جزئیات جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان تشریح شد

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در نشست خبری این جشنواره، جزئیات کامل آن را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا تابش ظهر امروز_ پنج شنبه ۱ مهرماه، در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، گفت: یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی می‌دارم و به شهدای مدافع سلامت که در دو سال گذشته با نثار جان خود برای آسایش مردم ایران تلاش کردند، ادای احترام می‌کنم.

وی افزود: شعار جشنواره امسال «سینما سرزمین خیال» است. در شرایط تلخ و شکننده کرونا کودکان هراس زده و سوگوار با دنیای سینما به آرام بخشی خیال روی می‌آورند. هنرمندان ما همیشه سری به سرزمین خیال می‌زدند و با دنیای خیال فرزندان امروز را به نشاط و شادی دعوت می‌کردند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، ادامه داد: امیدوارم که از بار غم‌ها کاسته شود، جشنواره‌ها و رویدادهای هنری به روال سابق خود بازگردد و شاهد حضور خانواده‌ها در محفل‌های فرهنگی و هنری و به خصوص جشنواره‌های تخصصی کودک و نوجوان باشیم.

تابش تصریح کرد: امسال بیش از ۵۵۰ اثر به بخش ملی و بین المللی جشنواره سی و چهارم رسید. آثار متقاضی در بخش ملی جشنواره امسال ۴۳۸ اثر است که ۳۲ اثر سینمایی با مقررات جشنواره مطابق بود و مورد بررسی قرار گرفت. در بخش وب سری ۱۲، پویانمایی کوتاه ۱۲۰، فیلم کوتاه داستانی ۲۱۹ و فیلم بلند ایرانی ۴۵ اثر متقاضی حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان بودند.

وی اضافه کرد: از میان کل آثار رسیده به جشنواره ۱۶ اثر با موضوع کرونا است که در بخش ویژه کرونا تحت عنوان کرونا روایت به بخش مسابقه راه یافت. آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره امسال نیز شامل ۱۰ وبسری، ۱۵ پویانمایی، ۱۷ فیلم کوتاه و ۱۸ فیلم بلند است.

اسامی فیلم‌های بلند جشنواره

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، ادامه داد: فیلم‌های بلند سینمایی که قرار است در سینماهای اصفهان و همزمان در شهرهای دیگر کشور به صورت فیزیکی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نمایش در آید، شامل این عناوین است:

«اشکنه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید پاکزاد

«بَلیط، (بلوط)»، به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سجادپور

«بامبالا»، به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید

«بر لبه پرتگاه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود فرخنده طینت‌فرد

«برزنگی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین قاسمی‌جامی

«پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان

«پسرم، رسول»، به کارگردانی نبی قلی‌زاده و تهیه‌کنندگی مریم پیرکاری

«ترانه‌های پدری»، به کارگردانی محمد بصیری و تهیه‌کنندگی علی ژکان

«تیام»، به کارگردانی امیرحسین عنایتی و تهیه‌کنندگی اسفندیار حاج‌حسنی

«خبرنگار»، به کارگردانی ابراهیم فروزش و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سبط احمدی

«داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حبیب احمدزاده

«راز قلعه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کریم رناسیان

«زندگی و زندگی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی قوی‌تن

«سوییپر»، به کارگردانی امین شجاعی باغینی و تهیه‌کنندگی امین شجاعی باغینی و علی‌میرزاده

«شهر گربه‌ها»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی

«لیپار»، به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید خانی

«یدو»، به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح

«یکی بود، یکی نبود»، به کارگردانی مرضیه منصوری و تهیه‌کنندگی پرویز امیری- محصول شبکه قرآن

داوران ملی و بین المللی

تابش گفت: اعضای داوران در بخش ملی، مهین جواهریان، گلاره عباسی، بهروز شعیبی، سهیل موفق، حامد جعفری، رضا درستکار و شهرام دهقانیار خواهند بود. در بخش داوری بین المللی نیز چهار داور از کشورهای فرانسه، آلمان، چین و سوئد خواهیم داشت. این داوران به صورت آنلاین آثار را داوری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در بخش انیمیشن‌های بلند و کوتاه دو داور از ترکیه و افغانستان آثار را داوری خواهند کرد. همچنین از پاکستان دو نفر، بنگلادش دو نفر، هند دو نفر، یونان یک نفر، ژاپن یک نفر، اوکراین یک نفر و گرجستان یک نفر داوران بخش کودک و نوجوان جشنواره هستند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه «این دوره از جشنواره به صورت ترکیبی میزبان مخاطبان خواهد بود»، خاطر نشان کرد: پلتفرم‌های میزبان جشنواره برای نمایش آنلاین فیلم‌ها، هاشور، فیلیمو و تیوا هستند. در پلتفرم هاشور علاوه بر فیلم‌های جشنواره، کارگاه‌های آموزشی و کتابخانه ویدئویی که شامل بخش عمده ای از آثار معتبر حوزه سینمای کودک و نوجوان برای بازاریابان بین المللی است را خواهیم داشت و در فیلیمو فقط اکران آنلاین فیلم‌ها صورت خواهد گرفت.

تابش افزود: از طرفی در خانه جشنواره اصفهان میزبان داوران کودک و نوجوان خواهیم بود. داوران بخش فیزیکی به سالن‌های جشنواره دعوت می‌شوند و می‌توانند آثار را از نزدیک و به صورت حضوری داوری کنند. امیدوارم با همت شهرداری اصفهان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بتوانیم شاهد اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر اصفهان نیز باشیم.

سیتی سنتر و سینما ساحل میزبان فیلم‌های جشنواره

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان اصفهانی استقبال خوبی در ثبت نام داوران جشنواره داشته اند، گفت: مجموعه سیتی سنتر و سینما ساحل میزبان فیلم‌های این دوره از جشنواره خواهند بود. در حوزه هیأت داوران بخش بین‌الملل جشنواره شش داور از کشورهای مختلف در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و بلند حضور دارند. همچنین هشت داور کودک و نوجوان از هشت کشور و سه داور کودک و نوجوان اصفهانی نیز در کنار داوران بین‌الملل آثار جشنواره را داوری خواهند کرد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان تصریح کرد: در کتابخانه ویدئویی ۴۵۰ عنوان فیلم از تولیدات سال‌های اخیر سینمای کودک و نوجوان را بارگذاری می‌کنیم و با کاربری که تعریف شده است، خارجیان می‌توانند فیلم‌های مورد نظر خود را ببینند. از طرفی امسال برای دوستداران مطالعات سینمایی کارگاه‌های جذابی در بخش ملی و بین‌الملل طراحی کردیم؛ سه کارگاه با حضور مدرسان خارجی و سه کارگاه با حضور مدرسان ایرانی برگزار می‌شود.

تابش ادامه داد: در بخش بین‌الملل فیلم‌های جشنواره ۱۰ فیلم خارجی به همراه دو فیلم ایرانی «یدو» و «پسران دریا» به نمایش در می‌آید. در بخش فیلم کوتاه نیز ۱۳ عنوان فیلم حضور دارد که ۱۰ عنوان آن خارجی و سه عنوان ایرانی است. کشورهایی که آثار آنها در بخش بین‌الملل پذیرفته شده است شامل هند، اسپانیا، روسیه، لبنان، ترکیه، کرواسی، لوکزامبورگ، نروژ، جمهوری چک، اسلونی، اسلواکی، بوسنی و هرزه گوین است. کشورهای صاحب اثر در حوزه فیلم‌های کوتاه و پویانمایی نیز آلمان، روسیه، ترکیه، پرو، سوئیس، آلمان، ایتالیا، ایسلند، لهستان مکزیک و ایران خواهند بود.

وی اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که یونیسف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد کرده است، همانند سال‌های گذشته داوران یونیسف نیز فیلم‌های بخش مسابقه ایران را داوری خواهند کرد و در روز اختتامیه جایزه ویژه یونیسف به فیلم برگزیده ایرانی اهدا می‌شود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان ادامه داد: امسال به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شاهد برگزاری جشنواره یکصد سالگی ادبیات معاصر هستیم که با جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان کارگاه مشترکی تحت عنوان «اقتباس ادبی و سینمای کودک و نوجوان» برگزار می‌کند. این برنامه در قالب وبینار اجرا می‌شود.

افتتاحیه و اختتامیه جشنواره

تابش خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در حوزه دیپلماسی عمومی و هنری داشتیم اهمیت شهرهای خواهر خوانده اصفهان است که در بخش پذیرش و داوری آثار با آنها همکاری خواهیم داشت. امیدوارم امسال وجه بین المللی جشنواره پررنگ باشد. از طرفی یکی از کارهایی که برای هویت بخشی به جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان انجام دادیم، مرکز اسناد و موزه جشنواره در شهر اصفهان بود که فاز اول آن در روز ملی سینما آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم جشنواره همزمانی آن با برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان است. نوجوانان در سال‌های قبل به عنوان مخاطب حضور داشتند، اما در این چند سال به عنوان نیروهای خلاق در بخش ایده و فیلم آثار خود را به جشنواره ارسال می‌کنند و مربیان سینمای کودک و نوجوان نیز در المپیاد حاضر شده و تجربیات خود را به کودکان و نوجوانان منتقل می‌کنند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان تصریح کرد: تا به حال ۲۳ استان و دو منطقه آزاد الوند و ارس برای میزبان اکران فیلم‌های جشنواره اعلام آمادگی کرده اند. ویژگی جشنواره سی و چهارم این است که در این شهرها نیز داوران کودک و نوجوان می‌توانند فیلم‌ها را داوری کنند.

تابش خاطر نشان کرد: در افتتاحیه این دوره از جشنواره بزرگداشت منصور نور پور مدیر و مؤسس سینما قدس را خواهیم داشت و در اختتامیه آن نیز از دو شخصیت محبوب و مؤثر سینمای کودک یعنی فرشته طائر پور و محمد ابوالحسنی خالق وب سری «دیرین دیرین» که به علت کرونا درگذشتند، تقدیر خواهیم کرد.

کد خبر 524215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.