لزوم غربالگری روانشناختی دانش‌آموزان/به خطر افتادن رشد اجتماعی آنها در پاندمی کووید ۱۹

‌رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: آموزش و پرورش از طریق تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی کشور برای هر مدرسه یک یا دو روانشناس و مشاور قرار دهد چراکه دانش‌آموزان ۱.۵ سال تحت فشار روانی و فرسودگی زیادی در داخل خانواده بوده و تمام آنها نیازمند غربالگری و آموزش روانشناختی هستند.

به گزارش ایمنا محمد حاتمی، با تاکید بر لزوم بازگشایی مدارس به دلیل کاهش آسیب‌زای مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان، اظهار کرد: با توجه به پاندمی کووید ۱۹ و حضور دائمی دانش آموزان در منزل، حضور در مدرسه که بستر اجتماعی رفتار ساز برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود حذف شده و در واقع نقش پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان به خطر افتاده است. از این رو لازم است با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شاهد بازگشایی حضوری مدارس باشیم.

وی افزود: پیش بینی ما این است دانش آموزانی که یک سال و نیم به دلیل پاندمی کووید ۱۹ در قرنطینه بوده‌اند نیاز به برنامه‌های ویژه ای برای کسب مهارت‌های ارتباطی و زندگی دارند. باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هرچه سریع‌تر مدارس باز شوند در غیر این صورت باید هزینه‌های بیشتری برای کنترل آسیب‌های اجتماعی بدهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه یک سال نیم است که در شرایط بحران به سر می‌بریم و خانواده‌ها علاوه بر درگیری با کرونا تحت فشارهای اقتصادی و روانی قرار گرفته و بستر رشد اجتماعی کودکان و نوجوان از آنها گرفته شده است، یادآور شد: طی یک سال و نیم گذشته به دلیل پاندمی کووید ۱۹، مدارس تعطیل است، کودکان و نوجوانان در مراحل تحول رشدی جسمانی و روانی و آموختن نحوه تعامل با دیگران قرار دارند و از طریق تعامل اجتماعی می‌توانند هویت خود را به دست آورند. این در حالی است که در پاندمی کووید ۱۹ تنها در تعامل با خانواده بوده و نقش پذیری اجتماعی خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر برای هویت یابی نیازمند پرسش و پاسخ هستند و بستر پرسش و پاسخی که پیش‌تر در مدارس فراهم بود حذف و جای خود را به فضای مجازی داده است. این در حالی است که در حقیقت ما نمی‌دانیم دانش آموزان در فضای مجازی افسار گسیخته چگونه و از چه طریقی پاسخ پرسش‌های خود را به دست می‌آوند و این امر نیز نگران کننده است.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه باید "مدرسه زندگی" باشد، خاطر نشان کرد: علم آموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارت‌های زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم که این مهم نیز در ایام پاندمی کووید ۱۹ حذف شد و نهایتاً منجر به این می‌شود که دانش آموزان نتوانند در آینده بهره‌وری لازم را داشته و در اجتماع سازنده باشند.

حاتمی معتقد است که شرایط ایجاد شده به واسطه پاندمی کووید ۱۹ و در عین حال "حاکمیت مطلق" فضاهای مجازی و تکنولوژی منجر به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شده و از این رو باید وزارت آموزش و پرورش با توجه به شرایط جدید تحولاتی را در ساختار خود ایجاد کند.

وی در خصوص لزوم تغییر در ساختار آموزش و پرورش، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید با توجه به شرایط ایجاد شده تحولاتی را در درون خود ایجاد کند تا بتوانیم مدرسه‌ای با کیفیت داشته و مهارت‌های لازم را متناسب با شرایط ایجاد شده به دانش آموزان بیاموزیم. هدف ما از مدرسه، "مدرسه زندگی" است به این معنا که دانش آموزان در مدرسه زندگی سبک زندگی و مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند. با ساختار سنتی آموزش و پرورش نمی‌توان به این اهداف رسید و لازمه این مهم تحول در ساختارهای درونی آموزش و پرورش است. باید ساختارهای جدیدی را در آموزش و پرورش با توجه به شرایط موجود ایجاد کنیم تا از قافله علم آموزی و دانش آموز سالم عقب نمانیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پایان سخنان خود آموزش معلمان، مربیان و کسانی که با دانش آموزان در ارتباط هستند را امری مهم دانست و این را هم گفت که با توجه به شرایط جدید ایجاد شده این افراد باید تحت آموزش ویژه‌ای برای برقراری ارتباط با دانش آموزان قرار گیرند.

منبع: ایسنا

کد خبر 523120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.