۲ مهر ۱۳۵۹؛ روز مقاومت نیروهای مردمی و نظامی

در سومین روز حمله عراق با وجود افزایش فشارهای زمینی و هوایی دشمن و به کارگیری یگان‌های زرهی به دلیل مقاومت نیروهای نظامی و مردمی تلاش دشمن برای اشغال خرمشهر، محاصره آبادان و نزدیکی به اهواز، ناکام ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهنگیان کشورمان هیچگاه دوم مهر ماه سال ۵۹ را از یاد نخواهند برد، اواخر شهریور ماه سال ۱۳۵۹ بود، همه مردم و به ویژه دانش‌آموزان خود را برای بازگشایی مدارس آماده می‌کردند، مردم در صدد آماده کرده فرزندان خود برای ورود به سال تحصیلی جدید بودند و دانش‌آموزان نیز در شور و شوق حضور در مدرسه به سر می‌بردند.

در این بین همه ادارات شهرستان در سریع‌ترین زمان ممکن سعی داشتند خود را برای شرایط جدید آماده کنند تا بتوانند با دشمن به مقابله برخیزند، یکی از این ادارات اداره آموزش و پرورش آبادان بود.

بدون شک وظیفه خطیر فرهنگیان این شهر در این شرایط بحرانی ایجاب می‌کرد که به سرعت وارد شور شوند و شرایط جنگی شهر را ارزیابی و تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند، اما در نخستین روزهای جنگ تحمیلی، پیش از ظهر دوم مهر ماه ۱۳۵۹ هواپیماهای دشمن بعثی ساختمان آموزش و پرورش آبادان را بمباران کردند. خبر بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان همچون صدای بمب در شهر پیچید. جمع کثیری از مردم به ویژه جوانان برای کمک به مصدومان به محل اداره ویران شده آموزش و پرورش این شهر هجوم آوردند.

تعدادی از فرهنگیان شهر در آموزش و پرورش جمع شده بودند تا با توجه به شرایط جدید جنگی، تصمیم مناسبی برای سال تحصیلی جدید اتخاذ کنند، اما این جلسه هیچگاه به پایان نرسید و مصوبه آن درس ایثار و شهادت شد. از طرفی در این روز و هنگامی که چند روز بیشتر از آغاز جنگ تحمیلی نمی‌گذشت، آتش‌بارهای ایران دومیگ عراقی را در حوالی اهواز مورد اصابت گلوله قرار دادند.

مقاومت برای خاک وطن

در سومین روز حمله، با وجود افزایش فشارهای زمینی و هوایی دشمن و به‌کارگیری یگان‌های زرهی، به دلیل مقاومت نیروهای نظامی و مردمی، تلاش دشمن برای اشغال خرمشهر، محاصره آبادان و نزدیکی به اهواز، ناکام ماند. منطقه میانی شاهد تشدید فعالیت دشمن و سقوط شهرهای مرزی مهران، سومار و نفت‌شهر بود.

سرپل ذهاب و قصرشیرین نیز در آستانه سقوط قرار گرفتند. هواپیماهای دشمن حداقل ۱۵ شهر و منطقه را مورد تجاوز قرار داد و تأسیسات صنعتی و نقاط مسکونی و حتی بیمارستان را بمباران کردند و خسارات جانی و مالی فراوانی به بار آوردند. در جریان این تجاوزات تعدادی هواپیمای دشمن نیز سقوط کرد.

پیام امام خمینی برای مردم عراق

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پیامی به ارتش و اقشار مختلف مردم عراق آنها را دعوت به مبارزه با رژیم بعث عراق کردند. در پی حمله گسترده عراق از سه جبهه زمین، هوا و دریا به ایران، ایشان در پیامی ضمن محکوم کردن این حمله نسبت به ادامه تجاوزات رژیم صدام به ایران هشدار داد. امام خمینی (ره) پیامی خطاب به ملت عراق منتشر کردند؛ پیامی که به منظور آگاه ساختن آنها از هدف ایران و جدایی از ارتش بعث عراق صادر شد.

متن پیام به این شرح است:

«ملت شریف و مبارز و مسلمان عراق، ارتشیان رزمنده، افسران، درجه داران و سربازان مسلمان عراق، کارگران و کارمندان مسلمان عراق شما همه از نزدیک جنایت‌ها و خیانت‌های حزب کافر بعث را دیده و می‌بینید. شما تلخی حکومت کافر بعثی را چشیده‌اید. شما می‌دانید که صدام حسین و رفقای کافر و تابع میشل عفلق (پدر معنوی بعث عراق) ملحد و نوکر چشم بسته صهیونیسم و امپریالیسم به امر اربابان جهانخوار، خود به ایران و ملت ایران که با الله اکبر و پشتوانه اسلام عزیز کفار را از میهن خود راندند حمله کرده و بی‌رحمانه برادران ایمانی شما را به قتل می‌رسانند.

شما می‌دانید که این جنگ میان ایران و بعثی های عراق جنگ میان اسلام و کفر و قرآن کریم و الحاد است. از این جهت بر همه شما و ما و مسلمانان جهان اسلام لازم است از اسلام عزیز و قرآن کریم دفاع کنیم و این خیانت کاران را به جهنم بفرستیم. اکنون تکلیف شرعی الهی انسانی شما است که در هر محلی هستید به ضدیت و کارشکنی برآیید. ارتش عراق به ارتش ایران ملحق شود. امروز نزدیک به ۱۰۰ تن از درجه داران و افسران و رزمندگان عراق به ایران آمده و در آغوش اسلام قرار گرفته‌اند و باید ارتش عراق بداند که ایران با آغوش باز برادران ایمانی ارتش عراق خود را پذیرای و پشتیبانی می‌کند.

باید به حب تکلیف شرعی کارگران از هر طبقه که هستند و کارمندان در هر اداره که هستند با اعتصاب‌ها و مخالفت‌ها خدمت خود را به اسلام عزیز و قرآن کریم نشان دهند. ملت عراق از دادن مالیات، پول، آب و برق به دولت کافر خودداری کنند که کمک به دولت غیرقانونی کافر است. کمک به مخالفین اسلام است که در حال جنگ با اسلام است و با راهپیمایی‌های میلیونی عمل جنایتکاران عراقی را محکوم نمایند. شما برادران عراقی باید بدانید که برادران ایرانی شما اکنون در حال آماده باش هستند و هر وقت لازم باشد با بسیج عمومی مخالفان با اسلام را سرکوب می‌کنند.

شما برادران ارتشی و غیر ارتشی و همه قوای مسلح عراقی از عمل ملت ایران که با دست خالی قدرت شیطانی ابرقدرت‌ها را در هم شکست عبرت بگیرند و از شیطان‌های بزرگ و کوچک نهراسید و برای دفاع از اسلام و کشورهای اسلامی به پاخیزید. خداوند با شماست.«ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» روح الله موسوی الخمینی»

کد خبر 524339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.