فائق آمدن بر مشکلات شهری نیازمند اعمال رویکردی جامع است

یک دکترای شهرسازی گفت: انجام اصلاحات جدی در نظام مدیریتی شهرهای ما نیاز است اما این اصلاحات باید به صورت پیوسته، آرام و مدون انجام شود.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مهمترین مسائلی که در حوزه شهرسازی باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به فرآیندهای برون شهری در کنار روندهای شهری است؛ لذا نیاز بوده مدیران و برنامه‌ریزان حتماً برای رفع ریشه‌ای معضلات شهری به برنامه‌های بالادستی توجه داشته باشند.

وی افزود: ناکارآمدی سازمان‌ها و ارگان‌های شهری از یک سو، نبود مدیریت یکپارچه از سوی دیگر و توجه نکردن به مسائل کلان کشور دست در دست هم داده و موجب شده است تا طرح‌های شهری با شکست مواجه شود و یا با هزینه بسیار زیادی به سرانجام برسد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: اگرچه دستیابی به آرمان شهری که بدون مشکل و معضل باشد ممکن نیست اما باید روندی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود، روندی که طی آن در نهایت مسائل و معضلات شهری هر روز کمتر شده و آرامش و رفاه بیشتری در شهر و برای شهروندان فراهم بیاید.

اخگر اضافه کرد: اگر قرار باشد طرح‌ها و برنامه‌های شهری بتواند چنین هدفی را محقق کند باید واقع‌گرا بوده و به درستی تدوین شده باشد، در غیر این صورت هر روز مسائل شهر حادتر می‌شود و با اجرای یک طرح غیر کارشناسانه بر مشکلات و مسائل شهری افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه شهری زمانی ممکن می‌شود که تمامی سازمان‌ها و نهادها در ارتباطی متعامل با یکدیگر تحت یک مدیریت واحد باشند تا طرح‌ها و برنامه‌ها در هماهنگی با سازمان‌های شهری به پیش برود و در زمان اجرا مشکلی به وجود نیاید در حالی که در شهرهای کشور ما اوج ناهماهنگی میان مدیران سازمان‌ها به چشم می‌خورد.

این دکترای شهرسازی گفت: بنابراین هم ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری نیاز است و هم باید اصلاحات قانونی انجام شود تا سازمان‌ها به نوعی موظف باشند در راستای اهداف عالی و کلان شهر قدم بردارند، در غیر این صورت شهرها دچار آشفتگی می‌شود و طرح‌های شهری نیز محقق نخواهد شد.

اخگر تاکید کرد: انجام اصلاحات جدی در نظام مدیریتی شهرهای ما نیاز است اما این اصلاحات باید به صورت پیوسته، آرام و مدون انجام شود تا در نهایت در بازه زمانی مشخص و با اصلاح این نظام، معضلات و مسائل شهری در بستری کارآمد حل شده و برطرف شود.

کد خبر 528500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.