افزایش قیمت نفت فرصتی برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی است

یک کارشناس انرژی با اشاره به افزایش قیمت نفت در پی افزایش تقاضای آن با توجه به بازگشایی بخش حمل و نقل و شروع فصل سرما گفت: شرایط کنونی عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی فرصت مناسبی برای بازگشت ایران به این بازارها است، البته لازم است ایران به توافقات لازم دست یابد.

سعید میرترابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا و تدابیری که برای مهار آن در دنیا اعمال شد، بخش زیادی از فعالیت‌های بخش حمل و نقل در دنیا متوقف شد. امروزه بیش از ۶۰ انرژی جهان در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود، بنابراین شیوع بیماری کرونا منجر به کاهش شدید تقاضا انرژی در بخش حمل و نقل شد.

وی افزود: تولید و عرضه انواع انرژی‌ها نیز در پی این اتفاقات کاهش یافته و قیمت حامل‌های انرژی سقوط کرده است. اکنون نشانه‌هایی از مهار شیوع بیماری و بازگشایی بسیاری از فعالیت‌ها به ویژه در حوزه‌های مختلف حمل و نقل از جمله جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی منتشر شده است که با توجه به میزان مصرف انرژی در این حوزه منجر به افزایش تقاضا برای حامل‌های انرژی خواهد شد.

این کارشناس انرژی گفت: با توجه به محدودیت عرضه انواع حامل‌های انرژی در این مدت، نشانه‌هایی از افزایش قیمت نیز ظاهر خواهد شد، زیرا تولید و عرضه حامل‌های انرژی به سرمایه گذاری‌هایی نیاز دارد که با ضعیف شدن چشم‌انداز تقاضا، کاهش می‌یابد و در نتیجه منجر به کاهش پتانسیل عرضه این محصولات می‌شود.

قیمت نفت افزایش می‌یابد

میرترابی ادامه داد: چشم‌انداز تقاضای انواع حامل‌های انرژی در مدت اخیر، به دلیل محدودیت‌های کرونایی مبهم بوده است و منجر به کاهش سرمایه گذاری و عرضه این محصولات شده است. اکنون که نشانه‌هایی از بهبود شرایط بازگشایی بخش‌های حمل و نقل نمایان شده است، تقاضا در حال افزایش بوده و منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

وی افزود: همواره افزایش تقاضا سیگنال‌هایی به تولید کنندگان می‌دهد تا عرضه حامل‌های انرژی را افزایش دهند؛ بنابراین افزایش قیمت مدت زیادی طول نخواهد کشید و در کمتر از چند ماه، با افزایش عرضه، مجدداً قیمت حامل‌های انرژی به تعادل خواهد رسید.

این کارشناس انرژی گفت: نزدیک شدن به فصل سرما نیز منجر به افزایش تقاضا خواهد شد که در افزایش تقاضا مؤثر خواهد بود. همه این عوامل افزایش قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی را به دنبال خواهد داشت. تصمیمات اعضای اوپک و همکاران آنها نیز در روند عرضه نفت در بازار تأثیرگذار است.

میرترابی ادامه داد: البته افزایش قیمت نفت ممکن است برای برخی از اعضای اوپک جذابیت داشته باشد که منجر می‌شود روند افزایش عرضه به کندی انجام شود و در این صورت افزایش قیمت نفت قطعی خواهد بود.

وی افزود: اکنون قیمت نفت ایران کمتر از قیمت بازار است. شرایط کنونی عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی فرصت مناسبی برای بازگشت ایران به این بازارها است، البته لازم است ایران به توافقات لازم دست یابد تا پس از رفع تحریم‌ها بازار از دست رفته نفت را نیز باز پس گیرد.

کد خبر 526619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.