دعوت از شرکت‌های دانش بنیان برای تحول در خدمات‌رسانی به شهر

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: اصلاح فرآیندهای فرسوده و ناقص در نحوه خدمت‌رسانی به شهروندان و تحول و به‌روزرسانی این الگوها با بهره‌گیری از دانش و توان شرکت‌های دانش بنیان در صدر برنامه‌های معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان خواهد بود.

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خدمات شهری به عنوان بزرگترین معاونت شهرداری و پیشانی نخستِ مدیریت شهری به شمار می‌رود، زیرا خدمات متنوعی اعم از آراستگی و پیراستگی سیمای شهر، جمع‌آوری و مدیریت پسماندها، ایجاد و توسعه فضای سبز، تأمین و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، امدادرسانی و خدمات ایمنی، ساماندهی و مدیریت آرامستان‌ها و راه‌اندازی، مدیریت و توسعه بازارهای عرضه و فروش محصولات گوناگون را برعهده دارد و نحوه عملکرد آن، در رضایتمندی شهروندان از مدیریت شهری تأثیر به‌سزایی دارد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان با تجربه‌ای به قدمت یکصد و اندی سال در بسیاری از شاخص‌های خدماتی نظیر نظافت، آراستگی محیط شهری، ایجاد و توسعه فضای سبز، زبانزد تمام کشور است، اما با این وجود، حجم گسترده خدمات ارائه شده در معاونت خدمات شهری و نیازمندی‌های روزافزون شهروندان، این حوزه مدیریتی را به فضایی درگیر با فعالیت‌ها و اقدامات جاری مبدل ساخته که روزمرگی‌ها بر آن، سایه افکنده است و کمتر مجالی برای تحول، خلاقیت و ابداع فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: هرگونه اصلاح فرآیندها یا به‌روزرسانی، ارتقا، ابداع و خلاقیت در این حوزه، به معنای تحولی عمیق و گسترده در عملکرد مدیریت شهری است که سیمای شهر را دگرگون ساخته و توفیق شهرداری و رضایتمندی بیشتری را برای شهروندان به همراه دارد.

بقایی تاکید کرد: با رصد دقیق و ریزبینانه شرایط موجود، بهره‌گیری از تجارب مدیران قبلی و تصمیم راسخ بر تحول، تغییر و ارتقای فرآیندها، می‌توان نشاط مضاعف و پویایی بیشتری را به این حوزه بخشید و منشأ تأثیر و تحول واقع شد؛ برای نیل به چنین مقصودی، به جای تغییر کلیشه‌ای افراد یا ساختارها، باید «اصلاح، تغییر و تحول فرآیندها» را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی در رسیدن به تحول و تغییر در حوزه خدمات شهری، اتخاذ سیاست «توانمندسازی افراد به جای تغییر و حذف آنها» است، گفت: بدون شک چنین سیاستی، همراهی بدنه سیستم و تعامل هرچه بهتر نیروی انسانی شاغل در بخش‌های مختلف این معاونت را به دنبال خواهد داشت.

فرآیندهای موجود را ارزیابی و بازتعریف خواهیم کرد

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان سازماندهی و انتظام بخشی خدمات مختلف را نخستین گام حرکت در این معاونت برشمرد و گفت: معاونت خدمات شهری در گام نخست، نیازمند سازماندهی و انتظام بخشی ویژه‌ای است که در نتیجه آن، فرآیندهای جاری و روزمره با ضوابط و قواعد مشخصی به انجام رسیده است تا نیازهای متعدد شهروندان را به شکلی ساختارمند، دقیق و منظم تأمین کند و فرصت کافی برای پرداختن به سایر حوزه‌ها، خلاقیت، ابداع و تحول فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات جاری این حوزه باید مورد رصد و بازتعریف قرار گرفته و ناهماهنگی‌ها، تداخل‌ها و خلاءهای موجود، مرتفع شود، تصریح کرد: در برخی از حوزه‌های عملکردی خدمات شهری، فرآیندها، ساختارها، ابزارها و تکنولوژی‌های موجود، متعلق به سالیان گذشته بوده و طی ادوار گذشته از تغییر و به‌روزرسانی باز مانده است؛ به عنوان مثال، شیوه سنتی جمع‌آوری و دفع پسماند یا فقدان ابزارآلات جدید اطفای حریق، نمونه‌ای از کاستی‌های این حوزه به شمار می‌رود که نیازمند تحول و به‌روزرسانی است.

بقایی ادامه داد: برخی از ساختارها نظیر باقی ماندن فرآیند جمع‌آوری پسماند تر در اداره خدمات شهری با وجود تفویض سایر بخش‌ها به سازمان مدیریت پسماند، نوعی دوگانگی و تداخل وظیفه و مسئولیت به شمار می‌رود که از بهره‌وری سیستم کاسته و نیازمند تغییر و اصلاح است.

نیازهای شهروندان محلات مختلف شهر، متفاوت است

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان محله محوری را یکی از رویکردهای مهم دوره جدید مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری عنوان کرد و افزود: نیازمندی‌ها و دغدغه‌های متعدد شهروندان در مناطق مختلف شهر، تفاوت آشکاری دارد، به طوری که نمی‌توان همان خدماتی که در مناطق یک، پنج و ۶ شهر ارائه می‌شود را با نسخه‌ای واحد، پیش روی شهروندان مناطق ۱۴ یا هفت قرار داد، از این رو تحول حوزه خدمات شهری و ارتقای آن، بدون شک نیازمند بازتعریف خدمات متنوع، متناسب با نیازهای شهروندان در هریک از مناطق و محلات شهر است.

وی، ورود دانش، تکنولوژی و خلاقیت به حوزه خدمات شهری را یکی از اهداف همیشگی مدیران این حوزه دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان به عنوان مراکز حضور نیروهای خلاق، دانش آموخته و پرانگیزه، مرجعی مناسب برای نیل به هدف تغییر و تحول به شمار می‌روند؛ از این رو ضمن هم افزایی با این مراکز و تفویض بخش مهمی از وظایف و اقدامات حوزه خدمات شهری به آنها، می‌توان از نبوغ و خلاقیت‌های سرشار فعالان این بخش در ارتقای مدیریت شهری اصفهان، بهره‌مند شد.

بقایی پژوهش محوری را راه برون رفت از چالش‌های پیش روی مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: توسعه دانش و تکنولوژی و تغییر روزافزون سبک زندگی، نیازمندی‌های جدیدی را برای شهروندان کلانشهرهای مختلف کشور فراهم آورده که لازم است مدیریت شهری، متناسب با این نیازمندی‌ها به بازتعریف خدمات شهری خود پرداخته و برخی خدمات را حذف یا اضافه کند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، حجم وسیع تردد وسایل نقلیه در نقاط مرکزی شهر و اهتمام مدیریت شهری به کاستن از بار ترافیک و کاهش تمرکز در نقاط مرکزی، نیازمند ایجاد و توسعه خدماتی همچون بوستان‌های محلی، مراکز خرید و خدمات رفاهی در دل محلات است؛ به گونه‌ای که حجم وسیعی از نیازهای شهروندان در محل سکونت آنها تأمین شده و نیازی به مراجعه مستمر به نقاط مرکزی شهر نداشته باشند.

برون سپاری، بهترین راهکار برای ارتقای کیفیت خدمات و رشد اقتصادی شهر

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه مهمترین رسالت حوزه‌های مدیریتی، برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه است و تحقق این امر با پرداختن به حجم وسیعی از فعالیت‌های جاری و اقدامات روزمره، هرگز میسر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برون سپاری و تفویض بخش قابل توجهی از وظایف حوزه خدمات شهری به بخش خصوصی، تصمیم هوشمندانه‌ای است که علاوه بر ایجاد اشتغال و تقویت بخش خصوصی، راندمان کار را افزایش داده و سیستم مدیریت را چابک تر می‌سازد که در نتیجه آن، امکان ابداع، خلاقیت و تحول فراهم می‌شود.

وی مهمترین رکن در هر سیستم اجرایی را نیروی انسانی آن مجموعه برشمرد و اظهار کرد: کلیه فرآیندها به دست نیروی انسانی به نتیجه می‌رسد، از این رو توانمندسازی نیروها و القای انگیزه تغییر و تحول به آنها، یکی از مهمترین ارکان مدیریت در حوزه وسیع خدمات شهری است که باید به آن، اهتمام ویژه‌ای ورزید.

بقایی از کارکنان و فعالان حوزه خدمات شهری، نیروهای شهرداری اصفهان و همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط درخواست کرد: ضمن هم‌افزایی و تعامل سازنده با معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، چالش‌ها و مسائل مورد نظر خود و راهکارهای پیشنهادی برای رفع و رجوع آنها را به این معاونت ارائه کنند تا زمینه ارتقای سطح خدمات و افزایش رضایتمندی عمومی در کلانشهر اصفهان فراهم شود.

کد خبر 529564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.