پمپاژ آب هزاران ساله در ایستگاه مترو چهارسو اصفهان تکذیب شد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در خصوص انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی با موضوع" پمپاژ آب هزاران ساله در ایستگاه مترو چهارسو (کاشانی) ، توضیحاتی ارائه کرد.

محمدرضا بنکدار هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سفره آب زیرزمینی در بخش شمالی رودخانه در محدوده شهر اصفهان از آب رودخانه تغذیه شده و با توجه به جریان داشتن یا نداشتن آب در زاینده رود، سطح آب زیرزمینی نوسان می‌کند.

وی افزود: در سه سال اخیر سطح آب زیرزمینی از عمق ۱۸ متری به ۳۰ متری کاهش و با باز شدن رودخانه تا ۱۶ متری بالا آمده و مجدداً با خشک شدن مجدد رودخانه در حال پایین رفتن است به طوری که در حال حاضر تراز آب در ۲۴ متری قرار دارد، این موضوع نشان می‌دهد که این آب محبوس نبوده و شرایط یک سفره آزاد را دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: با توجه به توضیحات ارائه شده، اشاره به سفره آب نهفته هزاران ساله (آب فسیل) در مطلب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نویسنده اطلاعات کافی از علم هیدروژئولوژی ندارد، زیرا اصولاً به وجود آمدن آب فسیل شرایط خاص خود را می‌طلبد و در شرایط زمین شناسی دشت اصفهان اینگونه سفره‌ها به وجود نمی‌آید و در این بخش از دشت اصفهان و در این عمق هیچ گونه سفره آب محبوس که مربوط به هزاران سال پیش باشد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای احداث خط دو قطار شهری اصفهان بیش از ۱۰ سال مطالعات انجام شده تا تمامی این موارد پیش بینی و عدم قطعیت‌ها به حداقل برسد.

بنکدار هاشمی خاطرنشان کرد: احداث خط دو قطار شهری کمترین تأثیر را بر شرایط آب زیرزمینی داشته باشد، اما با این وجود سازمان قطار شهری اصفهان برای احداث این پروژه هزینه‌های زیادی را جهت آب بند کردن محیط حفاری انجام داده است تا میزان پمپاژ آب به حداقل میزان خود برسد.

وی تاکید کرد: هم اکنون میزان آب پمپاژ شده به محل مادی ناچیز بوده و حجم آب در مادی ناشی از حرکت کند آب است و نه حجم پمپاژ، ضمن اینکه این انتقال ناچیز آب صرفاً در زمان اجرای سازه انجام شده و پس از عایق‌کاری و اجرا متوقف می‌شود؛ در ضمن انتقال این آب به داخل مادی های شهر که به مانند زاینده رود، تغذیه کننده مسیر فضاهای سبز است، انجام شده و طبیعتاً با توجه به حجم ناچیز به چرخه آب زیرزمینی باز می‌گردد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اظهار کرد: با توجه به لزوم احداث پروژه عظیم و عام‌المنفعه مترو و رویکرد سازمان قطار شهری اصفهان برای به حداقل رسانی تبعات اجرای آن، در صورتی که کارشناسانی دلسوز نگران اثرات احداث مترو بر شهر و منابع آن هستند، می‌توانند نظرات کارشناسی و انتقادات خود را با سازمان قطار شهری در میان بگذارند و اگر پاسخی قانع‌کننده دریافت نکردند، به انتشار مطالب مبادرت کنند.

کد خبر 528031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.