اصفهان میزبان برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با محور انسان در تراز نهج‌البلاغه در بهمن ماه سال‌جاری همزمان با ولادت حضرت امیرالمومنین (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین رمضانعلی معتمدی امروز _سه شنبه ۲۰ مهر ماه_ در نشست خبری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با محور انسان در تراز نهج‌البلاغه، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سایر نهادهای ذی‌ربط تلاش‌های فراوانی در خصوص برگزاری این کنگره انجام دادند تا چهارچوب فعالیت کنگره مشخص شود.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار زیرساخت‌های کنگره را بررسی خواهیم کرد، افزود: این کنگره باید سالانه یا دو سالانه برگزار شود چرا که نهج‌البلاغه و کلام امیرالمومنین (ع) اهمیت دارد و لازمه ساختن جامعه با تمدن اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: این برنامه باید به منظور ارتقا فرهنگ علوی، ساختارسازی جامعه و سالم سازی نظام اداری با محوریت دانشگاه آزاد و سایر سازمان‌ها در سطح جامعه ترویج یابد که این اقدام قطعاً کارآمد خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید سطح مقالات و پایه علمی آنها نیز در کنگره در نظر گرفته شود، تصریح کرد: ضروری است از سایر ظرفیت‌های نهادهای ذی‌ربط از جمله حوزه علمیه در این مسیر استفاده کرد و برای آمادگی بیشتر حضور در این کنگره بین‌المللی، همایش‌هایی مشترک بین دانشگاه آزاد و ادارات مرتبط با کنگره به عنوان مقدمه برگزار شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین معتمدی در خصوص اهمیت انجام فعالیت‌های هنری در کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، تصریح کرد: رویکرد این کنگره پژوهشی و علمی است، اما باید فعالیت‌های هنری از جمله تئاتر و فیلم کوتاه نیز برای روز کنگره برگزار شود تا علاوه‌بر تنوع کاری در اجرای کنگره بتوان با کمک دانشجویان اثری ماندگار در زمینه تئاتر و فیلم با محور نهج‌البلاغه تولید کرد و نشان داد که از جنبه‌های مختلف مانند هنر نیز می‌توان به نهج‌البلاغه پرداخت.

وی با بیان اینکه تمدن‌سازی مورد تائید رهبر معظم انقلاب و گام دوم انقلاب است، افزود: باید با برش‌های پنج ساله و یک ساله از ظرفیت نهج‌البلاغه استفاده کرد و از تلاش‌های انجام شده در مسیر علمی برای نهادینه کردن نهج‌البلاغه در سطح جامعه بهره‌برداری شود تا به معیارهای تمدن‌سازی نوین اسلامی که دیدگاهی ۴۰ ساله است، دست یابیم.

کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه پنج محور اصلی دارد

همچنین در این نشست، «حجت الاسلام علی اصغر بیگی» دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با اشاره به جزئیات برگزاری این کنگره، اظهار کرد: این کنگره با محور انسان در تراز نهج‌البلاغه در بهمن ماه همزمان با ولادت امیرالمومنین علی (ع) برگزار خواهد شد. برنامه‌های مختلفی از جمله سخنرانی‌های کلیدی، نشست‌های علمی، ارائه مقالات برتر به صورت شفاهی و پوستر، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های تخصصی جانبی در این کنگره برگزار خواهد شد.

وی در خصوص محورهای اصلی برگزاری کنگره، ادامه داد: کنگره در پنج محور اصلی از جمله انسان اخلاقی در تراز نهج‌البلاغه، انسان سیاسی در تراز نهج‌البلاغه، انسان اقتصادی در تراز نهج‌البلاغه، انسان فرهنگی اجتماعی و مدنی در تراز نهج‌البلاغه و انسان سالم در تراز نهج‌البلاغه برگزار می‌شود که هر کدام از این محورها زیر محورهای مختلفی دارد که برای محققان و پژوهشگران جهت ارسال مقاله بسیار مهم است.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با بیان اینکه افراد می‌توانند آثار خود را به صورت چکیده و اصل مقالات تا ۳۱ دی ماه ارسال کنند و نتایج داوری مقالات نیز ۱۰ بهمن ماه اعلام خواهد شد، افزود: تمام مقالات برگزیده در کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه بدون نیاز به داوری مجدد به طور رایگان در مجله‌های معتبر داخلی و خارجی پشتیبان کنگره به چاپ خواهد رسید، افراد می‌توانند برای ارسال مقاله و ثبت نام در کنگره به وب سایت آن به نشانی nahjcongereh.khuisf.ac.ir مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه اهداف مهمی را پیگیری و بررسی می‌کند، خاطرنشان کرد: انسان زیرساخت اصلی پیشرفت و تعالی است و پس تربیت و تحقق چنین انسانی از ضروریات جامعه کنونی خواهد بود، محور انسان تراز نهج‌البلاغه به طور کلی دارای شاخص‌هایی از جمله دانایی، توانایی، بصیرت و بینایی، اخلاق و پارسایی و پویایی است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف در زمینه تحقق انسان تراز نهج‌البلاغه، گفت: ابعادی از جمله دانش که ناظر به بعد علمی و آموزشی انسان و موجب دانایی است، بینش که ناظر به بعد فکری و فلسفی انسان بوده و موجب بصیرت و بینایی است، پرورش که ناظر به توانمندسازی انسان در زمینه‌های اخلاق عمومی و اخلاق حرفه‌ای و مانند آن از طریق تمرین و تکرار و انگیزش که ناظر به انگیزه‌های مادی و معنوی است.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه تصریح کرد: پویش که ناظر به حرکت عمومی جامعه به سمت ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف و نهادینه کردن تلاش و پویایی در جامعه است و همچنین پایش که ناظر سنجش و نظارت است و گزینش‌ها در همه سطوح نیز در چارچوب تحقق انسان در تراز نهج‌البلاغه قرار می‌گیرد، البته پیشنهاد ساختارهای مناسب اجرایی برای دست‌یابی به اهداف کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه بسیار مؤثر است.

لزوم پرداختن به نهج‌البلاغه در زمینه‌های عملی

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اهمیت توجه به نهج‌البلاغه و کلام امیرالمومنین علی (ع)، اظهار کرد: امیدوارم در کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه بتوانیم آثار پژوهشی علمی خوبی را شاهد باشیم و علاوه بر تحقیقات نظری بر روی نهج‌البلاغه و کلام حضرت علی (ع) شاهد تحقیقات عملی نیز در این زمینه داشته باشیم تا آثار آن در افراد و جامعه را ببینیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم این کنگره به طور مستمر و دائم برگزار شود، چرا که کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه را می‌توان در زمینه‌های مختلف و برای رسیدن به اهداف از جمله تعالی انسان در زمینه‌های اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، مدنی و … برگزار کرد و با پررنگ کردن مباحث این کنگره به طور عملی به نتایج مؤثری دست یافت.

وی افزود: می‌توان از نهج‌البلاغه برای رشد، تعلیم و تربیت افراد بهره گرفت و به مکتب امیرالمومنین (ع) بیش از پیش نزدیک شد، البته نیاز است پژوهش‌های متعددی برای علمی کردن اهداف نهج‌البلاغه در محورهای مختلف انجام شود.

نجفی با اشاره به لزوم مباحث مختلف و مهم نهج‌البلاغه به حوزه هنر تصریح کرد: می‌توان در زمان برگزاری کنگره در بهمن ماه، تئاتر یا فیلم کوتاه با محور نهج‌البلاغه ارائه کرد و قطعاً این اقدام بسیار اثربخش خواهد بود، البته برای تولید آثار هنری با محور نهج‌البلاغه به همکاری نهادهای ذی‌ربط نیاز است تا بتوان آثار خوبی را تولید کرد.

کد خبر 528411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.