۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
کاربردهای کد سلامت چیست؟

گذر از بحران کووید-۱۹ باعث تغییرات بسیاری در عادات روزمره شده و دیگر برای بیرون‌رفتن از خانه باید علاوه بر کلید، گوشی تلفن همراه، کیف پول و ماسک و الکل، مدرکی را که نشان‌دهنده واکسینه‌ شدن است، همراه داشته باشیم، با داشتن کارت واکسن بسیاری از فعالیت‌های روزانه در آینده‌ای نزدیک به شکل عادی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر روز به‌دلیل کرونا چند صد بیمار جان خود را از دست می‌دهند موج‌های ویروس منحوس کرونا مردم را گرفتار کرده، به گونه‌ای که عده‌ای را عزادار و برخی را بیکار و بعضی را روانه بیمارستان‌ها کرده است، به همین دلیل برای نجات از این وضعیت باید واکسیناسیون کامل صورت بگیرد تا از این موقعیت نجات پیدا کنیم.

پرونده الکترونیک سلامت حاوی کلیه اطلاعات بهداشتی، پزشکی، تشخیصی و درمانی خانواده است و سابقه افراد برای مراجعه و دریافت خدمات بهداشتی، مراقبتی و پزشکی را در داخل کشور نشان می‌دهد، این اطلاعات شامل روند دریافت مراقبت‌های اولیه و همچنین درمان افراد است و وجود یا عدم وجود بیماری خاص در فرد را نشان می‌دهد.

کارت سلامت چیست؟

کارت سلامت یک کارت پلاستیکی شبیه کارت اعتباری است که محتوی اطلاعات قابل خواندن بوسیله کامپیوتر است که جهت بیمار و یا متخصصین مراقبت‌های بهداشتی به منظور تسهیل ارائه مراقبت‌های بهداشتی صادر می‌شود. این کارت می‌تواند اختصاصی یا غیراختصاصی باشد.

کارت اختصاصی کارتی است که تنها حاوی اطلاعات پزشکی است، در حالی که کارتی که در آن اطلاعات بیمه، مالی و اعتباری، تحصیلی و غیره با اطلاعات پزشکی ترکیب شده باشد یک کارت غیر اختصاصی است.

کارت‌های سلامت با عناوین مختلفی از قبیل: کارت بیمه سلامت، کارت بیمار، کارت بیمارستان و کارت مراقبت‌های پزشکی اورژانس، توسط بیمار، پزشک، کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای کد سلامت چیست؟

دو نوع از کارت‌ها که کاربرد زیادی در مراقبت‌های بهداشتی دارند که عبارتند از:

۱- کارت اطلاعات بیمار (PDC

۲- کارت تخصصی سلامت (HPC

کارت اطلاعات بیمار PDC)

کارت اطلاعات بیمار، کارتی است که در نزد بیمار نگهداری می‌شود و بیمار اطلاعات پزشکی کامل، دقیق و به روز خود را به خصوص در موارد اورژانس که این اطلاعات دارای نقش حیاتی می‌باشند در دسترس دارد. حتی در موارد غیر اورژانس اطلاعات کامل بیمار، به درمان مناسب، جلوگیری از دوباره کاری در انجام آزمایشات و تستهای پزشکی و هم چنین خطرات ناشی از تداخل تجویز داروها کمک خواهد کرد. این کارت معمولاً حاوی اطلاعات شخصی بیمار، اطلاعات بیمه، اطلاعات اورژانس، تجویزهای دارویی، کد شخصی بیمار و یک کد محرمانه جهت ارتباط بین کارت و دستگاه‌های کارت خوان می‌باشد.

کارت تخصصی سلامت( HPC )

کارت تخصصی سلامت، یک کارت مجوز دسترسی شخصی است که جهت متخصصین مراقبت‌های بهداشتی صادر می‌شود و حاوی اطلاعات قابل خواندن بوسیله کامپیوتر است. متخصصین مراقبت‌های بهداشتی دارنده کارت HPC، بوسیله این کارت در یک سیستم اطلاعاتی شناسایی و اعتبار داده می‌شوند و با توجه به موقعیت و رشته فعالیت مربوط به آنها، اجازه خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی کارت بیمار و ثبت امضای الکترونیکی بر روی مدارک و اطلاعات بیمار را خواهند داشت. در واقع کارت تخصصی سلامت کلید دسترسی به اطلاعات کارت بیمار است، این کارت معمولاً حاوی اطلاعات شناسایی متخصصین سلامت، کد شخصی و امضای الکترونیکی است.

ضرورت پرونده الکترونیک سلامت برای دریافت واکسن کرونا

برای دریافت واکسن کرونا، تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت در مراکز بهداشت، ضروری است، به زودی کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کارت واکسن دریافت می‌کنند و خدمات عمومی از جمله بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی و اقامت در هتل منوط به داشتن کارت واکسن یا به عبارتی کارت سلامت خواهد بود.

صدور کارت واکسن دیجیتال

آغاز صدور کارت واکسن دیجیتال به زبان‌های فارسی و انگلیسی برای همه ایرانیانی که یک یا دو نوبت واکسن کووید -۱۹ خود را دریافت کرده‌اند، خبری بود که از سوی مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت منتشر شد. در شرایطی که با واکسیناسیون گسترده در جهان، بسیاری از کشورها پایان پاندمی کووید -۱۹ را نزدیک می‌دانند، همچنان برخی فعالیت‌ها ازجمله مسافرت‌های داخلی و خارجی، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی روبسته با داشتن مدرکی که نشانه واکسیناسیون کامل است، امکان‌پذیر است.

سامانه ثبت‌نام کارت هوشمند واکسن کرونا

سامانه کارت دیجیتال واکسن کووید ۱۹ برای افرادی که قصد سفر خارج از کشور دارند راه‌اندازی شد، کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کارت واکسن دریافت می‌کنند و خدمات عمومی از جمله بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی و اقامت در هتل منوط به داشتن کارت سلامت خواهد بود.

«ارائه کد سلامت یا «هلث کد» به سیستم نظام سلامت کشورها این امکان را می‌دهد به تمام سوابق واکسیناسیون و بیماری فرد دسترسی پیدا کنند و از حضور افرادی که به عمد واکسن نزده‌اند، در اجتماعات جلوگیری می‌شود.

آدرس سامانه ثبت‌نام درخواست کارت دیجیتال واکسن کرونا

افرادی که قبلاً واکسن دریافت کرده و قصد سفر خارج از کشور دارند می‌توانند با مراجعه به آدرس vcr.salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند، وزارت بهداشت از مدتی قبل در تلاش جهت هماهنگی لازم با نیروی انتظامی است تا در اولین زمان ممکن، تبادل اطلاعات گذرنامه به صورت خودکار صورت گیرد و نیازی به ورود دستی اطلاعات نباشد، پیشنهاد شده بود افرادی که قصد مسافرت خارج از کشور ندارند تا راه‌اندازی کامل سامانه صبر کنند.

زمان تحول و مراحل ثبت‌نام

در خبرها اعلام شده بود که آدرس اینترنتی کارت دیجیتال واکسن حاوی QR-Code حداکثر یک روز پس از ثبت‌نام به افراد پیامک می‌شود، در هنگام ثبت‌نام، ورود دقیق اطلاعات گذرنامه شامل نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی و شماره گذرنامه ضروری است، در صورتی که نام و نام خانوادگی انگلیسی با گذرنامه دقیقاً منطبق نباشد یا شماره گذرنامه نادرست وارد شود ممکن است از ورود افراد به کشور مقصد جلوگیری شود.

ارائه کارت واکسن برای دریافت خدمات بانکی و سفر

چند هفته قبل وزیر بهداشت گفته بود در آینده ملاک برای ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، ارائه کارت واکسن لازم خواهد بود بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند.

فایده داشتن کد سلامت برای مهار ویروس کرونا

با تسریع روند واکسیناسیون در کشور و همچنین اعتراض گروهی از مردم به واکسیناسیون اجباری، وزارت بهداشت خبر از بررسی و اجرای طرح واکسیناسیون هوشمند و به‌دنبال آن محرومیت از دریافت خدمات اجتماعی و شهری برای کسانی که از تزریق واکسن خودداری می‌کنند داده و گفته است همانند سایر کشورها اجرای طرح واکسیناسیون هوشمند گریزناپذیر است، زیرا معلوم نیست در آینده با چه موج‌های جدیدی از جهش ویروس کرونا مواجه شویم. مسئله دیگری که با تسریع واکسیناسیون موردبحث است، ممنوعیت یا توصیه به احتیاط در تزریق واکسن کرونا بعضی از گروه‌های خاص است.

واکسیناسیون هوشمند به این معنی است که در آینده نزدیک، بسیاری از خدمات شهری ازجمله خرید بلیت، اقدامات بانکی، حضور در اماکنی چون رستوران و سینما، رزرو هتل، سفرهای داخلی و خارجی و اشتغال در برخی مشاغل مانند رانندگی با ارائه کارت واکسن انجام می‌شود. این کارت به همراه «کد سلامت» پس از تزریق دو دوز واکسن به افراد تعلق می‌گیر، وزیر بهداشت در انجام این پروژه مصمم است زیرا واکسیناسیون هوشمند همانند آنچه در کشورهای اروپایی وجود دارد، یکی از روش‌های قرنطینه است.

کاربردهای کد سلامت

ارائه کارت هوشمند واکسیناسیون با استفاده از سرویس‌های متمرکز در ارائه خدمات الکترونیک همچنین می‌تواند از جهت نظارت بهتر و تحلیل وضعیت واکسیناسیون و بیماری در افراد و سطح جامعه، مؤثر باشد. می‌تواند کمک‌کننده باشد زیرا کد سلامت نشان می‌دهد که هر فرد کجا و چه زمانی واکسن زده است.

فایده دسترسی به اطلاعات فرد از طریق کد سلامت واکسیناسیون هوشمند این است که زمانی که فرد تصمیم می‌گیرد در اجتماعات خاصی مانند ورزشگاه‌ها، جلسات، همایش‌ها، رستوران‌ها شرکت کند کد سلامت او رهگیری می‌شود و اگر واکسن تزریق نکرده یا تست پی‌سی‌آر او مثبت بوده باشد، از حضور در آن اجتماع منع می‌شود. دولت بنا دارد مانند آنچه در سایر کشورها در خصوص واکسیناسیون هوشمند انجام شده، در سرویس کارت ملی دسترسی به اطلاعات تزریق واکسن افراد و تست پی‌سی‌آر را تعریف کرده و به‌طور مشخص سامانه‌ای را برای ارائه کارت سلامت طراحی کند؛ بدین صورت که کد ملی در سامانه وارد می‌شود و با احراز هویت از طریق QR کد روی تلفن همراه، می‌توان به وضعیت واکسیناسیون و احیاناً بیماری فرد پی برد. وزیر بهداشت اعلام کرده چگونگی اجرای طرح واکسیناسیون هوشمند و زیرساخت‌های آن موردتوجه دولت است.

بازگشت به روال عادی زندگی؛ نظر موافقان کد سلامت

از زمان آغاز واکسیناسیون عمومی، عکس کارت واکسن به‌عنوان یک دستاورد و افتخار از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شد، اما حالا می‌توان گفت این کارت فقط به درد سلفی گرفتن نمی‌خورد، بلکه سند آزادی و بازگشت به روال عادی زندگی در کنار حفظ جان و سلامت است. این کارت که در بسیاری از کشورها و همچنین ایران شکل دیجیتال به‌خود می‌گیرد، شامل اطلاعاتی ازجمله نام و نام خانوادگی، شماره ملی، برند واکسن و تاریخ دریافت نوبت‌های اول و دوم واکسن است. برای داشتن این کارت تنها کافی است به سایت Salamat.gov.ir سر بزنید تا پس از ورود مشخصات لینک کارت فارسی و انگلیسی (همراه با شماره پاسپورت برای سفر خارجی) برایتان پیامک شود.

بازار سیاه کارت واکسن؛ نظر مخالفان کد سلامت

طرح واکسیناسیون هوشمند مخالفانی نیز دارد، تعدادی از کارشناسان حوزه سلامت استدلال می‌کنند که با اجباری شدن کارت واکسیناسیون در کشور، این نگرانی وجود دارد که مراکز چاپ کارت واکسن آغاز به‌کار کنند و با پرداخت مبالغ نجومی همان طور که پیش‌تر درباره فروش آزمایش‌های منفی و مثبت پی‌سی‌آر شاهد بودیم، بازار سیاه کارت واکسن نیز در شهرهای کشور به راه افتد.

کارت واکسن دیجیتال در کشورهای متفاوت

در اروپا و آمریکا تجربه استفاده کارت واکسن دیجیتال موجب شد تا افراد واجد شرایط بتوانند در بسیاری از کنسرت‌های روبسته و روباز، ورزشگاه‌ها حاضر شوند. اما شکل ظاهری و حتی نحوه عملکرد و استفاده از این کارت کشور به کشور و حتی ایالت به ایالت نیز متفاوت است و اطلاعاتی که باید طبق آن مدرک صادر شود کاملاً از سوی مقامات بهداشت هر کشور تعیین می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با دادن اختیار به ایالت‌ها اجازه شکل‌گیری یک اپلیکیشن ملی برای کارت واکسن دیجیتال را نداد. به همین دلیل نیویورک به‌عنوان نخستین ایالت توانست اپلیکیشن Excelsior را به‌عنوان کارت واکسن دیجیتال توسعه دهد. کارت واکسن کووید -۱۹ دیجیتال اتحادیه اروپا حاوی یک کد QR و یک امضای دیجیتال است که از جعل آن جلوگیری می‌کند. در واقع دارندگان کارت واکسن اتحادیه اروپا می‌توانند بدون محدودیت قرنطینه یا تست کرونا به‌راحتی سفر کرده و از امکانات متعدد استفاده کنند.

کد خبر 526399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.