علائم مشکلات قلبی در میان زنان

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سکته قلبی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سکته قلبی یکی از بیماری‌های قلبی عروقی است که زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود افراد زیادی جان خود را بر اثر این بیماری از دست بدهند. با وجود اینکه مردان و زنان به صورت مساوی در معرض ابتلاء به سکته قلبی قرار دارند، اما عوارض آن در میان زنان به دلیل تفاوت‌های بیولوژیکی شدیدتر است. علاوه بر این، علائم سکته قلبی در میان زنان همانند علائم مشاهده شده در میان مردان نیست.

تفاوت ساختار قلب زنان و مردان

قلب زنان معمولاً کوچک‌تر از قلب مردان است و دیواره‌های آن نیز نازک‌تر است؛ بنابراین قلب زنان ۱۰ درصد کمتر از قلب مردان خون را به همه اعضای بدن پمپاژ می‌کند. هنگامی که زنان استرس دارند یا تحت فشار قرار دارند ضربان قلب آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و قلب آن‌ها نیز خون بیشتری را پمپاژ می‌کند. در مقابل، زمانی که مردان تحت فشار هستند، عروق قلب آن‌ها منقبض می‌شود و فشار خون آن‌ها افزایش می‌یابد. ساختار قلب زنان به همراه دیگر عوامل بیولوژیکی باعث شده است تشخیص سکته قلبی در میان زنان دشوارتر شود.

بیماری‌هایی که زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد

بعضی از بیماری‌های خاص که فقط زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. بیماری‌هایی مانند آندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت و فشار خون بالا که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، باعث می‌شود زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلاء به سکته قلبی قرار بگیرند. علاوه بر این، زنان نیز همانند مردان در معرض ابتلاء به فشار خون بالا، قند خون بالا، کلسترول بالا و چاقی قرار دارند؛ بنابراین خطر ابتلاء به سکته قلبی در میان زنان بسیار بیشتر از مردان است.

زنان درد قفسه سینه را تجربه نمی‌کنند

رایج‌ترین نشانه سکته قلبی درد قفسه سینه به همراه تنگی نفس است، این مشکل به دلیل کاهش جریان خون به قلب به وجود می‌آید. با این وجود، زنان معمولاً هنگامی که به سکته قلبی دچار می‌شوند درد قفسه سینه را تجربه نمی‌کنند، بلکه ممکن است علائم دیگر را تجربه کنند که به آسانی با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود و منجر به تأخیر در درمان می‌شود به همین دلیل مرگ و میر در میان زنان به دلیل سکته قلبی بیشتر است.

تأثیر سن بر سکته قلبی

زنان معمولاً در سنین بالاتر به سکته قلبی مبتلا می‌شوند زیرا هورمون استروژن که تا زمان یائسگی در بدن زنان ترشح می‌شود خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را در میان آن‌ها کاهش می‌دهد. به همین دلیل، معمولاً هنگامی که زنان به دهه ۶۰ زندگی خود می‌رسند به مشکلاتی مانند دیابت و فشار خون بالا و متعاقباً سکته قلبی مبتلا می‌شوند.

علائم سکته قلبی در میان زنان که نباید نادیده گرفته شود

معمولاً علائم سکته قلبی در میان زنان متفاوت از علائم مشاهده شده در میان مردان است؛ به طوری که زنان علائمی مانند سنگینی قفسه سینه را احساس می‌کنند. دل درد، درد بازو، کمر، گردن یا فک به دلیل سکته قلبی در میان زنان بسیار شایع است. تنگی نفس یا حالت تهوع بدون دلیل ممکن است جز علائم سکته قلبی در میان زنان در نظر گرفته شود. برخی از زنان که به سکته قلبی مبتلا شده‌اند احساس خستگی می‌کنند، حتی زمانی که کار خاصی انجام نداده‌اند.

پیشگیری از بروز سکته قلبی

مردان و زنان باید به منظور بهبود سلامت قلب خود از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، ورزش کنند، استرس خود را کنترل و از مصرف سیگار دوری کنند. در این صورت خطر ابتلاء به سکته قلبی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 528262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.