۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تکنسین داروخانه کیست؟

مهمترین بخش از توانایی تکنسین داروخانه، شناخت داروها و توانایی خواندن نسخه است، وظیفه نسخه‌خوانی و تحویل دارو و کمک به پزشک داروساز در ساخت دارو نیز بر عهده تکنسین داروخانه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تکنسین داروخانه به داروساز کمک می‌کند تا داروهایی را که بیمار سفارش می‌دهد، آماده کند. تکنسین داروخانه وظیفه دارد تا داروها را با هم مخلوط و نسخه‌ها را از بیمار دریافت کند، تفاوت‌های زیادی بین وظایف تکنسین داروخانه و داروساز وجود دارد؛ تکنسین یا دستیار داروخانه که با عنوان نسخه‌خوان هم شناخته می‌شود به نسبت پزشک داروساز وظایف متعدد و عمومی‌تری بر عهده دارد، با این وجود تکنسین نقش مهم و غیرقابل‌انکاری در پیشبرد کار داروخانه و خدمت به بیمار بر عهده دارد.

دوره آموزشی تکنسین داروخانه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و بریتانیا برگزار می‌شود؛ دوره‌های آموزشی برای این حرفه یکی از ملزومات شروع به کار در این حرفه است. امروزه داروخانه‌ها بدون داشتن مدرک و انجام دوره‌های کارآموزی در داروخانه اجازه استخدام افراد را نمی‌دهند به همین دلیل آموزشگاه‌های معتبر سراسر کشور شروع به برگزاری این دوره‌های آموزشی کرده‌اند.

علاقه‌مندان به حرفه تکنسین داروخانه می‌توانند با ثبت نام در دوره آموزش تکنسین داروخانه و دریافت مدرک در سطح ملی و بین‌المللی در این حرفه شروع به کار کنند.

رشته تکنسین داروخانه چیست؟

تکنسین داروخانه (Pharmacy Technician) فردی آموزش‌دیده است که عموماً وظیفه نسخه‌خوانی و تحویل دارو به مراجعه‌کننده را بر عهده دارد و به پزشک داروساز در ساخت دارو کمک می‌کند، تکنسین داروخانه در کنار آشنایی با علم تخصصی داروسازی به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی نیز نیاز دارد.

تکنسین داروخانه چه وظایفی دارد؟

تکنسین داروخانه تحت نظر پزشک داروساز فعالیت‌هایی از جمله تحویل گرفتن، خواندن نسخه، جمع‌آوری و تحویل دارو به بیمار، بسته‌بندی و برچسب زدن به داروها بر اساس نسخه، دادن اطلاعات به بیمار در مورد دارو، تداخل، نحوه مصرف و عوارض احتمالی، مدیریت و سازماندهی انبار داروها، نحوه نگهداری داروها، سفارش دارو، ثبت اطلاعات بیمار، اطلاعات دارویی بیمار و انجام کارهای مرتبط با بیمه، دادن مشاوره در مورد بیماری‌های عمومی و داروهای گیاهی و مکمل‌ها، رسیدگی و پاسخ‌گویی به شکایات و همکاری با متخصصان بهداشت و مراقبت و آماده کردن اطلاعات را انجام می‌دهد.

تکنسین داروخانه به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

خدمات‌دهی: تکنسین داروخانه وقت زیادی از کارش را صرف تعامل با مشتری می‌کند و کمک کردن به وی بسیار حائز اهمیت است.

جزئی‌نگری: اگر چه پزشک داروساز مسئول اصلی داروخانه است، اما تکنسین داروخانه نیز باید حداکثر دقت و جزئی‌نگری را در مورد داروهای بیمار داشته باشد تا اشتباه انسانی به حداقل برسد و سلامتی بیمار به خطر نیافتد.

خوب شنیدن: تکنسین داروخانه باید تعامل مناسبی با پزشک داروساز داشته باشد و وظایف خود را به خوبی اجرا کند، همچنین باید برای درک نیاز بیماران و مراجعه‌کنندگان دقت لازم را داشته باشد تا آنها را به درستی راهنمایی کند.

مدیریت و سازمان‌دهی؛ تکنسین داروخانه یعنی تعادل برقرار کردن بین مسئولیت‌های متفاوت، پس یک تکنسین باید مهارت سازماندهی مناسبی داشته باشد تا همزمان کارهای محوله و خدمت‌رسانی به بیماران انجام دهد.

تکنسین داروخانه چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

تکنسین داروخانه با انجام بسیاری از کارهای اجرایی و روتین به داروساز کمک می‌کند و در نتیجه داروساز وقت بیشتری برای دادن مشاوره به بیماران و مشتریان دارد. تکنسین داروخانه باید زیر نظر یک داروساز دارای مجوز کار کند.

وظایف تکنسین داروخانه بسته به محل کار وی متغیر است که می‌تواند در یک داروخانه معمولی، بیمارستان یا خانه سالمندان باشد؛ البته اختیارات و وظایف تکنسین داروخانه ممکن است در تمام کشورها به صورت مشابه تعریف نشود. در یک داروخانه معمولی، تکنسین نسخه‌ها را از بیماران یا از مطب پزشک دریافت می‌کند و صحت آن را مورد بررسی قرار می‌هد و اقلام دارویی نسخه را آماده می‌کند.

تکنسین داروخانه، داروها را از نظر کمیت اندازه‌گیری و گاهی اوقات داروها را با هم ترکیب می‌کند، البته قبل از تحویل داروها به مشتری باید داروساز آنها را بررسی کند.

تکنسین به بیماران کمک می‌کند، اما سوالات خاص مربوط به دارو، اطلاعات نسخه و توصیه‌های بهداشت و سلامت باید به داروساز ارجاع داده شود. تکنسین سوابق بیماران را نیز ثبت می‌کند، به امور مربوط به بیمه می‌پردازد و بر اساس نیاز، دارو سفارش می‌دهد تا داروخانه با کمبود دارو مواجه نشود.

مهم‌ترین توانایی تکنسین داروخانه

با اینکه تکنسین داروخانه برای انجام کارها و وظایف خاصی آموزش دیده است، با این حال می‌تواند در زمان‌های اضطراری و کمبود نیرو کارهای مهم دیگری نیز انجام دهد.

مهمترین بخش از توانایی تکنسین داروخانه، شناخت داروها و توانایی خواندن نسخه است. تنها کسی می‌تواند نسخه پزشک را بخواند که داروها را بشناسد و شخصی که بدون داشتن علم داروشناسی به سراغ نسخه‌خوانی برود مانند بی‌سوادی است که کتاب در دست بگیرد.

کد خبر 529165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.