هوشمندسازی حمل و نقل بار درون شهری اصفهان

سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری و حومه شهرداری اصفهان بر اساس ماده ۸۴ قانون شهرداری‌ها و بند ۱۵ ماده ۷۱ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور ایجاد شد تا وضعیت حمل و نقل بار و کالا را در شهر سر و سامان دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهمترین هدف سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری و حومه ساماندهی و بهبود وضعیت حمل و نقل کالا و بار در شهر اصفهان و حومه از طریق مطالعه، برنامه‌ریزی، آموزش، نظارت، هماهنگی و مدیریت در امر حمل و نقل کالا و بار جهت جابه‌جایی ایمن، مناسب و سریع کالا و بار طبق تعاریف قانونی و اقدامات ضروری در راستای کاهش تقاضای سفر با استفاده از توانمندی دولت الکترونیک و سامانه‌های هوشمند حمل و نقل است.

چشم‌انداز این سازمان کارآمدی برای تحقق امر جابه‌جایی ایمن، مناسب و سریع بار و کالا در شهر اصفهان و حومه با بکارگیری سامانه‌های هوشمند و رعایت استانداردهای زیست محیطی است که در این راستا طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی انجام شده که در گفت و گو با «مجید طهماسبی، مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری اصفهان و عضو هیئت مدیره اتحادیه سازمان‌های بار و مسافر کشور» مشروح این اقدامات از نظرتان می‌گذرد:

برای ساماندهی فعالان حمل و نقل بار درون شهری چه اقداماتی انجام شده است؟

گام نخست برای ساماندهی، شناسایی خودروهای سنگین و نیمه سنگین (خودروهای دیزل و بنزین سوز) در محدوده درون شهری بود که ماحصل آن ساماندهی حدود ۲۴ هزار خودرو فعال در این زمینه است. پس از ساماندهی قرار بر این شد که سوخت تخصیصی به این ناوگان به صورت هدفمند انجام شود تا از قاچاق سوخت جلوگیری کرده و مدیریت مصرف سوخت را در حوزه تردد خودروهای دیزل شاهد باشیم.

در فاز نخست مقرر شد خودروهای حمل بار و کالا که قصد تردد در شهر را داشتند، پروانه فعالیت دریافت کرده و برخی استانداردها از جمله کارت معاینه فنی را در اختیار داشته باشند.

سپس در فاز اجرایی اعلام شد که راهبران این خودروها نیز باید دارای استانداردها و مدارکی از جمله عدم سو پیشینه و اعتیاد و گواهی سلامت روانی باشد تا در پروانه اشتغال آنها لحاظ شود که این هدف نیز اجرایی شد و سهمیه سوخت تخصیصی راهبران به این موارد گره زده شد. در محله بعد با صدور بار برگ، سهمیه عملکردی برای خودروهای دیزل تا آبان ۹۸ صادر و اجرا شد و از آن زمان برای خودروهای بنزین سوز نیز لحاظ شد.

سوخت یارانه‌ای به خودروهای فعال در حوزه بار با صدور «بار برگ» تخصیص داده می‌شود و راهبران می‌توانند چنانچه پروانه فعالیت و اشتغال دریافت و بار برگ برای آنها صادر شده باشد، به نسبت نوع سوخت، عددی بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان یارانه سوخت دریافت کنند. وقتی قرار بر ساماندهی باشد، نخستین گام داشتن برخی قوانین و دستورالعمل‌های مناسب است که این کار در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شد.

یکی از اقدامات مهم برای ساماندهی، تعامل حداکثری با اتحادیه‌ها و اصناف بود، از این رو با اتحادیه‌های زیادی از جمله مصالح ساختمانی، اتحادیه حمل فراورده‌های بتنی زیر مجموعه حمل و نقلی شهر تعاملات خوبی برقرار کرده و جلسات زیادی برای اجرایی کردن اهداف برگزار شد. در این راستا شهر را به چهار رینگ ترافیکی تقسیم و محدوده ممنوعه زمانی و مکانی را در شهر اصفهان برای اولین بار در کشور اجرایی کردیم، به عنوان مثال خودروهای بیش از ۱۰ تن برای ورود از رینگ چهارم به داخل شهر محدودیت دارند، مگر آنکه مجوز تردد دریافت کنند.

هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی برای راهبران ناوگان حمل بار چه بود و چه مواردی به راهبران آموزش داده شد؟

دوره‌های آموزشی برای راهبران با هدف ارتقای فرهنگ ترافیک برگزار شد که تا قبل از شرایط کرونایی دوره‌ها به صورت حضوری و پس از آن با راه‌اندازی سامانه آموزش آنلاین به صورت غیرحضوری برگزار شده است.

این آموزش‌ها در قالب موضوعاتی مانند آشنایی با اصول امنیتی و حفاظتی حمل بار، تصادفات رانندگی، روش‌های پیشگیری و ارتقای مهارت‌های رانندگی، آشنایی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی (جدول تخلفات)، تأثیر ناوگان حمل و نقل عمومی در انضباط ترافیکی و تخلفات رانندگی وسایل نقلیه عمومی، کمک‌های اولیه در سوانح رانندگی (امداد و نجات – آتش نشانی) و آشنایی با اصول حفظ بهداشت و سلامت شغلی، آشنایی با اصول ایمنی حمل بار، اخلاق حرفه‌ای، افزایش بهره‌وری و ارتقای درآمد شاغلان حمل و نقل عمومی، آشنایی با قوانین و مقررات موضوعه حمل و نقل بار، آشنایی با کارکرد تجهیزات ITS، آشنایی با اصول معاینه فنی نحوه نگهداری خودرو و آلودگی‌های زیست محیطی بود.

در حوزه هوشمندسازی حمل بار و کالای درون شهری چه اقداماتی انجام شده است؟

بستر ایجاد خدمات سریع برای شهروندان بر اساس هوشمندسازی و الکترونیکی کردن امور انجام می‌شود، بنابراین یکی از استراتژی‌ها و رویکردهای اصلی سازمان حمل و نقل بار، تغییر نگرش سنتی به نگرش صنعتی و مدرن بوده است.

دریافت بارنامه الکترونیکی در بستر «باریار ۷۲۴» یکی از این اقدامات به شمار می‌رود؛ با بهره‌برداری از اپلیکیشن "باریار ۷۲۴" که امکان دانلود آن از طریق کافه بازار و سایت سازمان حمل و نقل بار شهرداری اصفهان فراهم شده، شهروندان می‌توانند در یک بستر امن و سریع محصولات خود را جا به جا کنند.

از جمله مزیت‌های این اپلیکیشن راحتی و سادگی استفاده، درخواست حمل بار به شرکت با مشخص‌کردن مبدأ و مقصد و دریافت بارنامه به صورت الکترونیک و بیمه شدن بار در صورت درخواست صاحب بار، مشاهده آنلاین خودرو حمل بار، مشخص بودن قیمت بر اساس قیمت‌های مصوب شورای اسلامی شهر، داشتن کیف پول و امکان پرداخت اینترنتی، امکان امضا الکترونیکی است.

از سوی دیگر یکی از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندان حق داشتن هوای پاک برای تنفس است، از این رو سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری اصفهان با تصویب لایحه «عوارض زیست محیطی تردد» که به ارتقای استاندارد خودروهای دیزل تردد کننده در سطح شهر کمک می‌کند، سعی در افزایش کیفیت هوای شهر دارد.

بر اساس لایحه زیست محیطی به خودروهایی که در اثر تردد برای شهر اصفهان آلایندگی ایجاد کنند در این زمینه عوارض تعلق خواهد گرفت که بیشتر جنبه کمک به ارتقای استانداردها در خودروهای حمل و نقل بار را دارد.

چه اقدامی برای شناسه‌دار کردن و هویت بخشی به نقل و انتقال بار در محدوده شهری انجام شده است؟

در این راستا نخستین سند حمل بار شهری در همین راستا تهیه شده است؛ این سند و کد رهگیری که از سوی سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری صادر می‌شود، امکان شناسه‌دار کردن و هویت بخشی به نقل و انتقال بار در محدوده شهری به منظور مدیریت مصرف سوخت را فراهم می‌کند.

جلوگیری از قاچاق سوخت و کالا و افزایش رضایتمندی شهروندان از خدمات جا به جایی بار و تأمین حقوق شهروندی در این حوزه، مدیریت تردد خودروهای باربر، تخصیص سوخت یارانه‌ای و مشوق‌های ترافیکی به راهبرانی که برای آنها سند حمل صادر شده، از جمله مزایای استفاده از سند حمل بار شهری است.

اجرای طرح زیست محیطی تردد با اعمال محدویت‌های زمانی و مکانی خودروهای باربر، جلوگیری از آسیب به زیرساخت‌های شهری و المان‌های ترافیکی و افزایش ایمنی تردد، تعیین حدود فضای کسب و کار به جهت حفظ معیشت و ارتقا سطح زندگی فعالان حوزه حمل و نقل بار و توزیع عادلانه بار بین شرکت‌ها و رانندگان از دیگر مزایای این سند به شمار می‌رود.

ضرورت اجرای لایحه «عوارض اضافه تناژ» چه بود؟

یکی از عواملی که به شدت زیرساخت‌ها و المان‌های شهری را دچار خسارت می‌کند موضوع «اضافه تناژ» است که باعث می‌شود فرمان‌پذیری خودرو کاهش یافته و با افزایش فشار بر روی موتور خودرو، احتراق به شکل کامل انجام نشود و به همین دلیل افزایش مصرف سوخت و آلایندگی اتفاق خواهد افتاد که خطرات زیادی برای شهروندان همراه دارد.

در همین راستا اجرای طرح عوارض اضافه تناژ محقق خواهد شد تا از اضافه تناژ خودروهای سنگین و خسارت به زیرساخت‌های شهری جلوگیری شود؛ البته تشدید برخورد با ناوگان باری دارای اضافه تناژ در اصفهان نیز در دستور کار قرار گرفت که در این راستا مجوزهای تردد خودروهای حمل بار به صورت نظام‌مند و هدفمند توسط شهرداری صادر می‌شود.

حفظ و نگهداری معابر و پل‌ها از مأموریت‌ها و رسالت‌های مدیریت شهری است که با بهره‌گیری از تکنولوژی توزین در حال حرکت و سیار می‌توانیم کنترل دقیقی از وزن کل و محوری ناوگان در حال تردد داشته باشیم.

گشت‌های مشترک سازمان با همکاری پلیس راهور در سطح شهر نسبت به کنترل و بررسی مدارک توزین ناوگان بار در حال فعالیت است که در صورت احراز تخلف موارد از طریق کمیسیون‌های قانونی پیگیری خواهد شد.

نصب دستگاه WIM در محور گردنه زینل در کنترل اضافه تناژ چه تأثیری دارد؟

یکی از مباحث مهم در حوزه کنترل تردد ناوگان حمل بار درون شهری مبحث اضافه تناژ خودروهای باربر است که در سال گذشته برای ساماندهی این مهم، لایحه اضافه تناژ به شورای اسلامی شهر ارائه و مصوب شده است.

موضوع اضافه تناژ در شهرها به سه طریق باعث بروز مشکلات می‌شود که یکی از آن خسارت به زیرساخت‌های شهری است. با بررسی مسائل دیگری همچون تخریب المان‌های ترافیکی، پل‌ها و… مراجعه به مراجع علمی می‌توان دریافت که وارد شدن خسارت به زیرساخت‌ها با توان چهارم اضافه تناژ افزایش خواهد یافت؛ به عنوان نمونه دو تن اضافه تناژ ضریب خسارت را ۱۶ برابر خواهد کرد.

آسیب دیگر اضافه تناژ کاهش فرمان‌پذیری و ضعف عملکرد در سیستم ترمز خودروها است، با توجه به طراحی هر خودرو برای عملکرد در شرایط فنی خاص و با توجه به فرسودگی قالب خودروهای حمل بار مبحث اضافه تناژ بار به شدت ایمنی تردد را برای راهبران ناوگان و دیگر شهروندان تحت تأثیر قرار خواهد داد.

با توجه به افزایش چشمگیر آلاینده‌های ناشی از ترکیبات حاصل از سوخت ناقص دیزل در خودروها به علت کارکرد موتور در خارج از نقطه طراحی و به تبع تولید ترکیبات NOx و ریز ذرات آلاینده معلق در هوا آسیب دیگر اضافه تناژ است، ساماندهی تردد حجم بسیار زیاد خودروهای حامل خاک و نخاله ساختمانی که بعضاً تا هفت هزار تن در روز گزارش شده، ضرورت دوچندان داشت که در این راستا نیاز به روش جدید علمی و مکانیزه احساس می‌شد.

پس از بررسی‌های جامع استفاده از سیستم WIM (سیستم توزین در حال حرکت) به عنوان تکنولوژی روز دنیا مد نظر قرار گرفته و پس از طی مراحل اداری و قانونی نخستین دستگاه WIM در محور گردنه زینل به عنوان اصلی‌ترین محل تخلیه نخاله به صورت قانونی نصب شد.

سیستم توزین در حال حرکت به صورت هوشمند و بدون نیاز به اپراتور علاوه بر اندازه‌گیری بار محوری و کل، همچنین کنترل مجوزهای قانونی از جمله بارنامه، پروانه فعالیت و اشتغال خودروها، تخلفات صورت پذیرفته را در سرور مرکزی برای خودرو ثبت کرده و دریافت عوارض ناشی از خسارت به زیرساخت‌ها را فراهم خواهد کرد.

برای کنترل گسترده در سطح شهر و دیگر مبادی ورود و خروج تخلیه خاک و نخاله سه دستگاه توزین سیار نیز فراهم و در اختیار گشت‌های مشترک سازمان پلیس راهور قرار گرفت که استفاده از این تجهیزات برای نخستین بار در بین کلانشهرهای کشور، توسط سازمان حمل و نقل بار و کالای شهرداری اصفهان اجرایی شده است.

چشم‌انداز این سازمان در راستای کاهش آلودگی هوا چیست؟

در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ سعی شده با استفاده از نظرات حداکثری ذی‌نفعان شامل شهروندان، متخصصان، نخبگان شهری، کارشناسان حوزه‌های مختلف شهرداری و سایر ارگان‌های شهری بهترین برنامه ارائه شود. از اصلی‌ترین اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۵ کاهش آلودگی ناشی از تردد ناوگان حمل بار در داخل رینگ چهارم ترافیکی است که در ذیل این هدف کلان، کاهش آلودگی‌های محیطی با تمرکز بر کاهش تولید آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرد.

از اقدامات مهم پیش‌بینی شده در حوزه کاهش آلودگی ناشی از تردد ناوگان حمل بار در برنامه پنج ساله اصفهان ۱۴۰۵ می‌توان به طرح محدوده مکانی و زمانی ناوگان حمل بار LEZ، طرح گسترش کمی و کیفی ارائه خدمات معاینه فنی خودروها (سبک، سنگین، اتوبوس و موتورسیکلت)، طرح شناسایی، ساماندهی و نظارت هوشمند بر حمل و نقل بار درون شهری و طرح رینگ چهارم ترافیکی اشاره کرد.

در سال‌های اخیر سازمان حمل و نقل بار به صورت علمی و هدفمند در راستای دستیابی به اهداف اقدامات بسیار خوبی کرده که از جمله آنها می‌توان به ساماندهی امور حمل و نقل بار درون شهری، اجرای طرح LEZ، شناسایی، ساماندهی و ثبت‌نام بیش از ۲۴ هزار فعال حوزه بار در سامانه حمل بار، صدور انواع سند حمل بار از جمله بارنامه، بار برگ و مجوز تردد وسیله نقلیه باربر درون شهری برای اولین بار در کشور، راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز معاینه فنی، انجام مطالعات جامع حمل و نقل بار درون شهری اصفهان، احداث اولین مرکز معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین اشاره کرد.

در حال حاضر جایگاه این سازمان در اصفهان را نسبت به سایر کلانشهرهای کشور در زمینه هوشمندسازی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به طور قاطع با فاصله در جایگاه نخست قرار داریم، زیرا در ارتباط با سیستم WIM ، برای نخستین بار در کشور صدور بارنامه در بستر الکترونیک انجام می‌شود.

در ارتباط با رونمایی از طرح مطالعات جامع حمل و نقل بار کلانشهر اصفهان، به عنوان سند مرجع برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حوزه بار در این کلانشهر، جزو دو کلانشهر نخست کشور بودیم و تلاش کردیم که حقوق و مطالبات جامعه ۲۴ هزار نفری عضو سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان را مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر 525906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.