واکسیناسیون واحدهای پرورش طیور در گلپایگان

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تمام واحدهای پرورش طیور شهرستان واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر مسعود شهبازی امروز -سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰- در ستاد مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان گلپایگان هشت واحد پرورش مرغ تخم‌گذار صنعتی با ظرفیت ۶۷۰ هزار قطعه، هشت واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۶۳ هزار و ۵۰۰ قطعه، ۱۵ واحد پرورش مرغ رنگی با ظرفیت ۲۰۰ هزار قطعه، سه واحد پولت تخم گذار با ظرفیت ۲۹۷ هزار قطعه، یک واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت ۷ هزار و ۸۰۰ قطعه و سه واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت ۲۰۰ هزار قطعه فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون بیماری آنفولانزای فوق حاد پروندگان در گلپایگان مشاهده نشده است، افزود: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تمام واحدهای پرورش طیور شهرستان واکسینه شدند.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای شمالی، روسیه، قزاقستان و افغانستان بیماری آنفولانزای فوق حاد پروندگان مشاهده شده است، افزود: با ورود پرندگان مهاجر از سمت سیبری و قفقاز که برای زمستان گذرانی به مناطق جنوبی کشور در تالاب‌ها و آبگیرها مهاجرت می‌کنند احتمال شیوع و انتشار بیماری وجود دارد.

شهبازی ادامه داد: چرخه بیماری از پرندگان مهاجر به پرندگان وحشی و سپس به خانگی و در نهایت به واحدهای طیور صنعتی سرایت می‌کند.

وی تأکید کرد: اداره حفاظت محیط زیست نسبت به پایش سدها و آبگیرهای شهرستان گلپایگان برای بررسی وضعیت پرندگان مهاجر اقدام و در صورت مشاهده تلفات به شبکه دامپزشکی برای نمونه برداری و تشخیص بیماری گزارش دهد.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان تأکید کرد: تعاونی‌های مرغداری شهرستان از واحدهای مرغداری تحت پوشش به منظور جلوگیری از جوجه‌ریزی بدون مجوز دامپزشکی و تهیه خوراک طیور از مراکز غیر مجاز بازدید مستمر داشته باشند.

شهبازی گفت: نیروی انتظامی با کنترل ورودی و خروجی‌های شهرستان از حمل و نقل محوله‌های طیور بدون مجوز شبکه دامپزشکی جلوگیری کند.

وی متذکر شد: در راستای کاهش قیمت تخم مرغ در گلپایگان، واحدهای مرغ تخم گذار شهرستان برای نگهداری تخم مرغ تولیدی در مدت ۱۱۰ هفته باید دوز سوم واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان تأکید کرد: به منظور پرداخت خسارت معدوم سازی طیور، واحدهای مرغ رنگی نسبت به بیمه پایه و واحده‌های مرغ گوشتی برای بیمه تکمیلی اقدام کنند.

شهبازی با تأکید بر تأمین نقدینگی و نهاده‌های خوراک طیور واحدهای مرغداری شهرستان، گفت: تهیه خوراک دان و نهاده از مراکز مجاز موجب افزایش کیفیت مرغ تولیدی می‌شود.

وی با بیان اینکه ضدعفونی قفس‌ها و خودروهای حمل طیور به صورت روزانه انجام می‌شود، افزود: در تمام واحدهای مرغداری شهرستان مسئول واحد فنی و بهداشتی فعالیت دارد.

بسیج دستگاه‌های مسئول در پیشگیری از شیوع بیماری آنفولانزا

در ادامه سید حمیدرضا افتخاری، معاون سیاسی فرمانداری گلپایگان ضمن قدردانی از مدیریت شبکه دامپزشکی گلپایگان در مهار بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان، اظهار کرد: سال ۹۶ اپیدمی آنفولانزای فوق حاد پرندگان به چرخه صنعت مرغداری‌های کشور و به تبع شهرستان گلپایگان آسیب وارد کرد.

وی افزود: در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری، تشکیل ستاد کشوری مقابله با بیماری آنفولانزا در دستور کار معاون رئیس جمهوری قرار گرفت و از آن سال تاکنون این بیماری تقریباً در کشور و به صورت صد در صد در گلپایگان مهار شده است.

معاون سیاسی فرمانداری متذکر شد: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است لذا دستگاه‌های مسئول به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری همکاری لازم با شبکه دامپزشکی گلپایگان را انجام دهند.

پرندگان مهاجر عامل انتقال ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان

در ادامه محسن اکبری، مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان گلپایگان، اظهار کرد: به منظور نگهداری طیور در منازل روستایی به بهورزان روستایی گزارش سریع تلفات پرندگان به شبکه دامپزشکی برای نمونه برداری و تشخیص بیماری اعلام شده است.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر عامل انتقال ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در بین کشورها هستند، گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک است و می‌تواند موجب مرگ انسان می‌شود.

مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان گلپایگان، گفت: مهرماه هر سال واکسیناسیون آنفولانزای انسانی برای گروه‌های خاص و افراد مرتبط با صنعت طیور انجام می‌شود.

کد خبر 529987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.