راکتور IR20  اراک تا یک سال آینده استارت می‌خورد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: هدف‌گذاری سازمان انرژی اتمی بر روی تولید هشت هزار مگاوات برق هسته‌ای و تولید سوخت نیروگاهی نشان می‌دهد صنعت هسته‌ای در ایران به عنوان یک فن و تخصص در حال رشد است و به سمت تولید انرژی سوق داده شده است.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روز گذشته محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جهت بررسی موضوعات مرتبط با حوزه انرژی اتمی در کمیسیون انرژی حضور یافت.

وی افزود: از آنجا که باید بیشتر به مباحث صنعتی، حرفه‌ای، فنی و تخصصی صنعت هسته‌ای توجه شود و از نگاه صرف سیاسی و امنیتی به این موضوع پرهیز کرد در این جلسه به این موضوع تاکید و مقرر شد مباحث فنی و تخصصی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با بیان اینکه رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ضمن ارائه و تشریح اهداف مورد نظر خود در حوزه هسته‌ای، برنامه‌هایی نیز در خصوص توسعه صنعت هسته‌ای ارائه و "تولید سوخت نیروگاهی"، "انرژی"، "افزایش و متنوع‌سازی کاربرد پرتوها" و "تحقیق و توسعه" را به عنوان چهار محور اصلی کار سازمان انرژی اتمی معرفی کرد همچنین مقرر شد؛ این محورها در اختیار کمیسیون قرار گیرد تا در جلسات بعدی به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.

نخعی تاکید کرد: به گفته اسلامی هدف‌گذاری سازمان انرژی اتمی در حوزه تولید انرژی بر روی تولید هشت هزار مگاوات برق یا احداث نیروگاه هسته‌ای گذاشته شده است و به موازات آن برنامه مشخصی برای تولید سوخت نیروگاهی دارند. اسلامی همچنین خبر داد که تا یک سال آینده استارت راکتور IR20 اراک خواهد خورد.

وی با بیان اینکه "متعادل کردن بهای برق اتمی مانند انرژی‌های تجدید پذیر" درخواست رئیس سازمان انرژی اتمی از کمیسیون انرژی بود، گفت: از آنجا که قیمت برق تجدیدپذیرها وضعیت بهتری نسبت به برق اتمی دارند به همین دلیل درخواست ایجاد تعادل میان نرخ برق انرژی اتمی و تجدیدپذیرها مطرح شد تا به صرفه‌تر باشد، درواقع بهای برق باید اصلاح شود تا صرفه لازم را برای تولید برق هسته‌ای ایجاد کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: تولید هشت هزار مگاوات برق هسته‌ای و تولید سوخت نیروگاهی نشان می‌دهد صنعت هسته‌ای در ایران به عنوان یک فن و تخصص در حال رشد است و به سمت تولید انرژی سوق داده شده است.

نخعی تصریح کرد: از آنجا که یک بررسی اولیه نسبت به اعتراضات مردمی در خصوص افزایش قیمت قبض‌های برق در کمیسیون صورت گرفته است، مقرر شد که در نخستین جلسه پیش‌رو از مسئولان وزارت نیرو، مشخصاً سازمان توانیر دعوت شود تا درباره دلایل این افزایش قیمت توضیح دهند و در صورت بروز اشتباهی، حق مردم به آن‌ها بازگردانده شود.

کد خبر 526559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.