اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

اظهارات نمایندگان مجلس درباره طرح صیانت، ابعاد نشست بروکسل، استعفای فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان‌، اقدامات جدید مجلس علیه رئیس جمهور سابق و اظهارات سید حسن نصرالله علیه حزب نیروهای مردمی لبنان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۸ مهرماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تغییر جهت صیانت؟» به بررسی اظهارات نمایندگان مجلس درباره طرح صیانت پرداخت و نوشت: طرح جنجالی صیانت این روزها پشت درهای بسته مجلس در حال بررسی است. در حالی که کمپین‌هایی علیه این طرح راه اندازی شده اما نمایندگان همچنان بر طرح خود پافشاری می‌کنند. ابهامات این طرح برای افکار عمومی به جای خود باقی است و البته اکثر مردم بر این تصور هستند که برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی با محدودیت روبرو خواهند شد. با این حال اما محمدباقر قالیباف گفته که قرار نیست پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام محدود شوند. حال مجلس انقلابی در مواجهه با یک تصمیم سخت در مقابل میلیون‌ها کاربر قرار گرفته است که باید دید نتیجه و خروجی آنچه خواهد شد.

اعضای کمیسیون بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اظهارات ضدونقیضی درباره احتمال تغییرات اساسی در این طرح بیان کرده‌اند. یکی از اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفته است: قرار است موضوعاتی از جمله محدودسازی و کاهش پهنای باند به طور کامل از حیطه طرح خارج شود. اخیراً جلسات کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی آغاز شده است. اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون نیز تعیین شده‌اند که همه آنها از موافقان این طرح هستند.

بر اساس گزارش‌ها از جلسه بعدی بررسی کلیات این طرح آغاز خواهد شد. گزارش‌ها از این حکایت دارد که قرار است تغییرات مهمی در این طرح ایجاد شود. به گزارش فارس غلامرضا قزلجه نوری از اعضای کمیسیون در این رابطه گفته است: «در نظر داریم تغییرات اساسی در طرحی که طراحان اولیه طرح تهیه کرده‌اند، ایجاد کنیم و موضوعاتی از قبیل محدودسازی و کاهش پهنای باند را کاملاً از مدار بررسی‌های خود خارج خواهیم کرد.»

این گفته یعنی مواردی که درباره فیلترینگ در این طرح دیده شده، حذف خواهند خواهد شد. اتفاق مهمی که می‌تواند رویکرد طرح دچار تحول کند.

همچنین سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده تهران در مجلس در جلسه اخیر این کمیسیون، اظهار کرد است: «آنچه در پیش‌نویس اولیه این طرح آمده بود در جریان فعالیت کمیسیون مشترک تغییرات عمده‌ای در آن اعمال خواهد شد.»

وی ادامه داد: «کما اینکه پیشنهاد ما این است که تعداد ۳۷ ماده‌ای که در این طرح آمده است را کاهش دهیم و پیگیری برخی از موضوعات آن را نیز در قالب دستورالعمل به قوه مجریه واگذار کنیم.» اما لطف الله سیاهکلی، نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که منظور از صحبتی که آقای نوری درباره حذف موضوع فیلترینگ از طرح صیانت مطرح کرده‌اند، چه بوده است، گفت: «چنین چیزی را نگفته‌ایم و اصلاً در دستور کار نیست. ما فقط در صدد نگارش قانون برای فضای مجازی هستیم.» او درباره اینکه آیا اصلاً در جلسه اخیر کمیسیون درباره این موضوع صحبت شد؟ گفت: «اصلا وارد موضوع نشدیم؛ در جلسه بعد وارد موضوع می‌شویم. دیروز اصلاً وارد هیچ دستوری نشدیم.»

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بروکسل ایستگاه آخر؛ - طرفین کوتاه نیامده‌اند» به بررسی ابعاد نشست بروکسل پرداخت و نوشت: فعالیت‌های پیرامون برجام همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین تحرکات قرار است روز پنج‌شنبه هیأتی از تهران با مقامات اروپایی در بروکسل بلژیک دیدار و گفت‌وگو کنند که بسیاری بر این باورند که این دیدار در راستای مذاکرات پیش رو در راستای احیای برجام خواهد بود. این در حالی است که پس از انتشار این خبر طی یکی دو روز گذشته برخی منابع خبری به نقل از اتحادیه اروپا از عدم برگزاری این دیدار در بروکسل خبر داده‌اند. چنانکه نبیلا ماسرالی، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته هیچ نشستی با حضور نمایندگان ایران و با هدف از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، برای روز پنج‌شنبه در بروکسل برنامه‌ریزی نشده و نمی‌توانیم چنین جلسه‌ای را تأیید کنیم. با این حال آنچه در فضای رسانه‌ای طی یک هفته اخیر بوده این خبر است که این نشست برگزار خواهد شد.

آنچه مسلم است هر چند مذاکرات وین به نتیجه ملموس در شش دور نرسید اما شاید بتوان مذاکرات در بروکسل را ادامه همان مذاکرات وین دانست. البته زود است درباره محتوا و نتیجه مذاکرات آتی صحبت کرد اما با توجه به پیشرفت‌های فنی هسته‌ای ایران، غرب و آمریکا نگران هستند و می‌خواهند هر چه زودتر ایران را به پای میز مذاکره بیاورند تا روند این پیشرفت‌ها را متوقف کنند. با این حال مقامات ایرانی بارها و بارها مطرح کرده‌اند که به مذاکرات احیای برجام پایبندیم، از مذاکره گریزان نیستیم و به زودی به مذاکرات باز خواهیم گشت. از طرفی برخی کشورها نیز درصددند تأثیر گذاری منفی بر مذاکرات و به بن بست کشیدن آن هستند. در این راستا بارزترین مخالف برجام را می‌توان رژیم صهیونیستی دانست که از هیچ کوششی برای ضربه زدن به توافق فروگذار نکرده و نمی‌کند. چنانکه اخیراً بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شده که برنامه هسته‌ای ایران در آستانه یک گشایش هسته‌ای است.

البته این گزافه گویی‌ها تازگی ندارد و این ادعاهای دروغ پیش از این نیز از سوی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها مطرح شده است، اما آنچه اهمیت دارد اینکه ایران باید نسبت به زمان حساس باشد و در موعد مقرر و زمان لازم به مذاکرات برگردد تا بتواند بیشترین دستاورد و امتیاز را از طرفین گرفته، تحریم‌ها را لغو و برجام را احیا کند. هر چند که نیم نگاه ایران به روابط و تعامل مثبت با آژانس نیز می‌تواند از هرگونه اتفاق غیر منتظره‌ای جلوگیری کند.

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان خدمت نو محافظه‌کار افغان در واشنگتن» به بررسی استعفای فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان پرداخت و نوشت: زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان، از مقام خود کناره‌گیری کرد. بر اساس بیانیه وزیر خارجه آمریکا خلیل‌زاد از مقام خود استعفا داده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از «دهه‌ها خدمت صادقانه خلیل‌زاد به مردم آمریکا» تقدیر کرده است. به نوشته رسانه‌های آمریکا، تام‌وست که پیش از این به عنوان «معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان» خدمت می‌کرد جانشین خلیل‌زاد شده است. تام‌وست، اخیراً به جای خلیل‌زاد در مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر، زیر نظر معاون آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) شرکت کرده بود. بسیاری از تحلیلگران سیاسی، عملکرد ۴۰ ساله او را در همکاری با دولت آمریکا به ویژه در مورد استراتژی آمریکا در افغانستان فاجعه‌بار می‌دانند و او را عامل اصلی رویدادهایی همچون ظهور گروه‌های تندروی مسلح همچون طالبان، شبکه حقانی و القاعده در افغانستان و اخیراً نیز فروپاشی دولت افغانستان در پی صلح با طالبان می‌دانند.

خلیل‌زاد سه سال پیش بعد از ۹ سال فعالیت در بخش خصوصی، از سوی دولت وقت ایالات متحده آمریکا، برای مأموریت ویژه در افغانستان دعوت به همکاری شده بود. خلیل‌زاد که بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۳ و ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ به عنوان دیپلمات ارشد در وزارت خارجه و به عنوان مدیر ارشد در وزارت دفاع آمریکا خدمت کرده بود، سپتامبر سال ۲۰۱۸ در دولت دونالد ترامپ، مأمور به گفت‌وگو با طالبان برای پایان دادن به جنگ دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان شد. نتیجه مذاکرات خلیل‌زاد با طالبان، یک سال و نیم پیش به توافقنامه دوحه منجر شد که بر اساس آن دولت آمریکا تعهد می‌داد تا بهار سال ۱۴۰۰ خاک افغانستان را ترک کند و در برابر طالبان از حمله نیروهای خارجی و شهرهای بزرگ افغانستان خودداری کند و به فرآیند سیاسی برای تشکیل دولت انتقالی در افغانستان بپیوندد. با پایان دولت دونالد ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور جدید، تصور می‌شد که زلمی خلیل‌زاد، جای خود را به فرد دیگری خواهد داد، اما آنتونی بلینکن، سرپرست وقت وزارت خارجه آمریکا، پیش از رأی اعتماد در سنا اعلام کرد که از خلیل‌زاد خواسته است تا به کار خود در این مقام ادامه دهد. کمتر از هفت ماه بعد از روی کار آمدن دولت بایدن، تمامی نظامیان خارجی به شکل عجولانه‌ای خاک افغانستان را ترک کردند و در این فرآیند تمامی خاک افغانستان بدون مقاومت چندانی از سوی نیروهای مسلح تربیت‌شده از سوی آمریکا و متحدانش به گروه شبه‌نظامی طالبان واگذار شد. خلیل‌زاد در بخش عمده‌ای از چهار دهه گذشته، مهم‌ترین دیپلمات و مدیر ارشد اجرایی دولت آمریکا در مورد مسائل مربوط به افغانستان بود.

خلیل‌زاد از سال ۱۹۸۱ و زمانی که استاد دانشگاه کلمبیا بود، همکاری‌اش با دولت جیمی کارتر، برای مقابله با اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را آغاز کرد. او با زیبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، معمار «عملیات سایکلون» بود. در این عملیات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) از طریق پاکستان به گروه‌های تندرو شبه‌نظامی کمک می‌کرد تا با نیروهای اشغال‌گر شوروی در افغانستان بجنگند. بسیاری از تحلیلگران ریشه تشکیل و توانمند شدن گروه‌هایی مانند طالبان و القاعده را در همین عملیات محرمانه آمریکا می‌دانند.

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی» به بررسی اقدامات جدید مجلس علیه رئیس جمهور سابق پرداخت و نوشت: بهارستان که کمر به محاکمه روحانی و کابینه او بسته است، روز گذشته گزارش جدیدی را در باب متخلف دانستن دولت دوازدهم به قوه قضائیه ارسال کرد.

۱۹۵ نماینده مجلس دیروز، دولت روحانی را به خاطر تأخیر در ترخیص کالاهای اساسی متخلف شناختند و گزارش کمیسیون اقتصادی در این زمینه را برای بررسی به قوه قضائیه فرستادند.

در این گزارش آمده است که وزارت صمت باید بنا بر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه نرم افزاری را برای ثبت سفارش شفاف و بدون تبعیض ایجاد می‌کرد اما ۷ سال از تصویب این قانون گذشت و اقدام مؤثری انجام نشد که این بی توجهی به قانون، آثار اقتصادی به دنبال داشته است. غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش کمیسیون متبوعش را در خصوص دلایل تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت علی الراس و بدون تصمیم‌گیری قانونی در این کارگروه، نسبت به تعیین کالاهای مشمول این حکم قانونی اقدام می‌کند که این اقدام مغایر قانون می‌باشد. از طرف دیگر صرفاً کالاهای مصرفی مشمول حکم این ماده قانونی هستند در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج از حدود موضوع این ماده قانونی، کالاهای واسطه‌ای را نیز در دایره شمول این محدودیت وارداتی قرار داده است که این اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه آثار مالی و اقتصادی آن تخلف و نیازمند رسیدگی قضائی است.

همچنین نهمین گزارش نظارتی مجلس از تخلفات دولت به قوه قضائیه ارسال شد، یکی از ظرفیت‌های مؤثر قانونی کشور اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس است که اگر قوه قضائیه به موقع به پرونده‌های آن رسیدگی کند حتی می‌تواند از استیضاح وزرا مؤثرتر باشد. همچنین نمایندگان گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عملکرد سازمان امور مالیاتی در تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی، با ۱۸۶ رأی موافق، پنج رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن با این گزارش موافقت کرده و آن را به قوه قضائیه ارسال کردند.
علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: این سازمان قراردادهای منعقده با شرکت‌های خارجی را از مجلس مخفی نگه داشته است که قوه قضائیه باید به آنها رسیدگی کند.

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حزب‌الله ۱۰۰ هزار رزمنده آماده دارد سر جایتان بنشینید!» به بررسی اظهارات سید حسن نصرالله علیه حزب نیروهای مردمی لبنان پرداخت و نوشت: سید «حسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، شامگاه دوشنبه به بررسی تحولات لبنان و منطقه پرداخت و نقش حزب «القوات اللبنانیه» را در پرونده حوادث اخیر بیروت برملا کرد. نصرالله در آغاز سخنرانی خود، ضمن تبریک به مناسبت سالروز تولد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، گفت که از حضور عظیم مردمی در یمن که به مناسبت این سالروز در صنعاء صورت گرفت، احساس افتخار می‌کند.

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان به حزب «القوات اللبنانیه» و رهبر آن «سمیر جعجع» که مسئول کشتار روز پنجشنبه لبنان است توصیه کرد از فکر جنگ و درگیری داخلی خارج شود؛ زیرا «ساختار نظامی حزب‌الله شامل ۱۰۰ هزار نیروست… ما برای نخستین بار شمار نیروهای رزمنده خود را اعلام کردیم؛ نه برای تهدید، بلکه برای جلوگیری از جنگ داخلی… حزب‌الله، عامل مثبتی برای مسیحیان است و عامل تهدید آنان نیست… و خطاب به رئیس‌القوات هم باید بگویم که محاسباتت اشتباه است. همان گونه که در سایر جنگ‌هایت، اشتباه کردی و شکست خوردی.»

نصرالله با اشاره به نقش مهم حزب‌الله در تحولات منطقه، در ادامه به جعجع گفت: «این رزمندگان را برای جنگ داخلی، مجهز نکردیم… بلکه برای دفاع از کشور در برابر دشمنان است… تا از نفت و گاز ما دفاع کنند.. تا از کرامت و حاکمیت کشورمان در برابر تروریسم دفاع کنند… ما ضعیف و ترسو نیستیم… محاسبات ما درست است. ما اصول، اخلاق و ارزش داریم… سر جای خود بنشیند و عاقل باشید… از جنگ‌های خود و جنگ‌های ما عبرت بگیرید… حکومت و کل مردم لبنان باید در برابر این قاتل خونریز و جنایتکار (جعجع) تجزیه‌طلب بایستند تا از جنگ داخلی جلوگیری کنید.»

سید مقاومت لبنان با اشاره به فتنه‌های ۲۰ سال پیش لبنان ادامه داد: «حزب‌الله در آن زمان از مسیحیان دفاع کرد، پیش از اینکه به ارتش لبنان اجازه داده شود که مداخله کند… چه کسی خطر را از مسیحیان دور کرد؟ ما بودیم که بهترین جوانان خود را در آن درگیریها دادیم… پس از خروج اسرائیل از خط ساحل و صیدا در جنوب… اجازه ندادیم هیچ فرد مسلحی از امل و حزب‌الله وارد مناطق مسیحی‌نشین شود.» وی با اشاره به همکاری آمریکا و القوات اللبنانیه برای فتنه‌افروزی در لبنان، گفت: «هر جایی که القوات اللبنانیه حضور داشتند، به جنگ یا اخراج مسیحیان منجر شده است… ولی مسیحیان در مناطق تحت کنترل حزب‌الله و امل در امنیت زندگی می‌کنند.»

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

کد خبر 530056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.