"دقیقه ۵۵" روایتگر تکه گمشده تاریخ

حوزه هنری استان اصفهان و تالار هنر (دفتر تخصصی هنرهای نمایشی) وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی استان اصفهان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس " دقیقه ۵۵" را به نمایش گذاشته است.

پویا امامی، کارگردان این نمایش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: " دقیقه ۵۵" تولید مشرک گروه تئاتر آبان و گروه تئاتر تجربه نو است که پیش از این در چندین جشنواره سراسری بین‌المللی اجرا رفته و در بخش‌های کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و طراحی فضا، حائز رتبه شده است. از طرفی تعداد زیادی اجرای عمومی نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس، آزادسازی خرمشهر و… در سطح شهر تهران و اصفهان داشته است.

وی افزود: اما این بار به مناسبت گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس، حوزه هنری و تالار هنر برگزار کننده اجراهای این نمایش خیابانی شدند. "۵۵ دقیقه" از تاریخ ۳۱ شهریور تا ۶ مهر ماه هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مکان‌هایی مثل فضای مقابل تالار هنر، گلستان شهدا، باغ غدیر و در گذر سعدی میدان نقش جهان (مقابل حوزه هنری) اجرا می‌شود. تا به الان نیز با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شده است.

این کارگردان ادامه داد: این نمایش واقعه‌ای را که در ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۵ در شهر ایلام رخ می‌دهد روایت می‌کند و درباره بمبارانی است که در زمین فوتبال چوآر، در دقیقه ۵۵ بازی اتفاق افتاد. ماحصل این بمباران شهادت بازیکنان، تعدادی از تماشاگران و داور مسابقه، یعنی حمیدرضا رضایتی بود که تنها داور شهید کل تاریخ فوتبال ایران است، اما هیچ کجا نامی از او برده نشده است. جالب است بدانید ۹۸ درصد مخاطبان از هر قشر و با هر مقام و حرفه‌ای از این واقعه آگاه نبودند و آگاه سازی آن‌ها نقطه قوت نمایش ما بود.

امامی اضافه کرد: گفتنی است که "دقیقه ۵۵" برخلاف سایر نمایش‌هایی که در ژانر دفاع مقدس اجرا می‌شود، به دنبال برانگیختن احساسات مخاطب نیست؛ بلکه صرفاً اتفاقی تلخ را بازگو می‌کند که در تاریخ دنیای ورزش گم شده است و هیچ نهادی به خصوص وزارت ورزش به آن اشاره نمی‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: از مخاطب می‌خواهیم تا از این به بعد دقیقه ۵۵ و شهدای این روز تلخ را به یاد داشته باشد، چرا که مستطیل سبز و دنیای فوتبال نماد صلح در دنیا است و هیچ کشور و دولتی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ دینی حق تجاوز به آن را ندارد. زمانی که این حمله ناعادلانه صورت گرفت، بسیاری از مردم غیر نظامی مظلومانه کشته شدند و باید نامی از آن‌ها در تاریخ باشد.

در خلاصه این نمایش آمده است: جوانی با ظاهری فوتبالی، کلاه تماشاگری و شیپور به دست در حال لایو گرفتن در فضای اینستاگرام می‌باشد. او مخاطبان روبرو می‌شود و از آن‌ها در مورد اتفاقات نادر در فوتبال جهان به ویژه دنیای فوتبال کشور عزیزمان ایران گفت و گو می‌کند تا در جایی از قصه اتفاق بسیار تراژیک بمباران زمین فوتبال چوار ایلام را به تصویر می‌کشد و شهدای آن واقعه را به مردم معرفی می‌کند.

کد خبر 525291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.