نگاهی به برترین‌های سینمای کودک و نوجوان جهان

دنیای کودکان و نوجوانان منحصر به فرد و زیبا است. به همین نسبت به تصویر کشیدن آن نیز دشوار و چالش برانگیز است. با این حال برخی از فیلم‌های کودک و نوجوان، به قدری تأثیرگذار بوده‌اند که همیشه در یادها می مانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم و سینما راهی هموار برای کودک و نوجوان است تا به دنیایی دیگر وارد شود و تنها با نشستن بر روی صندلی جادویی سینما طعم زندگی‌ای دیگر را بچشد. سفر به دنیاهای مختلف از طریق فیلم به راحتی خمیر انعطاف‌پذیر وجود کودکان و نوجوانان را شکل می‌دهد. دنیای کودکان و نوجوانان منحصر به فرد و زیبا است. به همین نسبت به تصویر کشیدن آن نیز دشوار و چالش برانگیز است. با این حال برخی از فیلم‌های کودک و نوجوان، به قدری تأثیرگذار بوده‌اند که همیشه در یادها می‌مانند.

در ادامه نگاهی به برترین فیلم‌ها و انیمیشن‌های سینمای کودک و نوجوان جهان خواهیم انداخت:

"تنها در خانه" Home Alone 1990

این فیلم محصول کشور آمریکا و فیلمی در ژانر کمدی است که بستری را برای بازیگر نقش اصلی این فیلم یعنی مکالی کالکین ۱۱ ساله ایجاد کرد تا همان سال نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی شود. او جوان‌ترین کسی بود که موفق به نامزدی گلدن گلوب شد. این فیلم ماجرای پسری به اسم کوین را روایت می‌کند که شب کریسمس در اتاق زیر شیروانی تنبیه می‌شود و در همان شب آرزوی ناپدید شدن خانواده را می‌کند. صبح روز بعد همه به سفر رفته‌اند و کوین را فراموش می‌کنند.

"خانوم داوت فایر" Mrs. Doubtfire1993

این فیلم ماجرای عشق یک پدر به فرزندانش را در قالبی کمدی و سرگرم کننده به نمایش می‌گذارد. دانیل هیلارد با نقش آفرینی رابین ویلیامز، پدری است که از همسرش جدا شده است و دیدار با فرزندانش در یک روز از هفته را کافی نمی‌داند. همین باعث می‌شود که به دنبال راه چاره بیفتد. مادام داوت فایر به عنوان پرستار فرزندانش ظاهر می‌شود. به مرور این پرستار به عضوی جدید از خانواده تبدیل شده و کمک می‌کند دانیل آنچه را ببیند که پیش تر نمی‌دیده است.

"شیر شاه " The Lion King 1994

شیر شاه انیمیشنی حماسی و موزیکال محصول سال ۱۹۹۴ شرکت والت دیزنی است. داستان این اثر، برگرفته از چندین اثر هنری معروف از قصه‌های پیامبران گرفته تا نمایش نامه‌های ویلیام شکسپیر است. شیری به نام اسکار در صدد پادشاهی جنگل است (که این سمت به برادرش موفاسا رسیده و در آینده به پسر موفاسا، یعنی سیمبا می‌رسد) او موفاسا را می‌کشد و برادرزاده‌اش سیمبا را فراری می‌دهد. سیمبا در آینده بزرگ می‌شود و می‌آید تا انتقام تاج و تخت و البته پدرش را از اسکار بگیرد.

اما آنچه در این انیمیشن نهفته است، پیام‌های روانشناسی آن است. پرهیز از انکار گذشته خود و درس گرفتن از آن هدفی است که سیمبای داستان از ابتدا به دنبال آن است. توهین اسکار به سیمبا پس از مرگ پدرش و افسردگی و احساس گناه سیمبا در ادامه داستان نیز نباید از چشم دور بیفتد.

"چارلی و کارخانه شکلات‌سازی" Charlie and the Chocolate Factory 2005

این فیلم، بر پایه کتابی با همین نام نوشته رولد دال و با بازی جانی دپ ساخته شده است. در یک شهر بزرگ صنعتی چارلی باکت به همراه خانواده‌اش زندگی گرم و صمیمی، اما فقیرانه‌ای را تجربه می‌کنند. تا اینکه بلیت طلایی شکلات‌های ویلی وانکا را پیدا می‌کند و به همراه چهار برنده دیگر به داخل کارخانه عظیم شکلات‌سازی ویلی وانکا دعوت می‌شود. "چارلی و کارخانه شکلات‌سازی"، فیلمی فانتزی، شیرین و سرشار از فراز و فرود است که بیننده را به دنیای خیال می‌برد و برای دقایقی در رنگ‌ها غرق می‌کند.

"بالا " Up 2009

پیرمردی ۷۸ ساله که از کودکی رؤیای سفر به محلی ناشناخته به نام “آبشار بهشت” را داشته است، هم اکنون در چند قدمی این رؤیا به سر می‌برد و از این رو هزاران بادکنک به خانه خود می‌بندد و عازم سفری پر ماجرا می‌شود، در این بین پسربچه‌ای به نام راسل به طور اتفاقی هم سفر پیرمرد می‌شود. این انیمیشن جدای از تولید از یک جنبه دیگر هم بسیار پر سر و صدا ظاهر شد و آن هم اکران در مراسم افتتاحیه کن ۶۲ بود؛ اتفاقی که پیش از این هرگز روی نداده بود و باعث شد نام این انیمیشن به تاریخ سینما گره بخورد.

"درون و بیرون " 2015 Inside Out

"درون و بیرون" جنگ احساسات درونی یک دختر نوجوان است که از مهاجرت به شهر دیگر عاجز است و محله و شهر جدید آن طور که انتظار داشته برایش جذاب نبوده است. فوران احساسات و چالش‌هایی که رایلی ماجرا با آن روبه‌رو است باعث می‌شود تصمیمی غیرمنتظرانه بگیرد. تصمیمی که در نهایت به بلوغ فکری رایلی منجر می‌شود. روند رشد عقلی یک دختر نوجوان جاده‌ای پر دست‌انداز است که مخاطب را به همذات پنداری وا می‌دارد.

"زوتوپیا " Zootopia 2016

زوتوپیا انیمیشن استعاره‌ها و شخصیت‌های نمادین است که دریایی از مفاهیم را در خود جای داده است. خرگوشی با نشاط که با هدف افسر پلیس شدن به شهر رویایی‌اش "زوتوپیا" می‌رود. ارتباط عمیق و جالبی که میان او و یک روباه دزد، اما خوش قلب شکل می‌گیرد، می‌تواند مفهوم "برابری" اقشار مختلف اجتماع و یک رنگ بودن مهر و محبت را به مخاطب برساند. در نهایت نیز تصور بی عیب و نقص رایلی از زوتوپیا که استعاره‌ای از دنیای حقیقی است را تکذیب می‌کند و جهان را با تمامی سیاهی‌هایش، شیرین می‌داند.

"کوکو" 2017 Coco

"کوکو" انیمیشینی سرشار از اتفاقات و حقایق غیرمنتظره است که دنیای مردگان و زندگان را به یکدیگر پیوند می‌زند. میگوئل پسر بچه‌ای دوازده ساله است که عاشق موسیقی است و این علاقه او مدام به دلایلی مرموز، از سوی خانواده‌اش سرکوب می‌شود. سرانجام او تصمیم می‌گیرد برای کشف حقیقتی که در پس این سرکوب‌ها است، به دنیای مردگان سفر کند. سفری که خیلی از رازها را برملا می‌کنند.

کد خبر 528278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.