ایران، ناجی بحران نفتی لبنان

محموله‌های نفتی علی‌رغم تهدیدهای مکرر آمریکا و رژیم صهیونیستی با اسکورت نیروی دریائی قدرتمند ایران، به سلامت از خلیج فارس و دریای مدیترانه عبور کرد و بین نهادهای مربوطه در لبنان توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده در مورد ارسال سوخت ایران به لبنان نوشت: ارسال سومین محموله نفتی ایران به لبنان نه تنها بحران‌های اجتماعی این کشور را کاهش داد، بلکه به عنوان اقدامی راهبردی از سوی جمهوری اسلامی برای شکستن تحریم اقتصادی لبنان تلقی می‌شود.

لبنان از دو سال قبل در بحرانی سیاسی - اقتصادی فزاینده قرار گرفت و توطئه مشترک صهیونیستی، آمریکایی، عربی و داخلی علیه محور مقاومت آغاز شد و سعد حریری و ثمیر جعجع به عنوان دو شخص وابسته به سیاست‌های آمریکا و غرب، مجری پیاده کردن این طرح در لبنان شدند.

سعد حریری قصد داشت کابینه ضد حزب الله تشکیل دهد، اما میشل عون، رئیس جمهور و رئیس پارلمان اجازه تشکیل چنین کابینه‌ای را به وی ندادند و پس از نه ماه موفق به تشکیل کابینه نشد. به همین منظور رئیس جمهور لبنان نجیب میقاتی را به عنوان جایگزین حریری معرفی کرد.

لبنان طی سال‌های اخیر به دلیل تقابل جریان‌های سیاسی با سلسله بحران‌های اجتماعی مواجه شده که یکی از این بحران‌ها اقدام قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در تحریم ارسال محموله‌های نفتی به لبنان بود.

ناکامی رئیس جمهور و پارلمان لبنان و اختلافات فراکسیون‌ها در انتخاب نخست وزیری توافقی که حدود یک سال‌ونیم ادامه داشت، به افزایش بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور کمک کرد.

از شش ماه پیش تا کنون برخی کشورهای منطقه مانند عربستان، امارات و قطر تحت فشار آمریکا از فروش مشتقات نفتی مانند مازوت و بنزین به تجار لبنانی خود داری کردند و در این مدت کلیه ذخایر سوخت این کشور به پایان رسید.

برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد داشتند با اعمال تحریم نفتی علیه لبنان، ماشین جنگی مقاومت اسلامی را فلج کنند و پس از آن رژیم صهیونیستی با حمله همه جانبه به حزب الله، انتقام شکست در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ را جبران کند.

در این مدت نیز جریان ۱۴ مارس وابسته به سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان که وابستگی شدیدی به عربستان و آمریکا دارد، مردم را در اعتراض به نابسامانی‌های اقتصادی به کف خیابان‌ها فرا خواند و حزب الله را مسئول این نابسامانی‌ها تلقی کرد، اما جمهوری اسلامی با هوشمندی کامل و با ارسال چندین محموله به لبنان توانست تا حد زیادی به این بحران که به سمت جنگ داخلی می‌رفت، خاتمه دهد.

این محموله‌های نفتی علی‌رغم تهدیدهای مکرر واشنگتن و اسرائیل با اسکورت نیروی دریایی قدرتمند ایران، به سلامت از خلیج فارس و دریای مدیترانه عبور کرد و بین نهادهای مربوطه در لبنان توزیع شد.

این اقدام با بازتاب زیادی در سطح جهان و منطقه مواجه شد و ملت لبنان -چه شیعه و چه سنی و چه مارونی- دریافتند که ایران قدرتمند همواره در کنار ملت لبنان قرار دارد و هیچ‌گونه هراسی از تهدیدات قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ندارد؛ لذا شرایط اکنون در بیروت به سود مقاومت اسلامی تغییر یافته است؛ هر چند که برخی کشورهای منطقه تلاش دارند تا اهمیت کمک‌های نفتی تهران به ملت لبنان را کم اهمیت جلوه دهند.

جمهوری اسلامی مسئول حفظ محور مقاومت و مهم‌تر از حفظ امنیت منطقه بوده و این در حالی است که اسرائیل در شرایط زمانی انتقال قدرت در ایران، به فکر حمله به حزب الله لبنان افتاده بود و محاسبات این بود که در این دوران می‌تواند از فرصت استفاده کند و با کمک ایادی خود در داخل لبنان، حزب الله و ارتش این کشور را تحت فشارهای اقتصادی به ویژه کمبود سوخت قرار دهد، اما به دلیل هوشیاری سیدحسن نصرالله این حمله دفع شد.

از سوی دیگر تجهیزات لجستیکی در لبنان همگی بر پایه سوخت کار می‌کنند و طبق محاسبات اسرائیل، حزب الله قادر به دفاع از خود نبود و با این اقدام رژیم صهیونیستی نه تنها لبنان بلکه کل منطقه را درگیر آشوب و جنگ و درگیری می‌کرد تا به این ترتیب آبی بر آتش درگیری‌های داخلی خود ریخته باشد که البته هوشیاری سیدحسن نصرالله و کمک‌های ایران و سوریه توانست توطئه اسرائیل را خنثی کند.

کد خبر 526216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.