شناسایی و ارزیابی پتانسیل‌های شهر در فرآیند مشارکت ممکن می‌شود

یک دکترای شهرسازی گفت: از مهمترین اقداماتی که باید در حوزه مشارکت مردمی در شهرها انجام بگیرد، تحکیم ارتباط میان مدیران و مردم است تا رابطه‌ای مطمئن ایجاد شود و سپس در قالب این اعتماد و ارتباط دوسویه زمینه‌ها و بسترهای مشارکت شهروندان رشد و گسترش پیدا کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مشارکت شهروندان در امور شهری از مهمترین و مطرح‌ترین رویکردهای حال حاضر برنامه ریزی شهری است که در عین اینکه هزینه‌های مدیریت شهری را افزایش می‌دهد، به نگهداشت بهتر شهر و ارتقا فرهنگ شهری کمک می‌کند.

وی افزود: مشارکت دادن شهروندان در امور و مسائل شهر فارغ از یک رویکرد، در عمل برنامه‌ای چند ساله نیاز دارد و لازم است بسترهای کالبدی، فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: هر شهری ظرفیت مشخصی دارد و این ظرفیت هم در قالب ساختار فیزیکی شهر و هم در قالب ساختار فرهنگی قابل توجه و بررسی است لذا نمی‌توان برنامه‌ای خارج از این ظرفیت در نظر گرفت و نیاز است مشارکت دادن شهروندان متناسب با ساختارهای اجتماعی فرهنگی شهر باشد.

اخگر ادامه داد: این برنامه باید از بطن جامعه شهری و از سطوح پایین مدیریتی اجرایی شود و زمینه و بستر نیز مناسب وجود داشته باشد تا حضور شهروندان در سطوح بالای مدیریتی یک شهر دیده شود.

وی تاکید کرد: از مهمترین اقداماتی که باید در حوزه مشارکت مردمی در شهرها انجام بگیرد، تحکیم ارتباط میان مدیران و مردم است تا رابطه‌ای مطمئن ایجاد شود و سپس در قالب این اعتماد و ارتباط دوسویه زمینه‌ها و بسترهای مشارکت شهروندان رشد و گسترش پیدا کند.

این دکترای شهرسازی اضافه کرد: چنانچه اعتمادی میان بدنه مدیریتی یک شهر و شهروندان در سطوح خرد وجود نداشته باشد، شکل گیری مشارکت عملاً ممکن نیست، مسائل و مشکلات شهری هر روز بیشتر می‌شود و حل آنها نیز با راهکارهای عمرانی و جلسه‌ای ممکن نخواهد بود.

اخگر گفت: به منظور ارتقا سطح مشارکت مردمی نیاز است مدیران آگاهی کاملی از وضعیت اجتماعی فرهنگی آن شهر داشته باشند و بدین خاطر است که همواره تاکید می‌شود مدیران شهری بومی باشند تا بتوانند بهتر و کارآمدتر شهر را اداره و مدیریت کنند.

وی ادامه داد: شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های شهر و شهروندان در فرآیند مشارکت ممکن می‌شود و می‌توان از این ظرفیت‌ها در جهت رونق و توسعه شهر به بهترین نحو استفاده کرد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: شناسایی منابع تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، حتی ظرفیت‌های کالبدی در ارتباط با شهروندان ممکن می‌شود و استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت رونق شهر نیز با تعامل امکان پذیر است و بدون آن نمی‌توان انتظار داشت رضایتمندی حاصل و مشکلات شهری حل شود.

کد خبر 526808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.