ششم مهرماه ۵۹؛ برگ زرینی در ایستادگی مردم دیار اندیمشک

شهرستان اندیمشک در دوران جنگ تحمیلی از موقعیت خاصی برخوردار بود.روزهای چهار آذر ۱۳۶۵ و ششم مهر ۱۳۵۹ دو برگ زرین مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک در برابر دشمن بعثی بود که از آنها به عنوان حماسه های مقاومت مردم این دیار یاد می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی مملو از حماسه‌هایی همچون ششم مهرماه ۱۳۵۹ است که سراسر ایثار، فداکاری و جانفشانی برای دفاع از کیان اسلامی بوده‌اند. انقلاب اسلامی از همان روزهای آغازین با کارشکنی دشمنان و بدخواهان زیادی همراه بود. برای انقلاب نوپای اسلامی و مردمی که فصل آزادگی و استقلال واقعی را تازه تجربه می‌کردند، جنگ تحمیلی سبب بروز سختی‌هایی شد، اما به رغم این سختی‌ها، مردم ایران اسلامی روزهایی پر عشق، ایثار و ماندگار را رقم زدند.

اگر چه دفاع مقدس برای انقلاب نوپای اسلامی با سختی‌های فراوان همراه بود، اما خلق حماسه‌هایی از جنس ششم مهرماه ۱۳۵۹ توسط مردم، این دوران را به عنوان سند افتخار ملت ایران اسلامی رقم زد. شهرستان اندیمشک در دوران جنگ تحمیلی از موقعیت خاصی برخوردار بود. روزهای چهارم آذر ۱۳۶۵ و ششم مهرماه ۱۳۵۹ دو برگ زرین مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک در برابر دشمن بعثی بود که از آنها به عنوان حماسه‌های مقاومت مردم این دیار یاد می‌شود.اگرچه هنوز در تقویم ملی کشور جای این دو حماسه خالی است، اما در چهارم آذرماه مردم اندیمشک زیر طولانی‌ترین بمباران هوایی دشمن بعد از جنگ جهانی دوم استقامت و اعتقاد خود را نشان دادند.

مردم اندیمشک در این روز با انهدام پل کرخه نقش مهمی در جلوگیری از تصرف خوزستان و زمین‌گیر شدن منطقه و کشور ایفا کردند. پل فلزی نادری در کیلومتر ۲۰ جاده اندیمشک دهلران و در شمال منطقه سرخه نادری، بر روی رودخانه کرخه قرار دارد و از آن به عنوان پل کرخه، پای پل و پل سرخه نادری یاد می‌شود.

این پل در گذشته مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان - ایلام و شهرهای اندیمشک به دهلران بوده است، دشمن با برنامه‌ریزی برای نفوذ و تسخیر خوزستان اقدام کرده بود که فداکاری و مقاومت ستودنی مردم اندیمشک در پل نادری این شهرستان مانع موفقیت آنها شد.

سبزمراد صادقی از ایثارگران و راویان این حماسه، گفت: این پل و شهرستان اندیمشک، مهم‌ترین محور ارتباطی جاده‌ای و ریلی استان خوزستان با مرکز کشور بود که مقاومت بی نظیر مردم اندیمشک در این نقطه بسیار حائز اهمیت است.
۱۷ روز دفاع جانانه مردم اندیمشک و جوانان این منطقه در پل نادری دشمن را با صدها تانک آماده، زمین‌گیر کرد و این مقاومت در ششم مهرماه ۵۹ به اوج رسید که با انهدام پل کرخه ، دشمن در رسیدن به هدف شوم خود ناکام ماند.

وی تصریح کرد: دشمن متجاوز با هدف قطع ارتباط خوزستان با سایر استان‌ها، حرکت خود را در طول مسیر دهلران به اندیمشک و تصرف پل نادری و عبور از آن آغاز کرد و این پل، محور اصلی هجوم لشکر ارتش عراق تعیین شد.

این برادر شهید که نقش محوری در انهدام پل کرخه داشت، افزود: مردم اندیمشک در ششم مهرماه بزرگترین درس مقاومت و فداکاری را به همگان آموختند و با دست خالی و عشق به کشور و انقلاب پای ارزش‌های اسلام و انقلاب ماندند.

مردم اندیمشک در این روز بزرگترین ضربه را به دشمن وارد کرده و مانع سقوط اندیمشک، دزفول و خوزستان شدند، همه مردم اندیمشک و جوانان غیور این دیار برای شکست دشمن بسیج شدند.

سرهنگ احسان کریم پور، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اندیمشک نیز در این باره گفته است: مردم اندیمشک در دوران دفاع مقدس با جانفشانی و تقدیم شهدای زیادی، از ارزش‌های اسلامی و انقلابی پاسداری کردند، حماسه ششم مهرماه ۱۳۵۹ و چهارم آذرماه ۱۳۶۵ با مقاومت بی نظیر مردم اندیمشک در تاریخ کشورمان ماندگار هستند.

مردم شهید پرور اندیمشک هر سال با گردهمایی در پل کرخه (جسر نادری) حماسه مقاومت در این روز بزرگ را گرامی می‌دارند. از این عملیات به عنوان اولین عملیات مهم دفاع مقدس هم یاد می‌شود. در حماسه ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ بیش از ۱۰ نفر از نیروهای مردمی و نظامی در دفاع از کیان اسلامی در حالی که مانع عبور تانک و نیروهای متجاوز بعثی از رودخانه کرخه بودند به شهادت رسیدند.

سالروز صدور اولین قطعنامه شورای امنیت در مورد جنگ ایران و عراق

قطعنامه ۴۷۹ در ششم مهر ماه ۱۳۵۹ مصادف با ۲۸ سپتامبر ۱۹۸۰ یعنی هفت روز پس از آغاز جنگ و درخواست آتش بس دو طرف در حالی که بخش زیادی از خاک ایران در اشغال بود، بدون اشاره به آغازگر جنگ و بدون خواستن از عراق برای بازگشت به مرزهای بین المللی به تصویب اعضا شورای امنیت رسید.

چهار روز پس از آغاز جنگ تحمیلی، خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل وقت سازمان ملل به شورای امنیت اطلاع داد که به رغم کوشش‌های به عمل آمده برای توقف حملات، جنگ میان ایران و عراق در زمین، دریا و هوا ادامه یافته و خسارات جانی و مالی زیادی را به دنبال خواهد داشت و پیشنهاد کرد که شورای امنیت، مسأله را با فوریت رسیدگی کند.

روز بصیرت افزایی، بیداری اسلامی، دشمن شناسی و استکبارستیزی

در روز ششم مهر ۱۳۵۹، رژیم بعثی برای از بین بردن روحیه رزمندگان اسلام، شایعه اشغال خرمشهر را منتشر کرد. همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ۴۷۹ دو کشور را به استفاده از راه حل های مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

به دنبال این درخواست، جلساتی در روزهای چهارم تا ششم مهرماه آن سال تشکیل شد و طرح صدور قطعنامه‌ای در این زمینه به اتفاق آرا تصویب شد؛ به دنبال آن، قطعنامه ۴۷۹ به عنوان اولین قطعنامه شورای امنیت درباره جنگ عراق با ایران صادر شد.

در این قطعنامه، ضمن اظهار نگرانی عمیق درباره وضعیت رو به گسترش جنگ میان دو طرف، از ایران و عراق خواسته شد مناقشه خود را از راه‌های مسالمت‌‏آمیز و طبق اصول عدالت و حقوق بین‌الملل حل کنند.

تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم

استقرار شهید چمران و آیت الله خامنه‌ای در اهواز منجر به تشکیل «ستاد جنگ‌های نامنظم» شد که نقش مهمی در سال‌های ابتدایی جنگ ایفا کرد. در کتاب"پرستوی دهلاویه" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، ذیل خاطرات مقام معظم رهبری از شهید چمران می‌خوانیم: «(مرحوم چمران) در قضایای قبل از انقلاب در فلسطین و مصر تمرین دیده بود. به خلاف ما که هیچ سابقه نداشتیم، ایشان سابقه ِ نظامی حسابی داشت و از لحاظ جسمانی هم از من قوی‌تر و کار کشته تر و زبده تر بود. پس وقتی صحبت شد که «کی فرمانده این عملیات باشد؟» بی‌تردید، همه نظر دادیم که مرحوم چمران، فرماندهی این تشکیلات شود. ما هم جزو ابواب جمع آن تشکیلات شدیم.

کد خبر 525201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.