۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
علائم رایج مه مغزی چیست؟

علائم رایج مه مغزی شامل عدم تمرکز، کاهش قدرت تفکر، ناتوانی در انتخاب صحیح واژگان و ناتوانی در انجام چند کار به صورت همزمان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از علائم کرونای طولانی مدت مه مغزی است که ممکن است افراد حتی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ نیز درگیر آن باشند. در واقع مه مغزی یک بیماری نیست، بلکه واژه‌ای است که گروهی از علائم مانند فراموشی، احساس گیجی، خستگی، تفکرات پریشان و نداشتن تمرکز را تعریف می‌کند. علاوه بر بیماری کووید -۱۹، بیماری‌های دیگری مانند استرس و اضطراب، تیروئیدیت هاشیموتو، سندروم خستگی مزمن، اختلال طیف اوتیسم، بیماری سلیاک و اختلالات عصبی نیز باعث بروز مه مغزی می‌شوند.

داروهایی برای درمان مه مغزی

متخصصان معتقدند که مه مغزی در بیشتر موارد پس از گذشت مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می‌کند، اما در صورتی که ادامه دار شود، فرد باید به پزشک مراجعه کند و در صورت نیاز داروهای خاصی را مصرف کند. معمولاً پزشکان برای افراد مبتلا به مه مغزی مولتی ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی مانند ویتامین D، امگا سه، منیزیم یا ویتامین C را تجویز می‌کنند. در ادامه به معرفی و بررسی علائم رایج مه مغزی می‌پردازیم:

عدم تمرکز

عدم تمرکز یکی از علائم رایج مه مغزی است، در این صورت فرد نمی‌تواند بر ساده‌ترین فعالیت‌ها نیز تمرکز کند. حتی زمانی که تلاش می‌کند بر کار خاصی تمرکز کند نیز با مشکل رو به رو می‌شود و نمی‌تواند آن را به دقت و تفکر لازم به پایان برساند. علاوه بر این، ممکن است افراد در این شرایط احساس گیجی کنند و مرتکب اشتباهات احمقانه شوند.

کاهش قدرت تفکر

زمانی که بافت‌های مغز تحت تأثیر یک بیماری زمینه‌ای مانند کووید -۱۹ یا هر بیماری دیگری قرار گیرد، قدرت تفکر فرد کاهش پیدا می‌کند. در این صورت، فرد فعالیتی که انجام دادن آن تنها به ۱۰ دقیقه زمان لازم دارد را طی ۳۰ یا ۴۰ دقیقه انجام می‌دهد و نمی‌تواند بر آن تمرکز کند.

ناتوانی در انتخاب صحیح واژگان

مه مغزی ممکن است بر مهارت‌های مکالمه و نوشتن افراد تأثیر بگذارد، در این صورت افراد نمی‌توانند واژه مناسب برای برقراری ارتباط و نوشتن مطالب را پیدا کنند، افراد احساس می‌کنند لغت مورد نظر را می‌دانند، اما نمی‌توانند آن را به خاطر بیاورند. مه مغزی گاهی اوقات باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت می‌شود، زمانی که این شرایط بهبود پیدا کند فرد حافظه خود را به دست می‌آورد.

ناتوانی در انجام چند کار به صورت همزمان

از دست دادن حافظه و کاهش قدرت تفکر باعث می‌شود فرد نتواند چند کار را به صورت همزمان انجام دهد؛ حتی ممکن است انجام دادن یک کار ساده نیز برای او دشوار به نظر بیاید، زیرا مغز این شخص نمی‌تواند بر چند فعالیت به صورت همزمان تمرکز کند.

کد خبر 525723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.