۵۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی حضوری مدرسه می‌روند

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: از ابتدای مهرماه مدارس استثنایی که حداکثر ۵۰ دانش‌آموز دارند به‌صورت حضوری بازگشایی شدند. با توجه‌ به جمعیت پایین اکثر مدارس استثنایی ۵۰ درصد کل دانش‌آموزان استثنایی به‌صورت حضوری در مدارس مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در یازدهمین نشست شورای راهبری سازمان که با حضور اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها و با محوریت ارائه گزارش استان‌ها در خصوص بازگشایی مدارس برگزار شد گفت: در سال جاری و علی‌رغم مشکلات سامانه سیما بیش از ۸۰ درصد از دانش‌آموزان استثنایی در شبکه شاد عضو هستند و علاوه بر آموزش‌های حضوری از آموزش‌های مجازی نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی ضمن تقدیر از زحمات تمامی ادارات در شروع باشکوه سال تحصیلی جدید گفت: گزارش استان‌ها نشان می‌دهد استقبال دانش‌آموزان استثنایی و خانواده‌های آنان از بازگشایی مدارس خوب بوده و باید به‌مرور مقدمات آموزش حضوری باقیمانده دانش‌آموزان استثنایی را نیز فراهم کنیم.

معاون وزیر با اشاره به برگزاری نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر اعتبارات اختصاصی ۱۸۳ میلیارد تومان اعتبارات دیگر نیز دارد که تاکنون ۲۹ درصد آن تخصیص‌یافته است و با توجه به شرایط خاص مدارس استثنایی از کمیسیون آموزش مجلس خواسته شد این تخصیص‌ها بیشتر شود.

وی افزود: با توجه به مصوبه تفویض اختیار آموزش‌وپرورش استثنایی از کمیسیون آموزش مجلس خواسته شد تمامی بودجه آموزش‌وپرورش استثنایی به‌صورت مستقل اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه از زمان شروع به کار آموزش‌وپرورش استثنایی در سال ۱۳۷۰ پوشش تحصیلی ۱۸ برابر شده است اما اعتبارات سازمان تنها ۱۲ برابر شده است گفت: اعتبارات تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی در تمام دنیا پنج تا ۱۰ برابر بیشتر از اعتبارات تعلیم و تربیت دانش‌آموزان عادی است و از اعضای کمیسیون آموزش خواسته شد پیگیر افزایش اعتبارات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی باشند

وی افزود: یکی از مشکلات برخی پرسنل آموزش‌وپرورش استثنایی سنوات ارفاقی است که از اعضای کمیسیون آموزش مجلس خواسته شد پیگیر رفع کامل این مشکل باشند.

حسینی با اشاره به برخی مشکلات سامانه سیما گفت: علی‌رغم همه این مشکلات هیچ معلمی نباید در مهرماه بدون حقوق بماند و تفویض اختیار ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی نیز باید تا نیمه اول آبان‌ماه به‌صورت کامل اجرایی شود.

جانشین وزیر در طرح هدایت با اشاره به ابلاغ ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان نوسازی مدارس برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان‌ها گفت: سال گذشته اعتبار تأمین تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند استثنایی به‌تمامی استان‌ها داده شده است اما اگر دانش‌آموز نیازمندی از لیست جاافتاده باشد استان‌ها پیگیر تأمین تبلت برای این دانش‌آموزان از اعتبار اختصاص‌یافته توسط سازمان نوسازی باشند.

معاون وزیر در ادامه گفت: مشکلات دسترسی کارشناسان ادارات به سامانه سیما و عدم اختصاص ساعات موظف و غیرموظف به استان‌ها در حال پیگیری است و به‌زودی مرتفع خواهد شد.

حسینی با اشاره به توزیع کتب درسی گفت: تاکنون ۲۹ هزار جلد کتاب صوتی و خط بریل توزیع شده است و کتاب‌های درشت خط نیز برای توزیع به استان‌ها ارسال شده است.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه سال گذشته و علی‌رغم شرایط کرونایی رکورد برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با سنجش ۹۸.۸ درصدی شکسته شد گفت: در سال جاری نیز تاکنون ۹۹.۴ درصد از نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوبت‌گیری شده‌اند و ۹۶.۴۳ درصد نیز ارزیابی شده‌اند.

وی افزود در سال جاری سنجش ۵۰۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی هم هدف‌گذاری شده است که با توجه به مشکلات سامانه سیدا تاکنون ۸۶ هزار نوآموز پیش‌دبستانی نوبت‌گیری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تا نیمه اول آذر سنجش پیش‌دبستانی‌ها ادامه دارد و تقویت پایگاه‌های سنجش، حل مشکلات سیدا برای ثبت‌نام پیش‌دبستانی‌ها و اقناع مدیران پیش‌دبستانی و اولیا از جمله برنامه‌های حضور حداکثری پیش‌دبستانی‌ها در برنامه سنجش سال جاری است.

معاون وزیر با بیان اینکه فضای مجازی موجب شده است ارتباطات گرم سازمانی بیشتر شود اما نباید دچار آشفتگی ارتباطی شویم اظهار کرد: بازگشایی تمامی مدارس استثنایی مستلزم حفظ سلامت این دانش‌آموزان است و رؤسای ادارات باید پیگیر واکسیناسیون حداکثری دانش‌آموزان استثنایی باشند.

حسینی در پایان گفت: یکی از ضروریات آموزش‌های حضوری در مدارس استثنایی سرویس ایاب‌وذهاب است که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر به استان‌ها تخصیص‌یافته است.

کد خبر 529925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.