بازیگران پشت پرده قصد داشتند موازنه سیاسی در عراق را تغییر دهند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بازیگران پشت پرده منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تلاش داشتند تا با مدیریت انتخابات، موازنه سیاسی را که تا کنون به سود جریان‌های شیعه نزدیک به مرجعیت و ایران بود تغییر دهند و این امر می‌توانست خطری جدی برای اکثریت ملت عراق تلقی شود.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد نتایج انتخابات پارلمانی عراق اظهار کرد: این انتخابات پیام مهمی به همراه داشت. مردم عراق خواهان تغییر در پیکره پارلمان هستند؛ زیرا چهره‌های سنتی و همیشه در صحنه، جایگاه و پایگاه مردمی خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اگر شاکله پارلمان در آینده تغییر کند، به طور طبیعی عرصه سیاسی و قانونگذاری این کشور در آینده با چالشی جدی مواجه خواهد بود که برآیند آن شکل‌گیری دولتی غیر همسو با جریان‌های مردمی مانند الحشد الشعبی، والنجباء و عصائب اهل الحق و حزب الله عراق خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: خطر جدی‌ای که جریان‌های سیاسی نزدیک به مرجعیت نسبت به آن اعتراض کرده‌اند این است که قدرت‌هایی در داخل و خارج عراق در مهندسی و هدایت انتخابات نقش داشته‌اند تا پارلمان آینده این کشور از شخصیت‌های سکولار و باقی ماندگان حزب منحل شده بعث تشکیل شود.

هانی زاده ادامه داد: ورود عناصر سابق و وابستگان به حزب منحل شده بعث از جمله خالد سلطان هاشم، فرزند احمد سلطان هاشم وزیر دفاع جنایتکار صدام در انتخابات پارلمانی، اعتراض نیروهای مردمی عراق را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مردمی از پارلمان آینده عراق لزوم اجرایی کردن مصوبه پارلمان سابق برای اخراج نیروهای آمریکایی است گفت: اگر چهره‌های سکولار و جریان‌های وابسته به رژیم سابق، اکثریت پارلمان را به دست می‌آوردند، ممکن بود این مصوبه که خواسته آمریکا بود، عملیاتی نشود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: بازیگران پشت پرده منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تلاش داشتند تا با مدیریت انتخابات، موازنه سیاسی را که تا کنون به سود جریان‌های شیعه نزدیک به مرجعیت و ایران بود تغییر دهند و این امر می‌توانست خطری جدی برای اکثریت ملت عراق تلقی شود.

کد خبر 528480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.