انتقاد عاشقان شمس و مولانا از ساخته نشدن بارگاه شمس در خوی

همه ساله هشتم مهرماه مراسم بزرگداشت مولانا با حضور چهره‌های شاخص موسیقی از سراسر جهان در شهر قونیه ترکیه برگزار می شود. امسال این قرعه بنام علیرضا قربانی و "عالیم قاسم اف" افتاد و این دو چهره شهیر موسیقی برنامه ترکیبی خود را در قونیه برگزار کردند.

به گزارش ایمنا، محمدامین از کشور تاجیکستان و شهر دوشنبه، اظهار کرد: ما برای زیارت مقبره مولانا به شهر قونیه آمده‌ایم و در صورتی که بارگاه شمس در خوی ساخته شود دوست داریم به خوی هم سفر کنیم.

وی خطاب به مسئولین فرهنگی کشور ایران، گفت: از مسئولین می‌خواهیم در ساخت این بارگاه عجله کنند تا میعادگاه عاشقان شمس و مولانا از سراسر جهان باشد.

فرمانی از علاقمندان مولانا و شمس که از تهران برای زیارت مولانا به قونیه رفته بود، تصریح کرد: ما برای آمدن به اینجا هزینه خروجی، هزینه تست و میلیون‌ها تومان برای اقامت در قونیه خرج می‌کنیم در صورتی که این فضای فرهنگی قونیه در خوی فراهم شود، دوست داریم به سوی شهر خوی بیاییم و در آنجا هزینه کنیم.

وی اضافه کرد: ساخت بارگاه شمس در خوی جزو وظایف ذاتی و فرهنگی مسئولین کشور است.

آرش اوستا سه تار نواز برجسته و برنده جایزه جهانی گلبال موزیک، اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ کنگره‌های بین‌المللی شمس و پیوند فرهنگی بین خوی و قونیه با مهارت و شجاعت و شکوه هر چه تمام تر برگزار شد.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر نگاه‌های مسئولینی که برای ساخت مقبره شمس انتخاب شده‌اند با نگاه‌های جهانی فرسنگ‌ها فاصله دارد و ضروری است که استاندار آذربایجان غربی فکری به حال این وضعیت بکند.

"ناجی باکرجی" رئیس بارگاه مولانا در قونیه، گفت: اصولاً باید مقبره شمس در خوی، مدت‌ها پیش ساخته می‌شد.

وی افزود: در کنگره‌های بین‌المللی شمس در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ حضوری پررنگ از قونیه داشتیم.

حال که علاقمندان و عاشقان شمس و مولانا از تعلل در ساخت بارگاه شمس اظهار گله مندی می‌کنند ضرورت دارد مسئولین ارشد فرهنگی کشور پروژه احداث بارگاه شمس، فارغ از قید بندهای اداری پیگیری و تکمیل کنند تا این داشته ارزشمند فرهنگی به جای خاک خوردن، محل حضور خیل عاشقان فرهنگ و هنر از سراسر جهان باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 525941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.