سی و چهارمین جشنواره فیلم کودک به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با شعار «سینما، سرزمین خیال» به صورت مجازی و فیزیکی از شانزدهم مهرماه تا بیست و یکم این ماه برگزار شد.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره ساعت ۱٨:۳۰ روز چهارشنبه، ۲۱ مهر در سالن‌زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

اختتامیه جشنواره سی و چهارم از طریق تلویزیون تعاملی تیوا، صفحات رسمی جشنواره در فضای مجازی (اینستاگرام و آپارات) برای علاقمندان پخش می شود.

در ابتدای این مراسم با پخش فیلم‌هایی که فتحعلی اویسی در آن ایفا نقش کرده بود، یاد این بازیگر کشورمان که به تازگی از دنیا رفته است گرامی داشته شد.

امیدوارم جشنواره فیلم کودک به ارتقای هویت دینی منجر شود

سپس پیام ویدئویی علی قاسم زاده، شهردار اصفهان پخش شد. وی در صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه بر دائمی بودن جریان جشنواره تاکید کرد. وی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره به ارتقای هویت دینی و ملی منجر شود.

شهردار اصفهان اضافه کرد: از تمام هنرمندانی که در حوزه کودک فعالیت می‌کنند و اصفهان ما را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب کردند و پسندیدند که این شهر میزبان جشنواره باشد، تقدیر می‌کنم.

قاسمی از زبان شهروندان این کلانشهر گفت که آن‌ها انتظار دارند جشنواره در یک هفته خلاصه نشده تا کودکان و نوجوانان بتوانند از موهبت جشنواره در تمام طول سال استفاده کنند.

تلاش کردیم چند روزی لبخند روی لب‌های کودکان بنشیند

پس از پخش پیام شهردار اصفهان، نوبت به علیرضا تابش رسید تا ضمن تشکر از کسانی که در راستا برپایی جشنواره تلاش کرده بودند، نسبت به پیشرفت و شکوفایی سینمای کودک و نوجوان در سال‌های آینده ابراز امیدواری کند.

علیرضا تابش، اظهار کرد: در این چند روز شاهد نتیجه تلاش‌های جمعی برای برگزاری جشنواره‌ای در شأن مخاطبان گرانقدر و نیز درخور سینمای ایران بودیم. تشخیص اینکه تا چه میزان موفق بوده‌ایم را باید بر عهده مخاطبان و کارشناسان گذاشت. اما خداوند را شاهد می‌گیریم که همکارانم همه توان خود را صرف کردند تا چند روزی لبخند بر لب کودکان و نوجوانان بنشیند و رضایت اهالی سینما، هنرمندان حاصل شود.

وی افزود: حضور و همراهی دو هزار و ۲۲۰ داور کودک و نوجوان از سراسر کشور در این دوره از جشنواره افتخاری برای همه ما بود. امیدوارم نتیجه این دوره از جشنواره نیز به کام مخاطبان شیرین آمده باشد. داستان جشنواره و درخت سینما کودک و نوجوانان بسیار بلندتر از عمر مدیریت مدیران و سیاست گذاران حوزه فرهنگ است. در هر دوره و زمانی گروهی و جمعی به حراست از این درخت می‌پردازند و تلاش می‌کنند با آبیاری و هرس این درخت تنومند، آن را به شکل زیباتری بیارایند و مسیر رشدش را هموار کنند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: همه می‌دانیم که ریشه‌های گسترده این درخت با بتن فرهنگ ایران زمین نسبت دارد و از میراث فرهنگ ایرانی و اسلامی با قدمتی چند هزار ساله تغذیه می‌کند. چنین نهاد ریشه داری پیش از عمر مدیریتی ما بقا داشته و پس از ما نیز به رشد و بالندگی خود ادامه خواهد داد.

تابش تصریح کرد: امیدوارم ثمرات این شجره طیبه در سال‌های پیش رو درخشان‌تر، به یاد ماندنی‌تر و موقرتر از تمام افتخارات دستاوردهای سال‌هایی باشد که وظیفه حراست از آن بر دوش ما سنگینی می‌کرد. اطمینان دارم تقویت ارتباط میان مخاطب و سینما، حضور نسل جوان و نوجوان در بین سینماگران و بسط و ترویج فناوری‌های نوین و اندیشه‌های نو، آینده‌ای نو برای این رخداد سینمایی رقم خواهد زد.

وی خاطر نشان کرد: از این فرصت استفاده می‌کنم و ضمن پذیرش مسئولیت کم و کاستی‌های جشنواره که طبیعتاً بر عهده خود احساس می‌کنم از تلاش‌های همکاران ارجمندم تشکر می‌کنم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوان افزود: به جای مصرع معروف به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی‌است، سخن خود را با این نوید به پایان می‌برم که گمان مبر که به پایان رسید کار مغان، هزار باده ناخورده در رگ تاک است. به امید پیشرفت و شکوفایی سینمای کودک و نوجوان در سال‌های آینده.

برنامه بعدی به اعلام جوایز بخش بین‌الملل اختصاص داشت. پوران درخشنده روی سن آمد و با معرفی جایزه سیفژ، برنده را اعلام کرد. سپس مهرداد اسکویی، مستند ساز جوایز بخش بین‌الملل را قرائت کرد. صاحبان این آثار به دلیل شرایط کرونایی به ایران سفر نکرده‌اند، اما نماینده آن‌ها جوایز را دریافت می‌کنند.

برگزاری جشنواره فیلم کودک روز به روز سخت‌تر می‌شود

پس از معرفی بخشی از برگزیدگان، محمد خزاعی، رئیس جدید سازمان سینمایی دقایق کوتاهی را پس از اهدا، برای حضار سخنرانی کرد. وی اظهار کرد: امیدوارم چراغ این جشنواره همچنان روشن بماند و مسیری که احیا شده است، استمرار پیدا کند.

رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری به انتقاد بعضی رسانه‌ها در خصوص آثار ارائه در جشنواره اشاره و اضافه کرد: یقیناً با وجود شرایط فعلی که فرایند تولید آثار سینمایی همراه با کمبود پول و اعتبار و فیلم‌های شاخص است، برگزاری جشنواره فیلم کودک روز به روز سخت‌تر می‌شود.

خزاعی تصریح کرد: من جای حسین انتظامی، رئیس پیشین سازمان اکنون صحبت می‌کنم؛ بدین سبب از اقدامات او و همه کسانی که تلاش کردند این جشنواره برگزار شود تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: سینمای کودک احیا شده است و با تلاش در این مسیر احیا تر نیز خواهد شد.

تقدیر از محمد ابوالحسنی

در ادامه تیزر معرفی داوران بخش‌های مختلف سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان پخش شد. پیش از اعلام برندگان بخش وب سری، یاد محمد ابوالحسنی گرامی داشته شد. یکی از دوستان نزدیک او در این مراسم صحبت کرد و سپس از خانواده او، تقدیر به عمل آمد.

حسین شیخ‌الاسلامی اظهار کرد: شش ماه است که سوگوار محمد ابوالحسنی هستیم. همین یاد کوتاه کافیست تا اشک من سرازیر شود چون به یاد دارم با چه اشتیاقی از این پله‌ها برای راضی کردن جشنواره به اضافه شدن بخش وب سری، بالا می‌رفت.

وی افزود: ابوالحسنی انگیزه و اشتیاق زیادی برای ایجاد تحول در زمینه تهیه کنندگی و به وجود آوردن موج‌های جدید در سینما داشت.

این کارشناس سینمایی ادامه داد: می‌خواهم سه نکته‌ای که ابوالحسنی در طول این هشت سال به من یاد داد را به شما منتقل کنم. این انتقال تجربه شاید مفید تر از احساسی سخن گفتن است. وی سه اصل در رفتار خود داشت که من با خانواده‌اش عهد بستم این مسیر را ادامه دهم.

شیخ‌الاسلامی اضافه کرد: نخست، شعاری است که در جشنواره وجود دارد. وی راه تبدیل خیال به رؤیا، رؤیا به آرزو و آرزو به محصول را بلد بود. روز اولی که از تولید روزانه انیمیشن سخن گفت همه به وی خندیدند، اما ابوالحسنی این رؤیا را به خیال و بعد به عمل تبدیل کرد و امروز شاهد دیرین‌دیرینی هستیم که روزانه مشغول تولید اپیزود بوده و بخشی از گردش اقتصادی فرهنگ کشور است.

وی افزود: این مسیر با کمک بزرگان این حوزه ادامه پیدا کرد و توانستیم به جریان وب‌سری و صنعت تصویر ایران رسمیت ببخشیم که امیدوارم این مسیر در آینده بیش از این ادامه داشته باشد.

این کارشناس سینمایی تصریح کرد: ابوالحسنی به همه توصیه می‌کرد که رویاهای خود را فراموش نکنند و رویاهای شخصی خود را تا لحظه آخر و حتی روی تخت بیمارستان دنبال می‌کرد.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: وی همیشه به تبدیل کوه‌ها به تپه‌ها تاکید داشت؛ همیشه تپه‌های نرفته را پیدا می‌کرد و آنها را تبدیل به قله می‌کرد و به جامعه مخاطبان ارائه می‌داد. روزی که ساخت انیمیشن تهران ۱۵۰۰ را کلید زد، تولید صنعتی سینمای انیمیشن به یک گذاره بدون مصداق شبیه بود. وی فضای غیر صنعتی انیمیشن را صنعتی کرد و این مسیر را بازکرد تا ما شاهد فیل‌شاه‌ها هستیم. دنبال حوزه‌های مغفول مانده، تخصص وی بود. امیدوارم همه بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم.

وی افزود: سومین نکته این است که ابوالحسنی از نفرت فراری بود. همه شاهد حرف‌ها و داوری منفی پشت سر وی و موانعی که سر راهش قرار دادند، بودند، اما هیچوقت امید را رها نکرد و پس از فوتش به یادش بودند، امیدواری را از وی به یاد دارند.

این کارشناسی سینمایی خاطرنشان کرد: این سه نکته می‌تواند از لحاظ حرفه‌ای به ما در صنعت سینما کمک کند. امیدوارم این مسیر به کمک بزرگان ادامه پیدا کند. ما آقای ابوالحسنی را بسیار زود از دست دادیم، اما مسیر وی وجود دارد. امیدوارم دیگران به این مسیر پر از امید و خیال بپیوندند.

سپس برای معرفی برگزیدگان بخش وب سری مهین جواهریان به روی صحنه آمد. پس از اعلام برندگان بخش پویانمایی کوتاه، داستانی کوتاه، بلند داستانی و جایزه شهید بهنام محمدی پخش کلیپی زحمات دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان و تهران به تصویر کشیده شد.

اعلام جوایز

بخش بین المللی

جایزه سیفژ: مهدی جعفری برای فیلم «یدو» از ایران

پویانمایی داستانی کوتاه: «مادربزرگ ماتیلده» از مکزیک

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری: مرتضی نجفی برای فیلمبرداری «یدو» از ایران

دیپلم افتخار و پروانه زرین بخش فیلم کوتاه داستانی: «سکوت رودخانه» از کشور پرو

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی هنری: (به کارگردانان فیلم) «پدربزرگ من یک فضایی هست» از کرواسی

دیپلم افتخار بهترین بازیگر: گروه بازیگران «محافظان برادر» از ترکیه

پروانه زرین بهترین بازیگری کودک: یاسین حبیب پور برای «پسران دریا» از ایران

پروانه بهترین فیلم نامه: افشین هاشمی و حسین جامی برای فیلم «پسران دریا» از ایران

جایزه ویژه هیئت داوران: «لوسیا» از اسپانیا

پروانه بهترین فیلم از منظر داوران کودک و نوجوان: «پدربزرگ من یک فضایی ست» از کرواسی

دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین کارگردانی: مهدی جعفری برای فیلم «یدو» از ایران

پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل: محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم «یدو»

بخش ملی

دیپلم افتخار بهترین فیلم کرونا روایت: «فضای زندگی» از ایلیا رمضانی

دیپلم افتخار در بخش کسب و کار: بهروز مفید تهیه کننده فیلم «بام بالا»

دیپلم افتخار ارائه تصویر متفاوت: حسین ریگی کارگردان فیلم «لیپار»

دیپلم افتخار بهترین وب سری: فریاد بیات برای فیلم «یک اشتباه دیجیتالی»

دیپلم بهترین فیلم کوتاه پویانمایی: فهیمه قبادی کارگردان «آی دی»

پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی: متین رکنی برای فیلم «منم سمیرا»

پروانه زرین بهترین فیلم داستانی بلند: کریم رناسیان برای کارگردانی فیلم «راز قلعه»

دیپلم افتخار جایزه شهید بهنام محمدی: نقی قلی زاده کارگردان فیلم «پسرم رسول»

دیپلم افتخار بداعت و نوآوری: حبیب احمدزاده کارگردان فیلم «داستان‌های هزار و یک روز؛ افسانه بُناسان و غول چراغ جادو»

جایزه زاون قوکاسیان: فیلم «بام بالا» به کارگردانی سید جواد سید حاتمی

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان: آندیا یحیی پور، بازیگر فیلم «در میان صخره‌ها»

بهترین فیلمنامه در بخش سینما ایران: امیر محمد عبدی نویسنده فیلم «بام بالا»

پروانه زرین بهترین کارگردانی: حسین ریگی برای فیلم «لیپار»

پروانه زرین هیئت داوران سینمای ایران: مختار عبداللهی برای فیلم «در میان صخره‌ها»

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی: مسعود سخاوت‌دوست سازنده موسیقی متن فیلم «لیپار»

بهترین فیلم سینما ایران: بهروز نشان برای فیلم «پسران دریا»

دیپلم افتخار داوران نوجوان برای بهترین فیلم پلت‌فرم‌ها: «آی‌دی» به کارگردانی فهیمه قبادی

پروانه زرین بهترین فیلم پخش شده در خانه‌های جشنواره از نظر داوران کودک و نوجوان: «بام بالا» ساخته سیدجمال سیدحاتمی

پس از پایان اعلام جوایز جشنواره سی و چهارم، با پخش کلیپی یاد فرشته طائرپور گرامی داشته شد. همسر فرشته طائرپور نیز چند کلامی به سخنرانی برای حضار پرداخت. سپس تابش با اهدای لوح تقدیری به فرزند و همسر فرشته طائرپور، یاد این بانو فقید سینما را زنده و از تلاش‌هایش برای سینما ایران قدردانی کرد.

علی شجاعی، پسر زنده یاد فرشته طائرپور نیز چند دقیقه‌ای به صحبت پرداخت و گفت: مادرم برای فرهنگ این سرزمین زحمت کشید و مطمئن هستم که جاودانه خواهد بود. امیدوارم همه ما برای آینده کودکان سرزمینم و تمام دنیا به نیکی و درستی قدم برداریم‌.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، گفت: از زحمات همه دوستانم در جشنواره تشکر می‌کنم. سرمایه‌های ما در جامعه در حال فراموشی هستند و جز فعالان عرصه فرهنگ و هنر، کسی نمی‌تواند راه نجاتی برای آن پیدا کنند. بچه‌های سینما روزهای سختی را طی می‌کنند و ما هیچ نداریم، جز اینکه به همه آنها بگوییم این سرزمین پل فیروزه‌ای است که محل عبور فرهنگ و تمدن و عشق و صمیمیت است. اینقدر به خودمان بد نکنیم.

وی افزود: هیچ چیز جای فرشته را نمی‌گیرد. او به پاس قدمی که در راه فرهنگ برداشت، به یاد خواهد ماند.

سپس با پخش کلیپی از علی لندی، از این نوجوان فداکار ایذه‌ای قدردانی شد. در پایان نوبت به جایزه داوران کودک و نوجوان رسید و یکی از این داوران کودک به نمایندگی ۲ هزار و دویست داور کودک و نوجوان جشنواره امسال، دو جایزه را اعلام کرد.

کد خبر 528645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.