ارتقای کیفیت محیط از شاخص‌های شهر زندگی است

یک کارشناس شهرسازی و معماری با بیان اینکه فضای شهر باید منطبق با هویت‌های قبلی خود باشد، گفت: هر آنچه باعث ارتقای کیفیت محیط شهر شود، تماماً شاخصه‌های زندگی مطلوب به شمار می‌رود و از افرادی که به دنبال زندگی مطلوب هستند، انتظار می‌رود کیفیت‌های موجود در شهر را حفظ برای ارتقای آن دغدغه‌‎مند باشد.

حمیدرضا نیلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شاخص‌های مهم زندگی در شهر، اظهار کرد: زندگی و شهر در کنار هم عملاً در ذهن انسان متبادر می‌کند که ساکنان شهر برای بهتر زندگی کردن در بافت شهری نیاز به امکانات و فرصت‌ها دارند که در این بین مجموعه علوم و مدیریت شهری متولی می‌شود، انسان‌ها را به زندگی بهینه در شهر برساند.

وی افزود: از این منظر مواردی همچون ایمنی و امنیت که جز اولین انتظارات شهروندان است به میان می‌آید، زیرا در زندگی مطلوب انتظار می‌رود انسان در محیط امن به لحاظ جسمی، روانی و روحی زندگی سالمی داشته باشد.

یک کارشناس شهرسازی و معماری ادامه داد: زمانی که آرامش روحی و روانی فراهم باشد و شهروندان از نقش خود در طبیعت آگاه و خود را جزئی از این طبیعت بدانند، شاخه دیگری که می‌تواند به عنوان شاخص کنار آنها قرار گیرد، شاخص اعتقادی است که کمک می‌کند مطلوبیت برای زندگی بهتر شامل حال افراد با هر اعتقادی شود.

وی تصریح کرد: در مسائل اسلامی توصیه‌های ویژه‌ای در ارتباط با اجتماع انسان‌ها دور یکدیگر و چگونگی روابط اجتماعی و ویژگی‌های زندگی جمعی مطرح شده که تمام این موارد ما را به سمت زندگی مطلوب پیش می‌برد.

نیلی تاکید کرد: هر آنچه باعث ارتقای کیفیت محیط شهر شود، تماماً شاخصه‌های زندگی مطلوب به شمار می‌رود و از افرادی که به دنبال زندگی مطلوب است انتظار می‌رود کیفیت‌های موجود در شهر را حفظ برای ارتقای آن دغدغه‌‎مند باشد.

وی با بیان اینکه فضای شهر باید منطبق با هویت‌های قبلی خود باشد، گفت: هر انسانی با ساختار ذهنی، روحی، روانی و با یک اعتقاداتی رشد می‌کند که برای آن چارچوب‌هایی را درست کرده که به طور معمول زمان زیادی از آن گذشته و در طول دوره تاریخ به مسائل هویتی تبدیل شده است؛ بنابراین اگر به هویت توجه داشته باشیم بی شک کیفیت مورد نظر و فضای مورد انتظار شهروند را ایجاد کرده‌ایم تا شهروند نیز از شهر با کیفیت و هویت خود احساس رضایت کند و این احساس رضایت در ضمیر ناخودآگاه انسان می‌آید که زندگی مطلوبی دارد.

کد خبر 528609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.