاگ

کپنهاگ با هدف رسیدن به نرخ بازیافت ۷۰ درصدی، از حمایت پرشور مردمان دانمارکی برای کاهش زباله بهره می‌برد. مجموعه‌های خانه‌به‌خانه دستیابی به این هدف را برای شهروندان آن بسیار آسان کرده است و مسئولین شهری در نظر دارند تا سال ۲۰۵۰ کپنهاگ را به شهری بدون زباله تبدیل کنند.

هلسینکی

هلسینکی علی‌رغم مشکلات جمع‌آوری زباله در ماه‌های یخبندان زمستان، ۵۸ درصد از زباله‌های خود را بازیافت می‌کند. این شهر در سال‌های اخیر اعتبارات زیست‌محیطی خود را بهبود بخشیده و طرح‌هایی برای بازیافت زباله‌های ساختمانی معرفی کرده است.

کوریتیبا

کوریتیبا، یکی از شهرهای بندری برزیل، که در سال ۲۰۱۰ عنوان شهر پایدار را به خود اختصاص داد، بر طراحی‌های زیست‌محیطی متمرکز است. بخشی از برنامه‌های آن به‌عنوان شهری هوشمند، به چگونگی اولویت‌بخشی به عابران پیاده نسبت به ماشین‌ها اختصاص دارد و شامل فضاهای سبز به‌هم پیوسته و بسیار تأثیرگذار است. این شهر همچنین طرحی با عنوان "مبادله سبز" دارد که به فقرای شهر اجازه می‌دهد زباله‌های جمع‌آوری‌شده توسط آن‌ها (که دو سومش بازیافت می‌شود) را با غذای تازه مبادله کنند.

برترین شهرهای جهان برای بازیافت

دهلی

دهلی علی‌رغم محدودیت منابع در زمینه کاهش ضایعات به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است. این شهر در بیش از هزار مدرسه باشگاه‌های زیست‌محیطی ایجاد کرده است که به‌منظور تحت تأثیر قرار دادن شهروندان جوان و تقویت فرهنگ موجود شهر مبنی بر «مصرف دقیق» و نیز بهبود سیاست‌های کاهش زباله، بر اهمیت حفاظت از محیط‌زیست تمرکز دارد.

لس‌آنجلس

لس‌آنجلس، این شهر ساحلی غربی که شهرتی جهانی دارد چیزی فراتر از ستاره‌های فیلم‌ها است. این شهر تقریباً ۸۰ درصد زباله‌های خود را بازیافت می‌کند، آماری که بیش از بسیاری از شهرهای اروپایی است. لس‌آنجلس با بهره‌گیری از یک برنامه آموزشی در سطح شهر و ارائه امتیازات مالیاتی به شرکت‌ها برای بازیافت کاملاً نسبت به ابتکار "ضایعات صفر" متعهد است.

لیدز

لیدز، شهری در استان یورکشایر غربی انگلستان، در بحث بازیافت عملکرد چشمگیری داشته است و حدود ۴۰ درصد از زباله‌های آن بازیافت می‌شود. رویکرد چشمگیر آن در امر بازیافت شامل طرح «لیدز مثال‌زدنی» است که مطابق با آن بیش از ۱۸۰ نقطه بازیافت در خیابان‌های سطح شهر قرار گرفته و نرخ بازیافت در مرکز شهر را تقریباً سه برابر کرده و به ۴۹ درصد رسانده است. این طرح نشان‌دهنده بزرگ‌ترین تلاش انگلستان برای بهبود سطح بازیافت بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی است و الگویی برای سایر شهرهای انگلستان به حساب می‌آید.

برترین شهرهای جهان برای بازیافت

وین

وین، شهری دارای عملکردهای مبتکرانه و بی‌نظیر است که مدیریت کامل پسماندهای خود را در خارج از محدوده شهر انجام می‌دهد. از زمان معرفی کارخانه‌های بازیافت در دهه ۱۹۸۰، ظروف بازیافتی فلزی، پلاستیکی و شیشه‌ای در سراسر این شهر یافت می‌شود و در حالی که اتریش هنوز در ابتدای راه بازیافت قرار دارد، وین هر سال در حال پیشرفت در این زمینه است.

استکهلم

استکهلم که هنوز در منطقه اسکاندیناوی قرار دارد نمونه‌ای استثنایی از بازیافت در اروپا به حساب می‌آید چرا که انقلابی را در این زمینه پشت سر گذاشته است. ۵۰ درصد از زباله‌های این شهر در سال ۲۰۱۹ به انرژی تبدیل شد و ۸۴ درصد از قوطی‌ها و بطری‌های آن بازیافت شدند. بازیافت پوشاک نیز بخش بزرگی از اقتصاد استکهلم را تشکیل می‌دهد که غول مد داخلی H&M آن را در فروشگاه‌های شهر ارائه می‌کند.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 530490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.