واکسن‌گریزان، قربانیان توهم!

واکسیناسیون از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از مرگ و میر است، اما با آغاز واکسیناسیون در کشور، شایعات فضای مجازی توانست بر اذهان برخی اثر گذاشته آنان را برای تزریق واکسن دچار تردید کند؛ این توهم در افرادی که اطلاعات خود را از منابع معتبر دریافت نمی‌کنند، بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کابوس شوم کرونا هنوز ادامه دارد و روزانه خانواده‌های بسیاری در مرگ عزیزانشان داغدار می‌شوند. تنها راه برای مقابله با این پاندمی، واکسیناسیون همگانی است تا جهان دوباره بتواند نفس بکشد، اما در پی شایعات مطرح شده در خصوص واکسیناسیون کووید ۱۹، برخی افراد جامعه دچار واکسن گریزی خرافی و وسواس‌گونه شده‌اند.

چنین شایعاتی کاملاً بی‌اساس و بدون پایه بوده و برخی بدون پیگیری علمی، شایعات را قبول کرده و واکسن‌گریز شده‌اند. واکسن‌گریزی‌ها در حالی است که آمار کشورهایی با درصد واکسیناسیون بالا، کارآمدی آن را اثبات می‌کند و از سوی دیگر هیچ مقاله علمی مبنی بر درستی شایعات مطرح شده در زمینه نفی واکسیناسیون وجود ندارد. با اطلاع‌رسانی دقیق در مورد واکسن، کارکرد آن و طریقه ایجاد ایمنی در بدن از این طریق، می‌توان اعتماد مردم نسبت به واکسیناسیون را افزایش داد.

نگاه مردم به واکسیناسیون

محمد جوان ۲۵ ساله در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص شایعات مطرح شده پیرامون واکسیناسیون، می‌گوید: شایعات در تصمیم برای تزریق نکردن واکسن کرونا مؤثر نبوده و دلیل اصلی برای عدم تزریق واکسن، مبتلا نشدن به کرونا در طول مدت شایع شدن کرونا است.

وی می‌افزاید: شایعاتی مانند آب مقطر بودن واکسن‌ها برای کم کردن ترس مردم از بیماری و چینی بودن تمام واکسن‌ها بیشتر مطرح است و این شایعات تحت پیگیری قرار نگرفته‌اند و اگر تصمیم بر تزریق واکسن باشد برکت را انتخاب می‌کنم.

این جوان ۲۵ ساله در خصوص تأثیر واکسیناسیون در کنترل بیماری کرونا، اضافه می‌کند: واکسیناسیون با تمام شایعاتی که راجع به آن وجود دارد در کنترل آمار بیماری کرونا مؤثر بوده است.

 واکسن گریزی؛ دور شدن از منافع شخصی و جمعی

جلوگیری از مرگ حتمی با واکسینه شدن

امینی ۵۰ ساله در خصوص دلایل استقبال از واکسن کرونا، اظهار می‌گوید: به دلیل اهمیت سلامتی، اثبات اینکه در صورت ابتلاء به کرونا در صورت واکسینه شدن از مرگ حتمی جلوگیری می‌شود و همین طور پیشرفت علم در تولید واکسن، واکسیناسیون مورد استقبال مردم قرار گرفته است. شایعات همان طور که از نامشان مشخص است صحت ندارد و برخی افراد با نیت‌های شوم و بدخواهانه به درست کردن شایعات پرداخته‌اند و این شایعات نباید مورد توجه قرار گیرند.

وی اضافه می‌کند: از میان واکسن‌های موجود، ترجیح مردم تزریق واکسن برکت است به دلیل اینکه نتیجه تلاش دانشمندان ایرانی است. واکسیناسیون در کنترل بیماری کرونا تأثیر بسزایی دارد و تأثیر آن در آمار تمام کشورها دیده شده است. واکسن‌گریزی در افراد به دلیل شایعات بی‌اساس اتفاق افتاده و متأسفانه برخی افراد شایعات را بدون پیگیری باور کرده‌اند.

شایعه تغییرات ژنتیکی و کم شدن جمعیت جهان!

مجتبی شهروند ۳۸ ساله در خصوص دلیل عدم نیاز به واکسیناسیون، اظهار می‌کند: به دلیل عدم ابتلاء به کرونا در طول مدت شایع شدن آن، اعتقاد بر این است که این بیماری اصلاً وجود ندارد بنابراین نیازی به واکسیناسیون نیست. از شایعات مطرح شده در زمینه واکسیناسیون، تغییرات ژنتیکی و DNA است و اینکه پس از اتمام واکسیناسیون جهانی اقدام به گرفتن جان انسان‌ها می‌کنند. تمام این شایعات مطرح شده درباره واکسیناسیون دلیل عدم تزریق واکسن بوده است.

این شهروند با بیان اینکه شایعات راجع به واکسیناسیون از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود، اضافه می‌کند: فرمول ساخت تمام واکسن‌ها با کمی تغییر مشابه هم است و اگر تصمیم بر تزریق واکسن باشد ترجیح بر واکسن ساخت ایران است. واکسیناسیون در کنترل آمار بیماری کرونا تأثیری ندارد و کووید ۱۹ یک بیماری رسانه‌ای برای ایجاد ترس و وحشت میان مردم است تا مردم را به سمت واکسیناسیون سوق دهند و سپس به هدف اصلی یعنی کم کردن جمعیت جهان برسند!

وجود اعتقادات خرافی و وسواس‌گونه در شایعه کنندگان

عباسعلی طرفه پزشک متخصص عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علل واکسن‌گریزی برخی افراد جامعه، اظهار می‌کند: واکسن گریزی به علت عدم اطلاع و اطلاع‌رسانی صحیح در مورد واکسن، منافع واکسن و در کنار آن ضررهای احتمالی آن، بیشتر در افرادی دیده می‌شود که شاید سطح علمی و میزان تحصیلات کمتری دارند، هرچند که در افراد تحصیل کرده نیز به علت اعتقادات خرافی و وسواس‌گونه واکسن‌گریزی دیده می‌شود.

وی در خصوص شایع‌ترین شایعات مطرح شده در زمینه واکسیناسیون کووید ۱۹، می‌افزاید: از مهم‌ترین شایعات راجع به واکسیناسیون بین افراد از بین بردن قدرت بچه‌زایی، کاهش طول عمر و ایجاد نوعی سرطان است. علت شایع واکسن‌گریزی افراد باور نداشتن به بیماری کرونا و اعتقاد به ساخته ذهن انسان بودن آن است، با وجود اینکه شواهد آن در جامعه وجود دارد اما اعتقاد راسخ دارند که اگر خدا بخواهد انسان بمیرد، می‌میرد و قابل پیشگیری نیست.

تغییر ژنتیک انسان با واکسن امکانپذیر نیست

متخصص عفونی درباره تغییر ژنتیک انسان با واکسیناسیون، تصریح می‌کند: تغییر ژنتیک و DNA در افراد با تزریق واکسن کرونا اصلاً امکان پذیر نیست. هیچیک از واکسن‌ها اصلاً قادر به تغییر ژنوم و ژن در انسان نیستند و این مقوله ساخته و پرداخته ذهن افرادی است که از مکانیسم ساختار واکسن، اصول تأثیر واکسن، چگونگی ایجاد ایمنی در بدن و ارزش ایمنی ایجاد شده توسط آن اطلاعی ندارند.

وی ادامه می‌دهد: انسانی که بدن او دارای ایمنی نباشد، اصلاً قادر به زندگی بر روی کره زمین نیست زیرا ما دائماً در حال تماس با عوامل خارجی هستیم که با تنفس، غذا خوردن و یا زخم‌های روی پوست وارد بدن می‌شوند، سیستم ایمنی بدن عوامل خارجی را شناسایی کرده و آن‌ها را مهار می‌کند تا به بدن آسیب نرسانند.

طرفه اضافه می‌کند: کسانی که بر باور تغییر ژن در انسان هستند، به اصول سیستم ایمنی بدن آشنا نبوده و بر اساس تخیلات ذهنی خودشان استدلال می‌کنند نه بر اساس واقعیت و آنچه که خداوند متعادل در بدن موجودات زنده قرار داده است.

عموم مردم به واکسیناسیون اعتقاد دارند

وی با اشاره به وجود مخالفان واکسیناسیون در هر جامعه‌ای، اظهار می‌کند: واکسیناسیون در اکثر کشورهای جهان با سطوح فرهنگی مختلف به دلیل مشهود بودن عوارض بیماری کرونا برای افراد آن جامعه مورد استقبال قرار گرفته است اما در هر جامعه‌ای به نسبت‌های مختلف، افرادی از لحاظ روحی روانی برای نشان دادن خود و اغنا کردن کمبودهای روحی خود تظاهر به مخالفت با واکسیناسیون می‌کنند.

این متخصص عفونی با تاکید بر اعتقاد عموم مردم به واکسیناسیون، تصریح می‌کند: تقریباً در کشورهای مختلف عموم مردم به واکسن اعتقاد دارند، خصوصاً در مورد بیماری‌هایی که عوارض آن برایشان اثبات شده است و موارد محدودی حدود ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد مخالف واکسیناسیون هستند که بیشتر افراد بر اساس مشکلات روحی و روانی که دارند اعلام مخالفت می‌کنند نه بر پایه علم، تجربه و چیزی که خداوند به ما داده است.

 واکسن گریزی؛ دور شدن از منافع شخصی و جمعی

واکسیناسیون از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری

وی می‌افزاید: در زمان حاضر با توجه به شرایط بیماری کرونا ابتدا باید به منافع شخصی و سپس به منافع جمعی فکر کنیم. افرادی که اعتقاد به منافع جمعی ندارند در تزریق واکسن اهمال کرده و حق شخصی خودشان را نیز پایمال می‌کنند. شخصی که برای خودش ارزش قائل باشد، برای جامعه ارزش قائل است و کسی که برای جامعه ارزش قائل باشد برای خودش نیز ارزش قائل است. رابطه‌ای مستقیم بین تزریق واکسن و حفظ سلامتی خود، خانواده و افراد جامعه وجود دارد.

طرفه خاطرنشان می‌کند: واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از مرگ و میر و بستری و بروز علائم شدید بیماری در افراد یک جامعه است. در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، واکسیناسیون باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس و پیشگیری از درگیری متعدد ارگان‌های مختلف بدن می‌شود و این مقوله به وضوح در کشورهایی که آمار بالایی از واکسیناسیون دارند قابل مشاهده است.

آمار مرگ ومیر در افراد واکسینه شده تنها یک درصد است

وی با اشاره به آمار یک درصدی مرگ و میر افراد واکسینه شده، اظهار می‌کند: با یک جست‌وجوی ساده در آمار کشورهایی با درصد بالای واکسیناسیون مانند آمریکا و کشورهای اروپایی، متوجه می‌شویم افراد بستری شده موج دلتا در بیمارستان، حدود ۹۰ درصد شامل کسانی می‌شوند که واکسن تزریق نکرده و تنها حدود یک درصد افراد فوت شده شامل افرادی می‌شود که واکسینه شده‌اند و این آمار شامل افراد با بیماری‌های شدید زمینه‌ای بوده که تأثیر واکسن روی آنها به اندازه تأثیر واکسن بر روی بدن با سیستم ایمنی خوب پاسخ نداده است.

این متخصص عفونی ادامه می‌دهد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای خصوصاً بیماری‌های نقص ایمنی دارند، تحت درمان با داروهایی هستند که ایمنی بدن آن‌ها را تضعیف می‌کند و یا سابقه حساسیت و آلرژی شدید به دارو یا مواد خوراکی خاص دارند این افراد حتماً باید با پزشک در مورد تزریق واکسن، نوع واکسن و زمان تزریق آن مشورت کنند.

وی تاکید می‌کند: افرادی که داروهای نقص ایمنی استفاده می‌کنند باید علاوه بر مشورت با پزشک خود تا جایی که امکان دارد و موجب آسیب نمی‌شود، داروهای کاهش‌دهنده قدرت سیستم ایمنی را که به صورت روزمره استفاده می‌کنند تحت نظر پزشک خود کاهش دهند تا تزریق واکسن مفید واقع شود.

طرفه در خصوص انواع واکسن‌های موجود، می‌گوید: در مورد هر کدام از واکسن‌ها همیشه نکاتی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال واکسن‌هایی مانند آسترازنکا و جانسون اند جانسون بهتر است در صورت در دسترس بودن واکسن‌های دیگر، در افراد زیر ۵۰ سال تزریق نشوند زیرا شانس ترومبوز عروقی در افراد بالا می‌رود.

کنترل بیماری‌هایی نظیر فلج اطفال از زمان اختراع واکسن‌

وی تصریح می‌کند: اطلاع‌رسانی دقیق در مورد واکسن، کارکرد واکسن و تاکید بر کنترل شدن بیماری‌هایی نظیر آبله و فلج اطفال از زمان اختراع واکسن‌ها به نحوی که آمار انگشت‌شماری از آن در جامعه وجود دارد، اعتماد مردم به واکسیناسیون را افزایش می‌دهد.

این متخصص عفونی ادامه داد: همچنین اگر برای مردم مکانیزم واکسن و مواجه بدن با واکسن شرح داده شود افراد دست از خرافه برداشته و به سمت واکسیناسیون سوق می‌یابند.

کد خبر 526255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.