مهمترین مولفه‌های یک شهر هوشمند

یک دکترای شهرسازی گفت: ابعاد فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی باید در طراحی ساختارها و نرم افزارهای هوشمند شهری مورد توجه باشد و تمامی مولفه‌های مرتبط با این ابعاد در فرآیند هوشمندسازی لحاظ شود تا بتوان در بازه زمانی مشخص به شهری هوشمند دست پیدا کرد.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مهمترین ملزومات هوشمندسازی یک شهر، مدیران آن هستند و چنانچه آنان در فرآیند هوشمند کردن شهر به واقع حضور داشته باشند، پیاده سازی برنامه‌ها و طرح‌هایی در این راستا به آسانی امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: هوشمندسازی فرآیند تولید، تحلیل و انتقال اطلاعات یکی از مهمترین مراحلی است که باید در تمامی ابعاد شهر از جمله سازمان‌های دولتی و خصوصی اتفاق بیفتد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی به منظور هوشمندسازی فرآیندها و روندهای شهری از جمله ملزومات اساسی است اما چنانچه مدیران شهر رویکردی هوشمندانه نسبت به مسائل نداشته باشد، عملاً تحقق شهر هوشمند ممکن نخواهد بود.

قلمبر دزفولی اضافه کرد: یکی از مولفه‌هایی که در شهر هوشمند حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد، سبک متفاوت زندگی شهروندان است، این تفاوت سبک زندگی می‌تواند الهام بخش طراحی‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها باشد و شهروندان را به استفاده از ظرفیت‌های شهر هوشمند ترغیب کند.

وی ادامه داد: همراهی و مشارکت شهروندان در فرآیند هوشمندسازی یک شهر هم به این روند سرعت می‌بخشد و هم موجب شده تا ایرادات و نواقص زودتر شناسایی و رفع شود.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: مشارکت و نقش آفرینی شهروندان در تمامی امور شهر از جمله هوشمندسازی یک ضرورت است زیرا آنان هستند که مزایا و معایب هوشمند شدن یا نشدن شهر را دریافت می‌کنند و این روند بر کیفیت زندگی آنها اثرگذار است.

قلمبر دزفولی تاکید کرد: آگاهی مهمترین مولفه‌ای است که باید در یک شهر هوشمند مورد توجه باشد، آگاهی نسبت به ضرورت وجود زیرساخت‌های هوشمند و نحوه استفاده از این زیرساخت‌ها یک ضرورت است و در صورتی که هوشمندسازی نظام درست و منظم، و اصولی نداشته باشد، ممکن است مردم از آن دل زده شوند.

وی افزود: هوشمندسازی ابعاد مختلفی دارد که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد، در غیر این صورت فرآیند هوشمند کردن یک شهر ناقص بوده و با شکست مواجه خواهد شد.

یک دکترای شهرسازی گفت: ابعاد فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی باید در طراحی ساختارها و نرم افزارهای هوشمند شهری مورد توجه باشد و تمامی مؤلفه‌های مرتبط با این ابعاد در فرآیند هوشمندسازی لحاظ شود تا بتوان در بازه زمانی مشخص به یک شهر هوشمند دست پیدا کرد.

کد خبر 527175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.