اصفهان انسان محور؛ شهری برای زندگی

یکی از مهمترین زیرساخت‌های شهری سیستم حمل و نقل است به طوری که اگر بخواهیم فرهنگ و پیشرفت مکانی هر شهر را مورد سنجش قرار دهیم باید نگاهی به سیستم دسترسی و حمل و نقل آن داشته باشیم، به همین جهت این موضوع امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه شهرها در معرض چالش‌هایی نظیر تراکم ترافیکی، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تصادفات، استرس و غیره قرار گرفته که کیفیت زندگی انسان‌ها و محیط زیست را مورد تهدید قرار می‌دهد، از این رو با افزایش جمعیت شهرها رویکردهای حمل و نقلی به سمت و سوی متدهای پیشرفته همچون قطارهای شهری و پیاده محور شدن معابر پر تردد پیش رفته و مورد توجه قرار گرفته است.

رفع مشکل ترافیک و جابه‌جایی و انتقال آسان و راحت مردم همچنین برطرف کردن مشکلات محیط زیست به ویژه آلودگی هوا، از جمله اهداف و خواسته‌های اصلی شهروندان از مسئولان شهرداری است؛ البته مدیران باید به گونه‌ای شرایط را برای شهروندان فراهم کنند تا انگیزه لازم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی فراهم شود.

در ارتباط با برنامه‌ها، رویکردها و اهداف توسعه و تقویت حمل و نقل شهری اصفهان گفت و گویی را با «حسین حق‌شناس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان» انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه برنامه‌هایی برای تقویت حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک شهر دارید؟

از سال ۸۵ در دانشگاه صنعتی پیرامون پروژه‌های مختلف تحقیقاتی و مشاوره‌ای در حوزه حمل و نقل فعالیت داشتم؛ رویکرد جدید ما در معاونت «حمل و نقل انسان محور در مقابل حمل و نقل خودرو محور» است تا همسو با ادبیات حمل و نقلی روز دنیا حرکت کنیم. در واقع برنامه معاونت در این دوره مدیریت شهری مبتنی بر «اصفهان شهر زندگی و حمل و نقل انسان محور» است.

حوزه حمل و نقل شامل سیستم‌هایی همچون مترو، اتوبوس، شبکه معابر، شبکه پیاده‌روی، دوچرخه‌ها و پارکینگ است که عموم مردم روزانه با آنها سروکار دارند؛ بنابراین هر نوع شاخص کیفی که در نظر بگیریم حمل و نقل شاهرگ اصلی آن خواهد بود.

برای برنامه‌ها در حوزه حمل و نقل انسان محور چهار رکن را در نظر گرفتیم که یکی از مهمترین آنها شهروندان هستند؛ در بخش‌های فرهنگی و انسان محور با توجه به وجود ظرفیت‌های قوی مردمی، انتظار داریم شهروندان وارد میدان همراهی و همکاری شوند.

شواهد نشان داده هر گاه مردم در برهه‌های زمانی صحنه‌های مختلف همچون دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند، مشکلات حل شده است. بنابراین انتظار داریم شهروندان به عنوان استفاده کنندگان و ناظران بر سیستم حمل و نقل شهری هر نوع مشکلی که در این حوزه مشاهده می‌کنند را به سامانه ۱۳۷ شهرداری اطلاع دهند تا مسائل بررسی و رفع شود.

در این راستا در صدد تهیه سامانه مکان مبنا بر اساس سامانه‌های روز دنیا هستیم تا شهروندان بتوانند بر اساس موقعیت و اپلیکیشن‌های جدید نقطه مورد نظر خود را مشخص و مشکل را مطرح کنند تا پس از جمع‌آوری مشکلات و اطلاعات دیتابیس، نقاط آسیب‌زا و مشکل‌دار مشخص و با همکاری پلیس راهور منشأ مشکلات را بررسی و با اولویت بندی در برنامه و بودجه‌، آن را برطرف کنیم.

پیش بینی می‌شود به مرور بر اساس رفع اشکالات سیستم‌های حمل و نقلی، رضایت شهروندان نیز افزایش پیدا کند.

در مورد فرهنگ شهروندی صحبت کردید، چشم‌انداز فرهنگ شهروندی معاونت چیست؟

در راستای فرهنگ‌سازی ترافیک مسئولان و مردم وظایفی را بر عهده دارند؛ به عنوان مثال مهمترین اقدامی که مردم می‌توانند انجام دهند، برنامه‌ریزی صحیح برای انجام سفرهای ضروری و پرهیز از سفرهای غیرضروری در شهر و البته مدیریت زمان سفر است.

شهروندان باید قبل از انجام سفرهای درون شهری خود، برنامه‌ریزی زمان و مکان سفر را انجام دهند تا در ترافیک سنگین گرفتار نشوند؛ حتی قبل از انجام سفر خود تفکر کنند که آیا انجام سفر واقعاً ضرورت دارد؟ آیا روش‌های جایگزینی برای آن موجود است و آیا می‌شود به صورت تلفنی یا اینترنتی آن را انجام داد؟ تفکر و سپس اقدام برای انجام سفرهای درون شهری، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که مردم باید به آن توجه کنند.

دومین مورد مربوط به وسیله نقلیه انجام سفر است، شهروندان باید با توجه به ویژگی‌های سفر خود وسیله نقلیه را با تأمل انتخاب کنند؛ به عنوان مثال آیا امکان انجام سفر به صورت پیاده وجود دارد و یا می‌توان سفر را با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داد؟ در اکثر موارد و زمان‌ها مردم می‌توانند با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سفر کنند، اما متأسفانه فرهنگ‌سازی لازم در این باره انجام نشده است‌.

سومین مورد مربوط به انتخاب صحیح مقصد است؛ اگر تصمیم گرفتند که یک سفر درون شهر مانند خرید داشته باشند تفکر کنند که آیا این مکان مورد نظر مناسب خرید است یا محل نزدیکتری برای آن خرید وجود دارد؟

چهارمین مورد فرهنگ رانندگی مردم است، مطالعات نشان داده فرهنگ رانندگی در فرهنگ ترافیک بسیار مؤثر است؛ مواردی همچون رعایت حق تقدم، رعایت فاصله طولی و حتی پارک مناسب وسیله نقلیه می‌تواند اثری محسوس در کاهش ترافیک شهر اعمال کند. فرهنگ ترافیک سه بعد اصلی دارد که نخستین موضوع اجرای قوانین توسط کارکنان پلیس راهور، سپس فراهم ساختن زیرساخت‌ها و در نهایت فرهنگ شهروندی است.

ما فرهنگ غنی در احترام به دیگران داریم، اما در سیستم حمل و نقل این فرهنگ کمرنگ شده به طوری که بسیاری معتقدند رانندگی اصفهانی‌ها خوب نیست که به فرهنگ مردم باز می‌گردد؛ با قائل شدن احترام به دیگران، کنترل هیجان و عصبانیت می‌توان آرامش در رانندگی و در نتیجه جریان ترافیکی روان را تجربه کرد.

در ادبیات دینی ما آمده که سواره به پیاده و کوچک‌تر به بزرگ‌تر احترام بگذارد بنابراین اگر این ادبیات در فرهنگ ما وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات ترافیکی نیز رفع خواهد شد.

برنامه جدید ما در معاونت حمل و نقل شهرداری این است که با همکاری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری، پلیس راهور و مشارکت شهروندان در این زمینه‌ها اقدامات خوبی انجام دهیم، البته در بخش سخت‌افزاری اقدامات خوبی انجام شده و به لحاظ نرم افزاری نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.

در حال حاضر وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در هر دوره خدماتی ارائه و اقداماتی برای اضافه شدن شبکه معابری، تقویت ناوگان اتوبوسرانی و مترو انجام شده که انکارناپذیر است، اما وقتی شاخص‌های حمل و نقل اصفهان را با شاخص‌های جهانی و سایر شهرها مقایسه می‌کنیم، شرایط خوبی را مشاهده نمی‌کنیم؛ به عنوان مثال در شاخص آلودگی هوا، تصادفات، اعتماد به زمان سفر اتوبوسرانی، اعتماد کاربران، فرهنگ ترافیکی، سرعت خودروهای شخصی آمارهای کلی خوبی نداریم.

با توجه به این شرایط چه برنامه‌ای دارید؟

چهار رکن برای برنامه‌ها در این معاونت در نظر گرفته‌ایم که رکن اول شامل شهروندان و رکن دوم نخبگان، اساتید دانشگاه و علما هستند که تقاضا داریم چنانچه نخبگان شهر برای رفع مشکلات ترافیکی و حمل و نقلی ایده، طرح یا پیشنهادی دارند که در دوره‌های قبل مورد توجه قرار نگرفته، با مراجعه به معاونت حمل و نقل مطرح کنند تا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت امکان اجرایی شود.

دست نخبگان شهر را می‌بوسیم تا مشکلات شهر را رفع کنند، همچنین باور داریم جوانان می‌توانند در رفع مشکلات شهر بسیار اثرگذار باشند. رکن سوم بدنه تخصصی و پرسنل شهرداری هستند و با سابقه‌ای که از بدنه کارشناسی در معاونت و مناطق سراغ داریم می‌توانیم از تجربه آنها استفاده کنیم.

رکن چهارم سازمان‌های خارج از شهرداری از جمله پلیس است که معتقدیم تعامل با دستگاه‌هایی همچون استانداری، پلیس راهور، اداره راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و سایر ارگان‌هایی که در حوزه حمل و نقل بین بخشی کار می‌کنند، باید افزایش پیدا کند تا شاهد تحول و ارتقای سیستم حمل و نقل باشیم.

برای بهبود شرایط اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو چه راهکارهایی را عملیاتی می‌کنید؟

حوزه حمل و نقل شامل بخش‌های متنوعی است که در صدد هستیم با هوشمندسازی فعالیت‌ها به سراغ سازمان‌های اتوبوسرانی، مترو، حمل بار و تاکسیرانی برویم تا بدانیم فعالیت‌های آنها چگونه قابلیت هوشمندسازی دارد؛ به عنوان مثال شهروندان از زمان رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه اطلاع ندارند زیرا برنامه زمان‌بندی مشخصی برای سرفاصله زمانی تردد اتوبوس‌ها وجود ندارد و اطلاع رسانی به مسافران انجام نمی‌شود، بنابراین برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی کرد و تسهیلات هوشمندسازی را در نظر گرفت.

یکی از تسهیلات، نصب تابلو زمانبندی حرکت اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها است که امیدواریم این هدف محقق شود. در مورد تک تک مسائل و مشکلات موجود در اتوبوسرانی، مترو یا مسیرهای دوچرخه با نظر شهروندان، مشکلات را شناسایی و در جلسات با مدیران سازمان‌های مرتبط برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم.

برگزاری جلسات کارشناسی از هفته پیش آغاز شده تا مشکلات و نواقص و برنامه‌های محقق نشده گذشته را بررسی کنیم.

باید به صورت میدانی بررسی شود که چرا اتوبوس‌های برقی هنوز وارد اصفهان نشده و یا مسیرهای دوچرخه مورد استقبال یا استفاده قرار نمی‌گیرد، اینکه چرا در تقاطع‌های شهر مشکل ترافیک وجود دارد و … که این چراها را با مدیران سازمان‌ها بررسی و به برنامه‌های عملیاتی کوتاه مدت می‌رسیم که تا پایان سال قابل اجرا باشد؛ البته برنامه‌های میان مدت و بلندمدت در تأمین ناوگان مورد نیاز و میزان اعتبارات مورد نیاز بررسی می‌شود تا بدانیم تا چه میزان امکان خرید و بازسازی اتوبوس داریم یا مسیرهای دوچرخه تا چه حد باید اصلاح شود.

برنامه‌ها را تا مشخص شدن زمان اصلاح فرآیندها تعقیب کرده و به نسبت بازخوردهای مردمی از میزان رضایت و شکایت شهروندان آگاه خواهیم شد.

در گذشته برنامه‌های زیادی ارائه، سخنان زیادی مطرح و در ادبیات حمل و نقل مباحث زیادی مطرح شده، اما در میدان عمل و آنچه در سطح شهر دیده می‌شود باید تأمل شود و با همت مضاعف و مباحث فرایندی و سیستمی و استفاده از تجربیات سایر شهرهای دنیا در میدان عمل اقدامات اجرایی مطلوبی انجام دهیم.

کد خبر 528736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    امیدواریم به تمام مشکلات حمل ونقلی مردم آنگونه که باید، رسیدگی شود تا شاهد استفاده کمتر از خودروهای شخصی در خیابان های شهرمان باشیم