توجه به شاخصه‌های انسانی شهر پیش نیاز ارتقا کیفیت زندگی است

یک دکترای شهرسازی گفت: چنانچه قصد مدیران و برنامه ریزان ارتقا کیفیت زندگی شهروندان در محیط شهری است، این اقدام بدون توجه به شاخصه‌های انسانی ممکن نخواهد بود لذا نیاز است ابعاد توسعه انسانی شهر به صورت دقیق و با توجه به ویژگی‌های انسانی هر جامعه شهری مورد بررسی قرار بگیرد.

علی روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از اصولی که همواره در برنامه ریزی شهری و توسعه پایدار شهری مطرح است، ارتقا کیفیت زندگی است و در این راستا علاوه بر توجه به معیارهای طراحی محیط شهری نیاز است معیارهای انسانی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: از جمله معیارهای انسانی که در یک شهر با کیفیت مدنظر قرار می‌گیرد، دسترسی آسان و شفاف به اطلاعات، حکمروایی خوب شهری و پاسخگویی است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: در این راستا نیاز است بسترها و زیرساخت‌های مناسب از جمله مجامع عمومی، سازمان‌های مردم نهاد، انتخابات محلی و امکانات شهرداری الکترونیک فراهم بیاید تا در این بستر کیفیت زندگی شهروندان ارتقا پیدا کند و همه این مؤلفه‌ها در ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر هستند.

روشن ادامه داد: تصمیم گیری و تصمیم سازی خوب از دیگر اصول شهرسازی پایدار است که در نهایت منجر به تحقق حکمروایی خوب شهری می‌شود و مسیر دستیابی شهر به توسعه پایدار را تسهیل می‌کند.

وی تصریح کرد: چنانچه قصد مدیران و برنامه ریزان ارتقا کیفیت زندگی شهروندان در محیط شهری است، این اقدام بدون توجه به شاخصه‌های انسانی ممکن نخواهد بود لذا نیاز است ابعاد توسعه انسانی شهر به صورت دقیق و با توجه به ویژگی‌های انسانی هر جامعه شهری مورد بررسی قرار بگیرد که این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است.

این دکترای شهرسازی گفت: حل مسائل شهر در ابعاد و سطوح انسانی می‌تواند بسیاری از مشکلات و معضلات شهری را حل کند در صورتی که توجه صرف به شاخصه‌های طراحی شهری، شاید کیفیت محیطی را ارتقا دهد اما نمی‌تواند تضمین کننده توسعه پایدار شهر باشد.

روشن اضافه کرد: مشارکت، برابری و عدالت، شفافیت، پاسخ دهی، امنیت عمومی، قانون مداری و بسیاری از اصول و شاخصه‌های دیگر باید در یک شهر انسان محور مورد توجه باشد و بدین منظور نیاز است راهبردها و راهکارهای عملیاتی پیشنهاد شود تا مدیریت شهری بر اساس آن برنامه‌ها و طرح‌های شهری را به پیش ببرد.

کد خبر 524528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.