تاثیر بیماری کووید-۱۹ بر مغز انسان

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حتی کرونای خفیف نیز بر عملکرد مغز افراد تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش حجم ماده خاکستری مغز می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر بیماری کووید -۱۹ بر مغز انسان و عملکرد آن مطالعه جدیدی انجام دادند و اطلاعات پزشکی مربوط به بیش از ۴۵ هزار فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان به داده‌های مربوط به تصویربرداری از مغز این افراد پیش از آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ دسترسی داشتند و عوامل تأثیرگذار مانند جنسیت، نژاد سن و بیماری‌های زمینه‌ای را نیز در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حجم ماده خاکستری مغز افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند کمتر از افرادی بود که درگیر این بیماری نشده بودند. حتی افرادی که به نوع خفیف‌تر بیماری مبتلا شده بودند و در بیمارستان بستری نشده بودند نیز این مشکل را تجربه کردند.

نتایج آزمایشات شناختی نیز نشان می‌دهد افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند اطلاعات را با سرعت کمتری پردازش می‌کنند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا بر عملکرد مغز تأثیر قابل توجهی می‌گذارد و حتی نوع خفیف بیماری کووید -۱۹ نیز باعث کاهش حجم و اندازه ماده خاکستری مغز می‌شود. البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده مورد تأیید قرار بگیرد.

کد خبر 524900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.