چرا باید ساعت‌هایمان را یک ساعت به عقب بکشیم؟

کشور ایران در عرض‌های جغرافیایی میانی واقع شده و تغییرات طول شبانه‌روز در طول سال قابل توجه است؛ به همین دلیل و برای استفاده بیشتر از روشنایی روز در فصل‌های پائیز و زمستان ساعت رسمی را یک ساعت به عقب کشیده‌ می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تغییر ساعت تابستانی که در بیشتر کشورها با نام ساعت تابستانی نامیده می‌شود. تغییر ساعت در منطقه‌های زمانی موجب طولانی‌تر شدن عصر و کوتاه‌تر شدن صبحگاه خواهد شد. این تغییر معمولاً در آغاز بهار هر سال انجام و در انتهای تابستان به حالت عادی باز می‌گردد. در همین رابطه با اسما باقریه، کارشناس علمی رصدخانه لارستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چرا در فصل تابستان هوا گرم است؟

با توجه به اینکه زمین در محور عمودی خود ۲۳.۵ درجه انحراف دارد؛ در تابستان نیم‌کره‌شمالی به سمت خورشید متمایل می‌شود به همین دلیل ساعات روز طولانی‌تر است. در این فصل زاویه خورشید نسبت به سایر زمان‌های سال عمودتر است و سایه‌های کوتاه‌تری بوجود می‌آورد. قرار گرفتن طولانی زمین در معرض نور خورشید باعث بالارفتن درجه‌حرارت و دمای هوا می‌شود.

چرا همزمان با تابستان نیم کره شمالی شاهد زمستان در نیم کره جنوبی هستیم؟

در زمستان نیم‌کره شمالی زمین از خورشید دور است و نور را به صورت مایل به دریافت می‌کند؛ همزمان با این اتفاق در نیم کره جنوبی پرتوها به صورت عمود می‌تابد، بنابراین تابستان نیم‌کره جنوبی همزمان با زمستان نیم‌کره شمالی رخ می‌دهد.

علت کوتاه‌تر بودن طول روز در زمستان نسبت به تابستان چیست؟

در فصل زمستان نور خورشید مانند تابستان به صورت عمود نمی‌تابد؛ بلکه به صورت مایل است. ساعات کمتر روز باعث پایین آمدن دما نیز می‌شود؛ برخلاف تصور برخی افراد نزدیکی خورشید به زمین در زمستان نسبت به تابستان بیشتر است و البته زمین با حداکثر سرعت حرکت می‌کند زیرا مدار چرخش زمین به دور خورشید بیضی است. علت کوتاه‌تر بودن طول روز در زمستان نسبت به تابستان سرعت متفاوت چرخش زمین به دور خورشید است.

طول ساعت روز در فصول بهار و پاییز چگونه است؟

در طول بهار و پاییز زمین به سمت خورشید متمایل نیست و تقریباً ساعات روز و شب برابر و دمای هوا نیز معتدل است.

طول شب و روز در نقاط جغرافیایی متفاوت چگونه است؟

در برخی از نقاط با عرض‌های جغرافیایی بالا مانند نروژ، روزهای بسیار طولانی در تابستان و روزهای بسیار کوتاه در زمستان خواهیم داشت؛ در حالی که مکان‌های نزدیک به خط استوا که در عرض جغرافی پایین‌تری هستند (مانند سنگاپور و مالزی) ساعات روز در طول سال تغییر چندانی نمی‌کند زیرا در مناطق نزدیک استوا ساعات شب و روز تقریباً در تمامی طول سال یکسان است.

چرا ایده "تغییر ساعت" مطرح شده است؟

ایده ساعت تابستانی صرفاً برای صرفه جویی در مصرف انرژی مطرح شده است. در برخی از کشورهای دنیا از جمله آمریکای شمالی، اروپا، نیوزلند و چند منطقه در خاورمیانه ساعت در ابتدای بهار یک ساعت جلو کشیده می‌شود و در انتهای تابستان به حالت عادی باز می‌گردد؛ به این کار تغییر ساعت تابستانی یا صرفه جویی در زمان نور روز (Daylight saving time به اختصار DST) گفته می‌شود.

برای نخستین بار ایده "تغییر ساعت" چه زمانی عملی شد؟

حدود یک قرن پیش افراد مختلفی پیشنهاد جلو کشیدن ساعت در ابتدای بهار را برای استفاده بیشتر از نور خورشید دادند، ولی این اتفاق برای اولین بار در طول جنگ جهانی اول و توسط آلمانی‌ها عملی شد.

تغییر ساعت چه تأثیری دارد؟

در نخستین روز بهار با جلو کشیدن ساعت‌ها، یک ساعت از نور روز صبحگاهی را به سمت عصر جلو می‌بریم با این کار صبح‌ها کوتاه‌تر و عصرها طولانی‌تر می‌شود؛ سپس در ابتدای پاییز با عقب کشیدن ساعت‌ها به زمان استاندارد و اولیه برمی‌گردیم.

چه کشورهایی از ایده تغییر ساعت استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر بیش از ۷۰ کشور دنیا ساعت‌های خود را تغییر می‌دهند که بازه زمانی آن در مناطق مختلف و کشورهای مختلف متفاوت است؛ البته کشورهای استوایی زمان تابستانی را تجربه نمی‌کنند.

کد خبر 523576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Sanaz GB ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    اصلا منطقی نیست که برای برق این ایده داده شده، وقتی ساعت در زمستان به عقب کشیده میشه یعنی شما باید ۱ ساعت بیشتر از زمان معمولی در محل کار بمانید این یعنی در نیمه دوم روز که برق بیشتری هم مصرف میشه شما با ماندنتون در محل کار به مصرف بیشتر برق کمک کردید.... و این کاملا برخلاف ایده ای ک گفتید هست.... پس منطق این ایده چی هست و برای چی اصلا ساعت رو عقب میکشن ک باعث اختلال در بدن فیزیولوژی انسان بشه؟!!!!