اثربخشی پاستوکووک در میان واکسن‌های دنیا تا چه حد است؟

واکسن کرونا پاستوکووک محصول مشترک ایران و کوبا است، این واکسن کرونا در ایران به نام «پاستوکووک» و در کوبا با عنوان «سوبرانا» نام‌گذاری شده است، اثربخشی این واکسن، علیه موارد شدید کرونا و نداشتن موارد فوتی برابر با ۱۰۰ درصد گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از وقتی کرونا ویروس در ووهان چین شیوع پیدا کرد روز به روز قربانیان این ویروس مهلک بیشتر شد، دانشمندان در اقصی نقاط جهان دوئل سختی را برای ساخت واکسن از فایز و مدرنا در آمریکا تا سینوفارم و بهارات در چین و هند آغاز کردند، ایران نیز به عنوان یکی از پنج کشور مهم در واکسن سازی وارد این رقابت نفس گیر شد و چراغ واکسن سازی با خبر آغاز ساخت واکسن کووبرکت روشن شد.

البته این آغاز مسیری روشن در تولید ساخت واکسن کووید ۱۹ در ایران بود؛ چراکه دانشمندان بسیاری در مؤسسات پژوهشی و علمی تلاشی مجدانه و شبانه‌روزی را آغاز کردند و نتیجه این اقدامات دلگرم کننده فعالیت پنج پلتفرم واکسن کرونا در ایران است، واکسن پاستوکووک به عنوان یک واکسن ایرانی -کوبایی حاصل تعاملات و همکاری‌های دو کشور ایران و کوبا است.

پاستوکووک واکسن دو دزه با یک دز یادآور

در ایران انستیتو پاستور به عنوان قدیمی‌ترین مرکز واکسن‌سازی ایران و یکی از مهمترین مؤسسات واکسن‌سازی در دنیا کارهای تحقیقاتی و علمی خود را در مسیر ساخت واکسن آغاز کردند و در کشور کوبا نیز مؤسسه فینلای کوبا به عنوان یکی از مهمترین مؤسسات در تولید واکسن فعالیت خود را دنبال کردند.

این واکسن شامل دو دز و یک دز یادآور یا بوستر است، واکسن پاستوکووک نوعی واکسن کونژوگه است. مراحل اول و دوم آزمایش انسانی این واکسن در کشور کوبا و مرحله سوم کارآزمایی بالینی با مشارکت دو کشور ایران و کوبا انجام شد؛ به طوری که مرحله سوم کارآزمائی در ایران در ششم اردیبهشت سال جاری با حضور سعید نمکی وزیر سابق بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تزریق واکسن به چهار نفر آغاز شد.

در ایران کارآزمایی بالینی در دو شهر این واکسن سه دزه بررسی و نتایج اولیه کارآزمایی بالینی مرحله سه واکسن در ایران هم در اوایل شهریور مشخص شده است، همچنین مدیر طرح کارآزمایی بالینی مرحله سه واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا از تعامل خوب و سازنده‌ای با انستیتو فینلای کوبا خبر داده و گفته بود فناوری تولید واکسن‌هایی با پلتفرم پروتئین نوترکیب کونژوگه بر اساس قرارداد منعقد شده با انستیتو فینلای کوبا در حال انتقال به انستیتو پاستور ایران است.

اثربخشی پاستوکووک در میان واکسن‌های دنیا تا چه حد است؟

مطابق این گزارش روند همکاری مشترک با انستیتو فینلای کوبا را مطلوب ارزیابی شده و دستیابی به این فناوری تولید، کشور را قادر می‌سازد تا علاوه بر ساخت واکسن‌های کرونا و پنوموکوک، به تولید سایر واکسن‌ها با چنین پلتفرمی در آینده هم اقدام کند.

تمام داوطلبان مرحله سوم فاز انسانی واکسن پاستوکووک، دو دز واکسن خود را تا آخر خرداد ماه دریافت کردند، تزریق دز یادآور یا همان دز سوم که در دو شهر هدف گذاری شده بود، در زنجان به پایان رسید و در یزد این برنامه اجرا شد.

واکسن پاستوکووک مجاز برای زیر ۱۸ سال

۳۱ شهریورماه امسال بود که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته بود تا امروز تعداد ۷۳ میلیون دوز واکسن در کشور تأمین کردیم، از این تعداد ۴۵ میلیون دوز تزریق شده که شامل واکسن‌های تک دوزی و دو دوزی می‌شوند. ۳۵ میلیون نفر در کشور دوز اول واکسن را دریافت کردند، انتظار داشتیم از ابتدای واکسیناسیون حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور واکسینه شوند.

حیدر محمدی اظهار کرده بود گروه هدف در واکسیناسیون کرونا نسبت به واکسن آنفلوانزا متفاوت است، در آنفلوانزا جامعه هدف ما تنها دو میلیون نفر بود، اما در واکسن کرونا، چون یک جامعه بزرگ درگیر این بیماری هستند ما تصمیم داشتیم ۶۰ درصد افراد واکسینه شوند.

وی تاکید کرده بود احتمالاً یک هفته دیگر واکسن پاستوکووک وارد بازار می‌شود که برای زیر ۱۸ سال مجاز است. این واکسن را می‌توان برای مادران باردار هم استفاده کرد. واکسن زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال تفاوتی باهم ندارند فقط برای اینکه به یک گروه سنی واکسن تزریق شود، باید افراد آن گروه سنی در مطالعات بالینی حضور داشته باشند و همین امر باعث محدودیت شده بود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اشاره به رکوردهای تزریق روزانه واکسن در کشور، گفته بود در حال حاضر بیشترین رکورد تزریق واکسن در کشور عدد یک میلیون و ۶۰۰ دوز است که همکاران ما در معاونت بهداشت آن را ثبت کرده‌اند. تنها واکسنی که از واکسن‌های موجود تاییدیه گرفته است برای افراد زیر ۱۸ سال واکسن سینوفارم بود ما نیز واکسیناسیون این رده سنی را با سینوفارم شروع کردیم؛ واکسن پاستور نیز برای تزریق به افراد زیر ۱۸ سال مجوز تزریق دریافت کرده است.

تحویل شش میلیون دُز واکسن پاستوکووک به وزارت بهداشت

یکی از بهترین و در دسترس ترین راه‌های کنترل پاندمی کرونا در ایران و جهان، تزریق واکسن مناسب است. انستیتو پاستور ایران در طول صد سال گذشته پیشرو در دسترس قراردادن واکسن‌های مؤثر برای مردم ایران و جهان بوده است و اکنون نیز در شروع سده دوم فعالیت خود، در تعامل با انستیتو فینلای کشور کوبا، که از مؤسسات پیشرو واکسن سازی محسوب می‌شود.

۱۴ مهرماه امسال بود که رئیس انستیتو پاستور گفته بود شش میلیون دُز واکسن پاستوکووک به وزارت بهداشت تحویل خواهد شد و مراحل کارآزمایی واکسن پاستوکووک در ایران و کوبا با موفقیت انجام شده و گزارش میانی این کارآزمایی، هفته آینده به اطلاع عموم می‌رسد.

بیگلری تاکید کرده بود در نخستین تولید انبوه این واکسن، شش میلیون دُز تقدیم وزارت بهداشت خواهد شد، پاستووک تائیدیه‌های لازم برای ایمن سازی گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال را هم دریافت کرده است.

این واکسن بر مبنای پروتئین است

۱۷ مهرماه امسال رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده است پاستوکوک یکی از بی‌خطرترین و ایمن‌ترین واکسن‌های دنیا و تنها واکسنی است که دُز یادآور همراه خود دارد، این واکسن بر مبنای پروتئین است و یکی از ایمن‌ترین واکسن‌های دنیا به شمار می‌رود و تنها واکسنی است که در کنار خود دز یادآور تولید کرده و قابلیت استفاده در سنین سه تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد.

بیگلری تاکید کره است واکسن می‌تواند با بازمهندسی مجدد با چندین جهش در واکسن اصلی و یادآور مقابله کند، یادآور شد: خوشبختانه کارآزمایی بالینی مراحل یک و دو آن با موفقیت گذرانده شده به طوری که در فاز سوم ۴۴ هزار نفر در کوبا و ۲۴ هزار نفر در هر شهر کشور مورد مطالعه قرار گرفته و کارآیی و ایمنی خود را به اثبات رسانده است.

اثربخشی پاستوکووک در میان واکسن‌های دنیا تا چه حد است؟

وی در مورد ویژگی‌های خاص واکسن پاستوکووک، گفته است پاستوکووک واکسنی است که علاوه بر ایمنی خوبی که ایجاد می‌کند یکی از بی‌خطرترین واکسن‌های دنیا است؛ ضمن اینکه در گروه سنی زیر ۱۸ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طوری که یکی از ویژگی‌های آن این است که می‌توان از آن برای دانش‌آموزان استفاده کرد.

واکسنی مطمئن برای کودکان و بالغین

وی اظهار کرده افتخار داریم واکسنی مطمئن برای کودکان و بالغین عرضه کرده‌ایم، با توجه به اینکه این واکسن می‌تواند یادآور واکسن در کسانی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند باشد؛ به این شکل که می‌توان یک دز یادآور از آن استفاده کرد، ضمن اینکه از این واکسن می‌توان برای دزهای یادآور واکسن‌های دیگر استفاده کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران تاکید کرده این واکسن تنها واکسنی در دنیا است که دز یادآور همراه خود دارد، به طوری که کارآیی ۹۲.۶ درصدی را در پیشگیری از ابتلاء به کرونا نشان داده است، با توجه به اینکه در بیش از ۹۹ درصد افراد ایمنی‌زایی با سه دز دیده می‌شود؛ در نتیجه در کودکان نیاز به دز یادآور نیست؛ با توجه به اینکه در آینده ما نیاز به دز یادآور خواهیم داشت و می‌توانیم در فرم‌های بعدی برای ارتقا ایمنی از آن استفاده کنیم؛ در نتیجه به اندازه کافی از این واکسن در اختیار ما قرار دارد.

بیگلری گفته است گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن‌ها در کشورهای غربی و اروپایی کارآیی ۹۵ درصدی داشته و وقتی با موج دلتا روبه‌رو شدند این کارآیی به نصف رسید اما افتخار می‌کنیم تا اعلام کنیم امروز واکسنی معتبر را به مردم کشورمان نشان داده‌ایم و مردم با خیال راحت می‌توانند از این واکسن استفاده کنند.

کد خبر 527888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی‌نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    8 1
    لطفا بگویید این واکسن کجا توزیع شده است؟